سید جواد هاشمی در گفتگو با پانا:

سینمای کودک و نوجوان کشور باید توان رقابت با آثار مشابه خارجی را داشته باشد

خلاقیت باید در سینمای کودک بیشتر شود

تهران (پانا) - بازیگر باسابقه سینما، تئاتر و تلویزیون با اشاره به نبود خلاقیت و ذوق کافی در ساخت کارهای کودک و نوجوان، بر ساخت آثاری مطلوب‌تر در راستای رقابت با نمونه‌های مشابه خارجی تاکید کرد و گفت خلاقیت باید در سینمای کودک بیشتر شود.

کد مطلب: ۱۴۰۲۳۱۹
لینک کوتاه کپی شد
سینمای کودک و نوجوان کشور باید توان رقابت با آثار مشابه خارجی را داشته باشد

سید جواد هاشمی، بازیگر باسابقه سینما، تئاتر و تلویزیون، حضور در این حرفه از نوجوانی را عاملی مهم در راستای موفقیت خود دانست و بیان کرد: «در نوجوانی با حضور در تئاتر کار هنر را آغاز کردم؛ عشق و علاقه زیادی به این فعالیت داشتم و از طرفی معیارها و علایق شخصی من به هنر، نویسندگی و کارگردانی عاملی مهم برای حضورم در این حرفه بود. با تلاش و زحمت فراوان توانستم در این حرفه رشد کنم و در حال حاضر اگر کارگردان و بازیگر موفقی هستم، ثمره تلاش ها و امیدواری من است. شاید یکی از دلایلی که من همچنان با عشق و علاقه در این عرصه هستم، حضور من از نوجوانی در این حوزه بود.»

هاشمی که همواره با ایفای نقش در فیلم هایی با محوریت دفاع مقدس و جنگ تحمیلی در ذهن مردم پدیدار می شود، درباره علل انتخاب این نقش ها افزود: «شاید یکی از مهترین دلایلی که من بیشتر، نقش هایی با محوریت رزمندگان دفاع مقدس بازی می‌کنم، ارتباط مستقیم من با آن برهه تاریخی بوده باشد. به عنوان نیروی داوطلب در هشت سال جنگ تحمیلی، بیش از ۳۰ ماه در جبهه حضور داشتم. برای همین تصمیم گرفتم بیشتر نقش هایی را بازی کنم که با موضوع آن ارتباط مستقیم داشتم، شخصیت های حقیقی آن را لمس کرده بودم، چرا که قطعا بهتر می توانم با این نقش ها خلق و خو بگیرم.»

وی با اشاره به این مسئله که همچنان باید فیلم های متعددی برای معرفی قهرمانان دفاع مقدس به نسل جوان ساخته شود، عنوان کرد: «ما آنطور که باید و شاید نتوانستیم قهرمانان دفاع مقدس را برای نسل جدید به تصویر بکشیم. در چندین سال گذشته، صدها فیلم خوب در ژانر دفاع مقدس ساخته شده، اما حق مطلب برای نسل جدید به درستی بیان نشده است. واژه جنگ شاید ساختاری خشن داشته باشد، اما برای مردم کشور ما کاملا برعکس است. چرا که دفاع مقدس برای ما یک رویداد عاشقانه-عارفانه بود. مردان دفاع مقدس برای دفاع از میهن خود وارد میدان نبرد شدند. به طبع این قشر برای نوجوانان و نسل جدید غریبه هستند و باید به آنها حق داد. توصیف هایی که من و رزمندگان دفاع مقدس داریم به دلیل حضور و ارتباط مستقیم با شرایط و افراد است. شنیده ها و رویدادها به خوبی به نسل جدید منتقل نشده و آنها ارتباط گیری درستی با این مسئله ندارند. به نظر من همچنان نیاز است پیرامون دفاع مقدس؛ فیلم هایی ساخته و یا کتب های متعددی نوشته شود تا نسل جدید را با ماهیت اصلی دفاع مقدس آشنا کنیم. باید بچه ها به این درک برسند که دفاع مقدس نه تنها یک رویداد سیاسی نبوده، بلکه یک ریشه ملی-مذهبی داشته است و قطعا هرچه به مسائلی که عنوان شد، پرداخته شود نسل جوان با جنگ تحمیلی بهتر انس می گیرد.»

هاشمی که ایفاگر نقش های مردان بزرگی چون شهید کشوری و شهید رجایی بوده است درباره جذابیت این نقش ها تصریح کرد: «از نظر من احترام شهدای کشور ما آنقدر واجب است که نه تنها مردم ما بلکه تمام کشورها و حتی دشمنان ما به شهدا احترام می گذارند و قطعا آنها شایسته این احترام هستند و این امر بر کسی پوشیده نیست، چرا که آنها به خاطر دفاع از مردم و دین خودشان وارد عرصه نبرد شدند. من وقتی نقش شهید کشوری را بازی می‌کردم به خوبی احساس کردم که مهمترین کار زندگی خودم را انجام می دهم و همچنان اعتقاد راسخ دارم که بهترین نقشی که در زندگی خودم بازی کردم نقش شهید کشوری در سریال سیمرغ بوده است. بعد از آن هم نقش شهید رجایی برای من از نقش های فراموش نشدنی بود. مردی بزرگ، با دانش و سواد کافی و بی آلایش که طی سالیان طولانی خدمات ارزنده ای به ایران داشت و طبق تحقیقاتی که داشتم از شهید رجایی می‌توان با این شعر یاد کرد. مرد باید که خدایی باشد، در این شب تار، روشنایی باشد، در بیداری هرچه که گشتیم نبود، در خواب مگر کسی رجایی باشد. احساس می‌کنم این شعر به خوبی نشان دهنده شخصیت بزرگ شهید رجایی خواهد بود.

وی که کارگردانی سه گانه آهوی پیشونی سفید، تورنادو، شهر گربه ها را در ژانر کودک و نوجوان در سابقه خود دارد، اذعان کرد: «در ابتدا باید گفت که به سینمای کودک و نوجوان زیاد اهمیت داده نمی شود. شاید یکی از علت های این بی توجهی عدم ارتباط گیری موثر با کودکان و نوجوانان باشد. افرادی در حوزه کودک و نوجوان فعال و مسئول هستند که سررشته ای در این حوزه ندارند. به هرحال فیلم ها و محتواهایی که برای کودکان و نوجوانان ساخته می شود نیازمند توجه و به کارگیری افراد متخصص و مرتبط با همین زمینه است. همین مسائل وقتی در کنار یکدیگر قرار بگیرند سبب مرگ سینمای کودک می شوند. من به عنوان سازنده فیلم کودکان و نوجوان از آنها توقع دارم اهمیت بیشتری به این حوزه دهند، علم خود را پیرامون این مسئه افزایش دهند. ما آنچنان که باید و شاید انگیزه خاصی در سینمای کودک و نوجوان نمی بینیم. دقیقا همین بی انگیزگی سبب می شود تا کارهای تولیدی کیفیت مطلوبی نداشته باشند. مسئولان حوزه کودک و نوجوان باید از همین تولیدات بی کیفیت جلوگیری کنند، اجازه ندهند فیلم های ارزان، درجه سوم و بی محتوا برای کودکان و نوجوانان ساخته شود. به نظرم اگر قرار است فیلم های ممتاز و درجه یک ساخته شود باید در ژانرهای مرتبط با کودکان و نوجوان باشد، چرا که آینده کشور دست همین کودکان و نوجوانان است.»

وی بیان کرد: «فیلم های تولیدی کودک باید توان رقابت با آثار مشابه خارجی را داشته باشند. باید فیلم هایی که در حوزه کودک ساخته می شود با فرهنگ کشور ما سازگار باشد. بچه های ما در حال حاضر پیگیر فیلم های خارجی هستند و بهتر با فیلم ها و شخصیت‌های خارجی خودشان را تطبیق می دهند که واقعا اتفاق خوبی نیست، چرا که بیشتر این فیلم ها بر تخریب افکار و اذهان بچه ها شکل گرفته اند. فیلم های تولیدی حوزه کودک و نوجوان باید آنقدر قوی و بامحتوا باشد که بتواند با فیلم های خارجی رقابت کند. اینکه کودک و نوجوان ما ده ها بار فیلم "آهوی پیشونی سفید" را می‌بنید واقعا دردناک است. من قطعا به عنوان سازنده این فیلم خوشحال می شوم که کار من دیده شده، اما به عنوان یک کارگردان کودک و نوجوان از اینکه فیلم های فاخر و مطلوب برای این قشر از مخاطبان کم است ناراحت می شوم. به نظرم باید آنقدر خوراک و محتوای خوب و مطلوب برای کودکان و نوجوانان زیاد باشد که آنها وقت نکنند یک فیلم را دو بار ببیند و یا به فیلم های خارجی رجوع کنند.»

هاشمی در توصیه به کودکان و نوجوانان در راستای شکوفایی استعداد خود به ویژه در شاخه های هنری گفت: «آموزش و پروش با بستر وسیعی که در اختیار دارد باید استعدادسنجی در زمینه های مختلف به ویژه فعالیت های هنری را از مدارس آغاز کند. یکی از دلایلی که من از گذشته تا به الان به کار خودم عشق می ورزم شروع کار بازیگری در نوجوانی بود. اگر فردی می‌خواهد از دایره کارهای هنری مثل بازیگری کنار نرود، باید از نوجوانی استعدادهای خود را بسنجد و برای موفقیت بی وقفه تلاش کند. اگر کلاس بازیگری می روند به خوبی در کنار آن به تمرین و تکرار بپردازند و اگر دوست دارند وارد این عرصه شوند، باید سخت تلاش کنند، هدف داشته باشند و هرگز ناامید نشوند.»

دانش آموز خبرنگار: امیرعرشیا آقایی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار