فهرج، دیار نخلستان هایی به قدمت تاریخ

فهرج (پانا) - گاهی نیاز است تاریخ را مرور کرد و از آن درس گرفت. شهرستان فهرج در استان کرمان با گذشته پر رمز و راز خود، مکان گردشگری مغفول مانده است.

کد مطلب: ۱۴۰۲۴۲۰
لینک کوتاه کپی شد
فهرج، دیار نخلستان هایی به قدمت تاریخ

شهرستان فهرج یکی از شهرستان‌های استان کرمان است که به دیار نخل های سرسبز مشهور است.

شبهای پر ستاره ای دارد که گردشگران زیادی را به سمت خود جذب کرده و چون محل گذر جاده ابریشم بوده شهره خاص و عام است.

فهرج، اسامی مختلفی داشته و در ابتدا به پره معروف بوده است. پره یعنی محلی دوردست و این نام به دلیل فاصله زیاد از کرمان بر فهرج گذاشته شد. بعدا به پهرگ معروف شد. بعد از ورود اعراب به ایران به خاطر عدم وجود حروف پ و گ در زبان عربی به فهرج تغییر نام پیدا کرده است.

حضور گردشگران خارجی در این شهرستان زیاد به چشم می خورد و می تواند محل مناسبی برای بوم گردی و گردش در ریگزارها باشد که متاسفانه مغفول مانده است.

اروپایی‌ها بیشتر فهرج را می شناسند، ماسه درمانی بین آنها رونق زیادی دارد و این می تواند جایگاه شهرستان فهرج را بالا ببرد.

برج‌های سر به فلک کشیده در فهرج راهنمایی بودند برای کاروان‌ها و مسیر را با این برج ها تشخیص می دادند و در این برهوت خشک دچار سردرگمی نمی شدند.

شهرستان فهرج جاذبه های زیادی دارد ولی مظلومانه در گوشه ای از استان کرمان نشسته و سکوت کرده است.

تپه های شنی در روستای «حسن‌آباد چاهدگال» ظرفیت عظیمی است که هنوز از آن غافلیم و می تواند گردشگران زیادی را به سمت خود جذب کند که بهترین گزینه برای اشتغال آفرینی است.

حرکت شن‌ها زیبایی خاصی به این تپه ها داده که بسیار چشم نواز است.

بزرگترین تپه های شنی را در این منطقه می توان دید و به دلیل فرسایش خاک، بخش‌هایی از سنگ فرش جاده ابریشم نمایان شده است.

خانه های روستایی فهرج با کاهگل و زیبایی وصف نشدنی به چشم می خورد و در صورتی که روستاییان مورد حمایت قرار گیرند، می توانند به عنوان بوم گردهای زیبا مورد استفاده قرار گیرد،بعضی از این خانه ها مانند غارهایی ساخته شده که درون آن اتاق دارد.

اطراف شهرستان فهرج کلوتهای زیبایی وجود دارد که روزانه بازدید کنندگان زیادی دارد ولی عدم وجود امکانات رفاهی و رسیدگی به این مکانها گردشگران را گاها سردرگم می کند.

از جمله مکان‌های دیدنی شهرستان فهرج می توان به میل نادری اشاره کرد که یکی از دورافتاده‌ترین مناره‌های ایران است که در ناحیه‌ای کویری و بسیار خشک در میانه‌های راه بم به زاهدان قرار گرفته است. این میل در زمان سلجوقیان ساخته شد اما چون در زمان نادرشاه تعمیر و بازسازی شده است، به میل نادری مشهور شده است.

و از محصولات این شهرستان انواع خرما و رطب را می توان نام برد که شهره خاص و عام است.

دانش آموز خبرنگار: عابد میر اولیایی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار