در گفت‌وگو با پانا عنوان شد؛

تاکید بر تعامل محیط‌زیست و آموزش‌وپرورش برای فرهنگ‌سازی در حوزه هوای پاک

تهران (پانا) - مدیرکل سابق دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست بر تعامل دو نهاد محیط زیست و آموزش‌و‌پرورش به‌منظور فرهنگ‌سازی در حوزه هوای پاک تاکید کرد.

کد مطلب: ۱۴۰۰۸۰۰
لینک کوتاه کپی شد
تاکید بر تعامل محیط‌زیست و آموزش‌وپرورش برای فرهنگ‌سازی در حوزه هوای پاک

هلنا کعبی در گفت‌وگو با پانا در آستانه روز جهانی هوای پاک به نقش آگاه‌سازی دانش‌آموزان برای پیشگیری از آلودگی هوا اشاره کرد و گفت: «آگاه‌سازی دانش‌آموزان در زمینه پیشگیری از آلودگی هوا، موضوعی کلان است و باید به تمام ابعاد آن توجه کرد. اگر دانش‌آموزان اطلاعات کافی داشته باشند و بتوانند در مصرف منابع صرفه‌جویی کنند، در کاهش آلودگی هوا تاثیرگذار خواهد بود. به دلیل اینکه اگر برق یا گاز کمتری مصرف شود قطعا آن نیروگاهی که می‌خواهد برق تولید کند و آلاینده است، با صرفه‌جویی اثر کمتری در آلودگی هوا خواهد داشت.»

مدیرکل سابق دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: «همچنین اگر دانش‌آموزان در سنینی باشند که بتوانند با وسایل حمل‌ونقل عمومی تردد کنند همین امر، عاملی تاثیرگذار در کاهش آلودگی هوا است. همینطور استفاده از سرویس‌های دانش‌آموزی به جای خودروهای والدین می‌تواند در کاهش آلودگی هوا کمک کند.»

وی در ادامه به اهمیت برنامه‌های آموزشی برای دانش‌آموزان در حوزه محیط‌ زیست اشاره کرد و گفت: «به طور کل استفاده از برنامه‌های آموزشی در زمینه فرهنگ‌سازی حوزه محیط‌ زیست خیلی می‌تواند تاثیرگذار باشد. اینکه دانش‌آموزان می‌توانند درخت بکارند و فضای سبز را حفظ و نگهداری کنند، می‌تواند در پاکی هوا تاثیرگذار باشد. می‌توانند اطلاعات را کسب کنند و به خانواده‌های خود آموزش دهند و از خانواده‌ها بخواهند که اگر خودرویشان مشکلی دارد و نیاز به معاینه فنی است، حتما به مراکز معاینه فنی مراجعه کنند. می‌توان گفت اگر دانش‌آموزان این اطلاعات را داشته باشند، در این حوزه آگاهی آنها به حفظ هوای پاک کمک خواهد کرد.»

به گفته کعبی، نوع و نحوه ارائه محتوای آموزش‌ برای دانش‌آموزان در حوزه محیط‌زیست در آگاه‌سازی آنها بسیار مهم است زیرا در آینده منجر به فرهنگسازی خواهد شد.

این کارشناس محیط‌زیست درخصوص نقش دستگاه‌ها از جمله سازمان محیط زیست و آموزش‌وپرورش برای فرهنگ‌سازی دانش‌آموزان در حوزه هوای پاک گفت:‌ «هم سازمان حفاظت محیط زیست و هم آموزش‌وپرورش نقش مهمی در فرهنگ‌سازی دانش‌آموزان دارند. سازمان محیط زیست می‌تواند محتوای آموزشی آماده کند که این محتوا می‌تواند کتاب، ویدئوی آموزشی و انیمیشن باشد یا اینکه بسته‌هایی را تهیه کند که در قالب شعر و فیلم‌های داستانی برای دانش‌آموزان باشد تا برای آنها جذابیت داشته باشد.»

وی ادامه داد: «برای معلمان هم می‌توان مطالب علمی با محتوای مربوطه آماده کرد که اگر معلمان در دوره‌های آموزشی الزامی شرکت کردند، آگاه باشند اما نکته مهم این است که تمام محتواها باید برای دانش‌آموزان از جذابیت برخوردار باشد. امروزه شاید استفاده از کاغذ و دوره‌های آموزشی گفتاری خیلی نتواند اثرگذار باشد اما ارائه محتوا در قالب اردوهای دانش‌آموزانی قطعا اثربخش خواهد بود.»

مدیرکل سابق دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد:‌ «همچنین آموزش‌وپرورش باید شرایط را فراهم کند تا محتواهای آموزشی که برای دانش‌آموزان تولید می‌شود در اختیارشان قرار بگیرد و اگر برنامه‌‌ای دارند در ساعت زنگ تفریح به شکل عمومی ارائه شود. علاوه بر این اگر مسابقاتی برگزار می‌شود به‌صورت مشترک از طریق سازمان محیط زیست و مجموعه آموزش و پرورش و سازمان‌های مردم نهاد در این حوزه باشد که به عنوان واسطه نقش ایفا می‌کنند و در نقل و انتقال اطلاعات تاثیرگذار هستند.»

کعبی تاکید کرد: «در تعامل دو نهاد محیط زیست و آموزش‌وپرورش است که می‌توان فرایندهایی را تعریف کرد که اقدامات در حوزه محیط‌زیست برای فرهنگسازی دانش‌آموزان در حوزه هوای پاک چگونه بهتر اجرا شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار