سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت‌وگو با پانا:

مهارت‌آموزی باید از مدارس آغاز شود

تهران(پانا)- سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت مهارت‌آموزی باید از مدارس آغاز شود. درابتدا بخشی از کتاب‌های درسی را در دوره ابتدایی و اول متوسطه به مهارت‌های زندگی اختصاص داده و مسائل اولیه و روزمره زندگی را به دانش‌آموزان آموزش داد.

کد مطلب: ۱۴۰۱۴۱۰
لینک کوتاه کپی شد
مهارت‌آموزی باید از مدارس آغاز شود

میرحمایت میرزاده، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات در گفت‌و‌گو با پانا مطرح کرد: « مهارت‌آموزی مهم‌تر از مدرک است. اگر این جمله را مد‌نظر قرار دهیم بسیاری از مشکلات مربوط به درآمد‌زایی، تولید و اشتغال در کشور حل خواهد شد. متاسفانه در کشور ما مدرک اهمیت بیشتری نسبت به مهارت دارد و تا زمانی که در پست‌های سازمانی، اداره‌ها و به طورکل در جامعه مدرک مورد توجه باشد، هیچ مشکلی حل نخواهد شد.»

سازمان‌ها برای استخدام نیرو باید خواستار مهارت و تخصص باشند

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات گفت: اگر سازمان‌هایی که نیاز به استخدام افراد دارند به جای مدرک، خواستار مهارت باشند و به جای آزمون‌های تستی، آزمون‌های مهارتی در چندین جلسه برگزار کنند، بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور حل خواهد شد.

وی ادامه داد: «درکشور‌های توسعه‌‌یافته، مهم‌ ترین ملاک، شایستگی و داشتن مهارت است. در کشور‌ما مراکزی شکل گرفته است که چاپ مقالات در آن‌ها صورت می‌گیرد و دانشگاه‌های‌ ما اسیر این مراکز شده‌اند که باعث می‌شود افراد با زحمات فراوان مقالاتی را ارائه دهند که فایده چندانی ندارند و حتی ارتقای اساتید هم با این مقالات صورت می‌گیرد. بنابراین ما برای رفع این مشکلات چاره‌ای جز رشد مهارت‌آموزی نداریم.»

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات درباره اینکه مهارت‌آموزی را چگونه آغاز کنیم، گفت: «مهارت‌آموزی باید از مدارس آغاز شود. درابتدا بخشی از کتاب‌های درسی را در دوره ابتدایی و اول متوسطه به مهارت‌های زندگی اختصاص داده و مسائل اولیه و روزمره زندگی را به دانش‌آموزان آموزش داد.»

میرزاده ادامه داد: «باید مهارت‌هایی را که برای درآمد‌زایی و اشتغال با توجه به فرهنگ حاکم برهر شهر و استان لازم است را با توجه به زمینه‌های شغلی موجود درهر شهر و یا حتی در هر خانواده به دانش‌آموزان آموزش داد.»

به جای تمرکز بر روی تست‌زنی، مهارت‌آموزی را تقویت کنیم

وی در ادامه گفت: «دردوره دوم متوسطه نباید کنکورهمه چیز و محور تمرکز باشد. تا زمانی که تمرکز در دوره دوم متوسطه بر روی تست‌زنی باشد ما از مهارت‌آموزی فاصله داریم. داشتن دیپلم مهارت‌آموزی ازهنرستان‌ها، مشکل اشتغال‌زایی را تا حد زیادی حل می‌کند در نتیجه باید سعی کنیم به جای تمرکز بر روی تست‌زنی، مهارت‌آموزی را تقویت کنیم.»

دانشگاه‌ها قبل از جذب دانشجو از دستگاه های‌اجرایی و کارخانه‌ها نیاز‌سنجی کنند

این مقام مسئول عنوان کرد: «نیازسنجی از دستگاه‌های اجرایی و کارخانه‌ها اولویت اول دانشگاه‌های کشور باشد. دانشگاه‌ها از دستگاه‌های اجرایی نیاز‌سنجی کنند که برای چهار سال بعد در چه رشته‌هایی به متخصص نیاز دارند و بعد از نیازسنجی به جذب دانشجو بپردازند.»

وی افزود: « با توجه به اطلاع از نیاز دستگاه‌ها بعد از فارغ‌التحصیلی، دانشجو را به این دستگاه‌ها معرفی کنند و این‌گونه گامی جدی در جهت حل مشکلات اقتصادی و توسعه کشور برداشته می‌شود.»

حجم کتاب‌های درسی را کاهش و کیفیت افزایش یابد

میرزاده گفت: «آموزش و پرورش باید حجم کتاب‌های درسی را کاهش دهد و کیفیت کتب درسی را افزایش دهد. همچنین آن قسمت ازمطالب درسی را که مربوط به مهارت‌آموزی است، تقویت کند و به آموزش عملی بپردازند زیرا آزمون‌های تستی و حتی مدارس تیزهوشان علیه مهارت‌آموزی هستند. در واقع ما نیاز به یک انقلاب فرهنگی به مفهوم کاربردی و تغییرعناوین رشته‌ها درمدارس داریم.»

میزاده راه حل برای رهایی از این مشکل را در ابتدا وظیفه مردم دانست و گفت: « مردم باید سعی کنند به جای اینکه از فرزندان خود خواستارمدرک باشند از آن‌ها بخواهند مهارتی را بیاموزند. باید فرهنگی که دراشتغال، تحصیل و خانواده‌ها درباره اهمیت داشتن مدرک وجود دارد، تغییر کند.»

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات گفت: «رسانه‌ها به ویژه صداوسیما نقش پررنگی در تبلیغ مهارت‌آموزی دارند. جدا از رسانه‌ها، دولت باید در دستگاه‌های اجرایی هنگام جذب افراد به جای توجه به مدرک و گرفتن آزمون‌های تستی، مهارت افراد را مدنظر قرار دهد.»

وی در پایان خاطرنشان کرد: «کارخانه‌ها می‌توانند کارگاه‌ها یا هنرستان‌هایی ایجاد کنند که افراد بعد از فارغ‌التحصیل‌شدن به صورت تضمینی جذب شوند. بعضی از مراکز نظامی یا وزارتخانه‌هایی مانند امور اقتصاد و دارایی و جهاد کشاورزی، دانشکده‌ها و مراکزآموزشی وابسته به خود را دارند که فارغ‌التحصیلان خود را به کارمی‌گیرند. کارخانه‌ها نیز می‌توانند این کار را انجام دهند و وزارت ‌کارهم پشتیبانی کند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار