کنعانی:

دولت آمریکا بداند تعرض به منافع ملت ایران بی پاسخ نخواهد ماند

کاردار سوئیس به وزارت خارجه احضار شد

تهران (پانا) - سخنگوی وزارت امور خارجه گفت دولت آمریکا باید بداند تعدی و تعرض به منافع ملت ایران بی پاسخ نخواهد ماند.

کد مطلب: ۱۳۹۹۵۷۱
لینک کوتاه کپی شد
دولت آمریکا بداند تعرض به منافع ملت ایران بی پاسخ نخواهد ماند

ناصر کنعانی در حاشیه نمایشگاه روایت خدمت در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن گرامیداشت هفته دولت و یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر، اظهار کرد: امروز با عنوان روز مبارزه با تروریسم نامگذاری شده است. ملت ایران در مبارزه علیه تروریسم پرچمدار و در خط مقدم مبارزه قرار دارد و از بزرگترین قربانیان مبارزه با تروریسم است.

وی در خصوص تحرکات نظامی آمریکا در منطقه گفت: حضور نظامی آمریکا و نظامیان این کشور در خاک سوریه غیرقانونی است. دولت سوریه هیچ دعوتی از نظامیان آمریکایی نکرده و درخواست رسمی دولت سوریه خروج هر چه سریع‌تر نیروهای نظامی آمریکا از خاک این کشور است. حضور نظامی آمریکا در منطقه مغایر صلح، ثبات و آرامش در منطقه است بر همین اساس دولت آمریکا هم مبتنی بر مقررات بین‌المللی و هم درخواست دولت سوریه باید خاک سوریه را ترک کند.

مهلت اجرای توافق امنیتی میان ایران و عراق تمدید نمی‌شود

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص توافق میان ایران و عراق و حضور گروه‌های مسلح در اقلیم شمال آن کشور، افزود: مهلت اجرای این توافق ۲۸ شهریور ماه است و این مهلت به هیچ وجه تمدید نمی‌شود. بر اساس توافقی که میان دولت‌های ایران و عراق شکل گرفته دولت عراق متعهد شده است که تا پایان شهریور براساس توافق، گروه‌های تروریستی مسلح در خاک عراق را خلع سلاح کند و آنها را از پادگان‌های نظامی که دارند تخلیه و به اردوگاه هایی که دولت عراق مد نظر قرار دارد، انتقال دهند. دولت عراق مفاد این توافق را به مسئولان اقلیم شمال آن کشور ابلاغ کرده و ما نیز منتظر اجرایی شدن آن هستیم. انتظار ما این است که دولت عراق این نقطه سیاه را برچیند و منتظر اجرای کامل توافقنامه میان دولت‌های ایران و عراق هستیم. پس از پایان این موعد در صورت عدم اجرای تعهد از سوی عراق، دولت ایران به مسئولیت خود در راستای تامین امینت کشور اقدام خواهد کرد.

وی ضمن قدردانی از میزبانی عراق برای برگزاری مراسم اربعین، درباره عبور زائران اربعین و روابط با اقلیم کردستان عراق گفت: این روابط حسنه است و در زمینه‌های مختلف همکاری برقرار است. اقلیم به عنوان بخشی از ساختار سیاسی عراق شریک مناسبات حسنه با ایران در زمینه‌های مختلف است.

کنعانی اضافه کرد: سفر وزیر خارجه در چارچوب مناسبات با عراق ممکن است در بازه زمانی مناسبی انجام شود و اکنون چنین سفری از منظر زمانی تعیین و زمانبندی نشده است. اینکه سفر آتی وزیر خارجه به عراق بتواند اقلیم را شامل شود طبیعتا امکان برنامه ریزی هست.

دولت آمریکا روشن کند چه نسبتی با شارمهد دارد

سخنگوی وزارت خارجه درباره دیدار نماینده آمریکا با خانواده جمشید شارمهد گفت: دولت آمریکا روشن کند چه نسبتی با این تروریست و قاتلان ملت ایران دارد. تروریستی که مسئول یک گروهک تروریستی شناخته شده است و اقدامات تروریستی عدیده علیه ملت ایران انجام داده و مشخصا مسؤول طراحی و اجرای عملیات بمبگذاری تروریستی ضدانسانی و وحشیانه در حسینیه شیراز است که طی آن ده‌ها نفر از مردم از عزادارن به خاک و خون کشیده شدند.

سخنگوی وزارت خارجه در مورد مسابقات آتی بین تیم‌های فوتبال باشگاهی ایران و عربستان، گفت: اخیرا بین وزیر امور خارجه ایران و عربستان تبادل پیامی صورت گرفته است و در این تبادل پیام وزیر امور خارجه ایران تاکید کردند که متناسب با فضای جدید حاکم در روابط دوکشور اساساً اجرای مصوبه قبلی کنفدراسیون فوتبال مبنی بر برگزاری مسابقات تیم های ورزشی دو کشور در یک کشور ثالث ، موضوعیتی ندارد و می تواند این مسابقات در زمین های دو کشور انجام شود. طرف سعودی نیز نگاه خوشبینانه‌ای به این موضوع داشت و امیدوارم که شاهد بازی تیم‌های باشگاهی دو کشور در ایران و عربستان باشیم . وزارت امور خارجه این موضوع را با جدیت دنبال می‌کند. براساس آخرین اخباری که اطلاع دارم بین مقامات ورزشی دو کشور نیز ارتباطات خوبی انجام شده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره ادعای بلومبرگ در خصوص کاهش سطح غنی سازی و آمریکا مجوز صادرات نفت ایران را بدهند گفت:‌ براساس تفاهمی که با دولت آمریکا داریم منتظر اجرای کامل تفاهم اخیر هستیم. درباره صادرات نفت ایران خوشبختانه به رغم تحریم‌های ظالمانه دولت آمریکا صادرات نفت ایران در حال انجام است. مبتنی بر مذاکرات رفع تحریم‌ها این را دنبال می‌کنیم که صادرات نفت ایران هیچگونه محدودیتی را از سوی هیچ طرفی از جمله آمریکا را شاهد نباشد. در چارچوب سیاست خنثی سازی تحریم‌ها اکنون صادرات نفت ما به بازارهای جهانی با قدرت ادامه دارد.

وی درباره توقیف و تخلیه نفت ایران گفت: اخیراً شاهد توقیف محموله ایران از سوی آمریکا بودیم که اقدامی غیرسازنده است. آمریکا از یک طرف تاکید بر گفت‌و‌گوی مستقیم با ایران دارد و از طرفی شاهد انجام برخی از تحریم‌های جدید (توقیف محموله نفتی) هستیم بنابراین این اقدامات برای ایران سازگار نیست. در غیاب سفیر سوئیس کاردار این کشور را به عنوان حافظ منافع آمریکا به وزارت خارجه احضار و دو یادداشت اعتراض رسمی به سفارت سوئیس دادیم و هم نمایندگی ایران در سازمان ملل اقدام رسمی انجام داد. در این راستا جمهوری اسلامی ایران نگاه به عملکرد دولت آمریکا می‌کند و به مواضع سیاسی آنها توجهی نخواهد کرد. دولت آمریکا باید بداند تعدی و تعرض به منافع ملت ایران بی پاسخ نخواهد ماند.

وی درباره مذاکرات با طرف‌های مذاکراتی ایران در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیورک که علی باقری به آن اشاره کرده بود،‌گفت: ما به مسیر مذاکره و دیپلماسی برای رفع تحریم‌ها پایبند هستیم و جمهوری اسلامی ایران از فرصت‌های دیپلماتیک برای رفع تحریم‌های ظالمانه غفلت نخواهد کرد. همانطور که در اجلاس سال گذشته مجمع عمومی سازمان ملل با علاقه‌مندی طرف‌های مقابل و اهتمام ایران برای استفاده از ظرفیت‌های دیپلماتیک گفت‌وگوهایی در حاشیه مجمع عمومی انجام شد، مستقیم با اعضای برجام و غیرمستقیم با آمریکا. اجلاس آتی مجمع عمومی سازمان ملل فرصت مناسبی است که گفت‌وگوهای دیپلماتیک در چارچوب گفت‌وگوهایی که قبلا وجود داشته در حاشیه مجمع صورت بگیرد. جزئیاتی بیش از این نمی‌توانم در اختیار شما قرار دهم. ایران از هیچ فرصت دیپلماتیک برای رفع تحریم‌های ظالمانه غفلت نخواهد کرد. این کار ویژه دستگاه دیپلماسی است.

مانعی برای ارتقای روابط ایران و مصر نداریم

سخنگوی وزارت خارجه درباره مناسبات ایران و مصر نیز اظهار کرد: با طرف مصری اتفاق نظر داریم که ارتباط مستقیم دیپلماتیک دو کشور برقرار است و برای گفت‌وگو و تبادل و ملاقات با یکدیگر با هیچ محدودیتی روبرو نیستیم؛ مانعی برای ارتقای روابط دو کشور نداریم.

ایران در مبارزه با تروریسم یک طرف تاثیرگذار و بلامنازع است

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص تامین امنیت منطقه و احیای برخی گروه‌های تروریستی افزود: ایران در مبارزه با تروریسم یک طرف تعیین کننده و تاثیرگذار و بلامنازع بوده و هست. دولت، نیروهای مسلح و امنیتی ایران در موضوع تامین امنیت ملی به تلاش‌های شبانه روزی خود ادامه می‌دهند و ایران یک شریک قابل اطمینان و مهمی برای کشورهای منطقه بوده و هست و به دعوت کشورهای منطقه، ایران کماکان به تلاش‌های خود در راستای مبارزه با تروریسم ادامه می‌دهد.

وی در خصوص حقابه ایران از هیرمند، گفت: بازدید هیات فنی ایران از مرکز آب سنجی دهراود صورت گرفته است. بر مبنای معاهده ۱۳۵۱ این بازدید صورت گرفته و این را به عنوان یک اقدام توام با حسن نیت تلقی می‌کنیم. این بازدیدها باید به طور دوره‌ای صورت بگیرد و میزان آب ورودی به سد برآورد و حقابه ایران بر آن مبنا داده شود. این اقدام در گام اول صورت گرفته اما نیازمند گام‌های تکمیلی است و در این رابطه گفت‌وگوها ادامه دارد.

سرنوشت امام موسی صدر مورد توجه جمهوری اسلامی ایران است

کنعانی در خصوص سرنوشت امام موسی صدر نیز گفت: این موضوع مورد توجه جمهوری اسلامی ایران است؛ شخصیت و خدمات ایشان در لبنان و فلسطین و به ملت‌های منطقه فراموش نشدنی است.

وی با بیان اینکه دستگاه دیپلماسی ایران و دولت لبنان در طول مذاکرات خود با لیبی در سال‌های گذشته این موضوع را پیگیری کرده‌اند، گفت: دولت لبنان و لیبی توافقاتی را در این خصوص دارند و انتظار ما هم این است که لیبی اهتمام ویژه‌ای را به خرج دهد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار