طحان نظیف:

طرح تشکیل سازمان پدافند غیرعامل توسط شورای نگهبان تایید شد

تهران (پانا) - سخنگوی شورای نگهبان گفت طرح تشکیل سازمان پدافند غیرعامل خلاف قانون اساسی و شرع مقدس شناخته نشد و به تایید شورای نگهبان رسید.

کد مطلب: ۱۳۹۸۹۴۴
لینک کوتاه کپی شد
طرح تشکیل سازمان پدافند غیرعامل توسط شورای نگهبان تایید شد

هادی طحان نظیف در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: طرح تشکیل سازمان پدافند غیرعامل در گذشته با ایراداتی مواجه شد که با اصلاحات به عمل آمده، این مصوبه خلاف قانون اساسی و شرع مقدس شناخته نشد و به تایید شورای نگهبان رسید.

وی افزود: تنها اشکال لایحه موافقتنامه همکاری‌های امنیتی ‌انتظامی بین ایران و قرقیزستان استفاده از واژگان غیرفارسی است.

این عضو حقوقدان شورای نگهبان درباره لایحه مودیان مالیاتی نیز گفت: نسبت به این لایحه دو ابهام و یک اشکال قانون اساسی داریم. یک ابهام به حقوق مردم بازمی‌‌گردد و لایحه باید دقیق نگاشته شود. در ماده 8 این مصوبه هم عدم بیان ضابطه برای مودیانی که موضوع این قانون هستند مغایر قانون اساسی است.

اساسنامه سازمان هواپیمایی کشوری تایید شد

وی اضافه کرد: اساسنامه سازمان هواپیمایی کشوری ارسالی از سوی دولت جمهوری اسلامی ایران خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد و تایید شد.

سخنگوی شورای نگهبان در خصوص طرح حمایت از گزارشگران فساد نیز گفت: در مراحل قبل ابهامات و اشکالاتی به این طرح داشتیم که در این مرحله اکثرابهامات رفع شده و تنها یک مورد جزئی باقی مانده است؛ اگر این مورد جزئی نیز رفع شود، این مصوبه به تایید خواهد رسید.

وی ضمن اشاره به پیش ثبت نام‌‌های انتخابات، افزود: بررسی صلاحیت‌ها در انتخابات پیش رو براساس قانون جدید انتخابات مجلس شورای اسلامی انجام خواهد شد؛ هرچند در قانون جدید تغییرات چندانی در این مورد نسبت به قانون قدیم ایجاد نشده است.

طحان نظیف ادامه داد: عوامل مختلفی در مشارکت مردم در انتخابات نقش دارند و ما همواره تلاش کرده‌ایم رویکردمان بر افزایش مشارکت باشد اما از قانون عدول نخواهیم کرد و قانون مبنای عمل ما خواهد بود.

این عضو حقوقدان شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درباره دخالت نمایندگان مجلس در انتصابات و تاکیدات مقام معظم رهبری در این راستا، گفت: ما در شورای نگهبان بارها نسبت به این موضوع صحبت کرده‌ایم علاوه بر این رهبر انقلاب نیز تاکیداتی داشته‌اند. به هر حال باید به این نکته توجه کرد که صلاحیت‌های نمایندگان در قانون مشخص شده است؛ نباید از برخی صلاحیت‌ها کاست و از برخی صلاحیت‌ها فراتر رفت. ممکن است بحث نظارت یا دخالت در انتصابات مطرح باشد اگر موضوع محرز باشد، طبیعتاً لحاظ خواهد شد. شورای نگهبان در این موضوع براساس قانون عمل خواهد کرد چرا که برخی از اقدامات مداخله نیست و مشاوره است.

وی در خصوص لایحه حجاب و عفاف اظهار کرد: شورای نگهبان این مصوبه را دریافت نکرده است. کار لایحه حجاب و عفاف در کمیسیون تخصصی تمام نشده است و در صورت اتمام بررسی در کمیسیون، لایحه باید به صحن مجلس ارسال شود.

طحان نظیف در رابطه با اهانت به ساحت مقدس قرآن کریم طی ماه های اخیر، گفت: اقدام شرم آور صورت گرفته در استمرار سیاست‌های اسلام هراسی است. احترام به ادیان الهی مورد تاکید است.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا عفو سال گذشته رهبری مشمول ثبت نام کنندگان انتخابات مجلس نیز می‌شود، گفت: مبنای دست اندرکاران انتخابات قانون انتخابات مجلس با آخرین اصلاحات آن است. بررسی صلاحیت‌ها در انتخابات پیش رو براساس قانون جدید انتخابات مجلس شورای اسلامی انجام خواهد شد. البته در قانون جدید تغییرات چندانی در این مورد نسبت به قانون قدیم ایجاد نشده است.

وی درباره سازوکار شورای نگهبان برای افزایش مشارکت در انتخابات گفت: شورای نگهبان در همه دوره‌ها سعی کرده وظیفه خود را بر مبنای قانون انجام دهد. رویکرد ما آن است که اقدامات خود را در جهت افزایش مشارکت انجام دهیم اما به دنبال عدول از شرایط قانونی نیستیم و اگر قانون در همه فرایندها مبنا باشد، ضامن انتخابات پرشور، سالم و رقابتی خواهد بود.

وی در خصوص آخرین وضعیت طرح الزام به ثبت رسمی اموال غیرمنقول، گفت: مهلت اظهار نظر شورای نگهبان نسبت به این موضوع به اتمام رسیده و به هشت ماه قبل بازمی‌گردد و این موضوع امروز در دستورکار کمیسیون قضایی و حقوقی مجمع تشخیص مصلحت نظام است و سپس در مجمع رسیدگی می‌شود و مجمع باید درباره این موضوع تصمیم‌گیری نهایی کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار