مدیران آموزش متوسطه وزارت آموزش‌و‌پرورش در گفت‌وگو با پانا تاکید کردند؛

برنامه ریزی برای هدایت ۴۱ درصد دانش‌آموزان به رشته‌های مهارتی تا پایان امسال

مهارت‌آموزی به‌صورت ویژه در معاونت آموزش متوسطه دنبال می‌شود

تهران (پانا) - سهم آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش در آموزش متوسطه کشور هم‌اکنون ۳۹.۵ درصد است و برنامه‌ریزی شده که امسال این میزان به ۴۱.۵ و تا پایان برنامه هفتم توسعه به ۴۵ درصد برسد.

کد مطلب: ۱۴۰۱۲۹۷
لینک کوتاه کپی شد
برنامه ریزی برای هدایت 41 درصد دانش‌آموزان به رشته‌های مهارتی تا پایان امسال

مهارت برای یافتن شغل مناسب در آینده بسیار مهم است و حتی در مشاغل آزاد هم وقتی به فراخوان‌ها نگاه کنیم، می‌بینیم که نوشته شده: «به نیروی کار ماهر نیازمندیم.» همین موضوع نشان از اهمیت مهارت‌آموزی و آموزش‌های مهارتی برای نوجوانان و جوانان دارد و چه بهتر که مهارت‌آموزی از دوران دانش‌آموزی در دستور کار متولیان قرار گیرد. بارها مشاهده شده که فارغ‌التحصیلان حتی با دریافت مدرک دیپلم در رشته تخصصی خود فاقد مهارت لازم برای ورود به بازار کار هستند. طبق قانون برنامه ششم توسعه مقرر بود که میزان آموزش‌های فنی و مهارتی آموزش و پرورش به ۵۰ درصد برسد که محقق نشد و هم‌اکنون این میزان به ۳۹.۵ درصد رسیده است.

سهم آموزش‌های فنی و مهارتی دانش‌آموزان هم‌اکنون ۳۹.۵ درصد است

محمدمهدی کاظمی، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به تحصیل یک میلیون و ۸۴ هزار دانش‌آموز در هنرستان‌های فنی‌حرفه‌ای و کاردانش به پانا گفت: «هدفگذاری برای گسترش آموزش‌های فنی و مهارتی تا پایان برنامه هفتم توسعه ۴۵ درصد است.»

وی با بیان اینکه میزان آموزش‌های فنی و مهارتی تا پایان قانون برنامه ششم توسعه باید به ۵۰ درصد برسد اما تاکنون این میزان در پایه دهم به ۳۹.۵ درصد رسیده است، اظهار کرد: «امسال هدفگذاری کرده‌ایم که این میزان به ۴۱.۵ درصد برسد اما هدفگذاری آموزش‌های فنی و مهارتی تا پایان برنامه هفتم توسعه ۴۵ درصد است.»

کاظمی افزود: «آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای در ابتدای تصویب قانون برنامه ششم توسعه ۲ پایه داشت و هنرآموزان در طول ۱۱ سال موفق به اخذ مدرک دیپلم می‌شدند، بعدها یک پایه به سنوات تحصیلی این شاخه افزایش پیدا کرد و طبیعی است که همین امر ظرفیت هنرستان‌ها را پُر کرد که این تعداد جمعیت دانش‌آموزی، عدد بی‌سابقه‌ای در کل کشور از ابتدای شروع ‌آموزش‌های نوین است.»

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه ظرفیت‌های آموزش فنی و کاردانش، پُر شده و ظرفیت‌های جدیدی باید ایجاد کرد، افزود: «امیدواریم با قوانینی که در قانون برنامه هفتم توسعه پیش‌بینی می‌شود، بتوانیم افزایش سهم آموزش‌های مهارتی تا ۴۵ درصد را داشته باشیم.»

افراد با مدرک و توانمندی کافی برای ورود به بازار کار تربیت شوند

اقبال شاکری، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در همین زمینه ضمن تاکید بر داشتن مدرک و توانمندی در کنار هم به پانا گفته که افراد به نحوی باید تربیت شوند که مدرک و توانمندی کافی برای ورود به بازارکار را دارا باشند.

وی اظهار کرد: «پس از اطمینان از بابت اجرای درست و داشتن توانمندی لازم توسط هنرجویان و دانش‌آموزان می‌توان کار را به آن‌ها سپرد. ما باید دانش‌آموزان را به نحوی تربیت کنیم که مدرک و توانمندی کافی را برای ورود به بازار کار داشته باشند.»

شاکری در رابطه با هدایت هنرجویان فنی‌وحرفه‌ای و هنرستان‌ها مقام پیگیر را سازمان فنی‌وحرفه‌ای و هنرستان‌های فنی‌حرفه‌ای دانست و گفت: «سازمان فنی‌وحرفه‌ای در کنار هنرستان‌های فنی‌ وحرفه‌ای باید هدایت دانش‌آموزان را به سمت بازار کار بر عهده داشته باشند. این نهادها باید در کار ساخت‌وساز از نیروی هنرجو و دانش‌آموزان استفاده کنند. کاری که در اصطلاح به آن برنامه‌ریزی جزئیات کار می‌گوییم، یکی از بخش‌هایی است که می‌تواند متناسب با اجزای پروژه که در حال تهیه است از مرحله طراحی تا مرحله اجرا از هنرجویان زیرشاخه رشته عمران استفاده کرد.»

توسعه مراکز آموزش فنی‌وحرفه‌‌ای و هنرستان‌ها در دستورکار وزارت آموزش و پرورش قرار دارد

سیدصولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز با بیان اینکه توسعه مراکز آموزش فنی‌وحرفه‌‌ای و هنرستان‌ها در دستورکار وزارت آموزش و پرورش قرار دارد به پانا می‌گوید: «هر سال ضریب مراجعه دانش‌آموزان به هنرستان‌ها و آموزش‌های فنی‌وحرفه‌‌ای بیشتر از سنوات قبل می‌شود.»

وی ضمن ارزیابی عملکرد دولت سیزدهم در طول فعالیت ۲ سال اخیر اظهار کرد: «نگاه دولت به صورت کلان، عبور از آموزش‌‌های نظری و تقویت آموزش‌های عملی و کاربردی است. در این حوزه در مقاطع متوسطه، توسعه مراکز آموزش فنی‌وحرفه‌‌ای و هنرستان‌ها در دستور کار وزارت آموزش و پرورش قرار گرفته و هر سال ضریب مراجعه دانش‌آموزان به آموزش‌های فنی‌وحرفه‌‌ای و هنرستان‌ها بیشتر از سنوات قبل می‌شود.

آموزش‌های مهارتی تا پایان برنامه هفتم توسعه به ۴۵ درصد می‌رسد

محمدعلی علی‌نژاد، مشاورِ معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش نیز در گفت‌وگو با پانا با بیان اینکه یکی از موضوعاتی که در حوزه آموزش متوسطه از بدو شروع فعالیت مدیریت جدید مطرح شده، افزایش و تقویت و توسعه آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش در کشور بود، خاطرنشان کرد: «نیروی کار تربیت‌شده، یکی از بحث‌های کلیدی در توسعه جوامع پیشرفته است.»

وی افزود: «با توجه به اهمیت مهارت‌آموزی و تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی و همچنین اسناد بالادستی، این موضوع بیش از پیش و به‌صورت ویژه در معاونت آموزش متوسطه مورد توجه قرار گرفت.»

علی‌نژاد در خصوص عدم تحقق آموزش‌های مهارتی در برنامه ششم توسعه ابراز کرد: «آنچه که در پایان قانون برنامه ششم توسعه در حوزه آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش باید به آن می‌رسیدیم با توجه به کمبود منابعی که در اختیار آموزش و پرورش قرار گرفت، سهم مذکور محقق نشد.»

مشاورِ معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: «در حال حاضر ۳۸ درصد آموزش‌های دوره متوسطه در شاخه فنی‌و‌حرفه‌ای و کاردانش اجرا می‌شود و هدفگذاری امسال حدود ۴۱.۵ درصد است و تا پایان برنامه هفتم توسعه این میزان را به ۴۵ درصد می‌رسانیم.»

وی تصریح کرد: «با توجه به سیاستگذاری‌هایی که نسبت به آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای در حوزه آموزش متوسطه انجام شده، برنامه‌ریزی لازم را انجام می‌دهیم که با یک برنامه مدون و نگاه جدید این کار انجام شود و آموزش‌های مهارتی تا پایان برنامه هفتم توسعه به ۴۵ درصد برسد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار