با حضور رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی صورت گرفت؛
آغاز اولین دورههای آموزشی معلمان مجری کتابهای درسی جدیدالتألیف
تهران (پانا) - اولین دوره آموزش معلمان مجری کتابهای درسی جدید پیامهای آسمانی پایه هفتم با حضور رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی و سرگروههای درسی سراسر کشور برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش؛ اولین دوره آموزش معلمان مجری کتابهای درسی جدید پیامهای آسمانی پایه هفتم با حضور رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی و سرگروههای درسی سراسر کشور برگزار شد.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در این نشست با اشاره به فراز و نشیبهای تولید کتابهای درسی گفت: آن چیزی که برای ما در سازمان پژوهش مهم است، فارغ از ارزیابی، برآیند و نتیجهای است که از کتاب درسی کسب میکنیم. فرآیندی که این کتاب در آن تولید میشود، یکی از بهترین فرآیندهای سازمان است.
حجتالاسلام علی لطیفی اظهار کرد: فرآیند مد نظر ما بدین معنا است که در مرحله اول، گفتوگوهای خوبی نسبت به اصل چهارچوب کتاب انجام شده است و در مرحله دوم، درس به درس بعد از هر نگارش، کتاب در یک شورای برنامهریزی مناسب و متقن بررسی شده و براساس فرآیندی که همکاران پیشبینی کردند و با کمک دبیرخانه، متن آن به تعدادی از مدارس و کلاسها ارائه میشود و بازخوردهایی دریافت میشود که این امر اتفاق بسیار مبارکی است.
وی با بیان اینکه جامعنگر بودن فرآیند تالیف کتاب درسی به معنای پایان پژوهش و بستهشدن تغییرات نیست، تصریح کرد: نقد و بررسی کتابهای درسی، موضوعی متفاوت از فرآیند تولید آن است. باید بپذیریم کار کتاب درسی و تالیف یک متن درسی، کار بسیار دشواری است. تلاش همکاران، گروههای درسی و دبیران سراسر کشور در تالیف کتابهای درسی، فراتر از آن چیزی است که مشاهده میشود.
لطیفی خاطرنشان کرد: سازمان مصمم است تالیف آثار نونگاشت در سطح کشوری تا جایی که ممکن است بدون اجرای آزمایشی، نشر سراسری نداشته باشد تا تمام چالشها و ابهامات حل شود.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی بیان کرد: اینکه تمام مولفان، معلم باشند امر مطلوبی است اما ضروری نیست، زیرا قلم نوشتن اقتضائاتی دارد که نمیشود تالیف کتب درسی را به معلم منحصر کرد اما قطعاً استفاده از تجارب معلم ضروری است.
لطیفی گفت: کار در مرحله پژوهش قرار دارد. این کتاب سعی کرده است ناظر به دشواریهای شرایط آموزش یا تربیت دینی در زمان حاضر و با در نظر گرفتن آن شرایط بومی که مخاطب درگیر است این محتوا و متن را بیاورد اما کماکان امکان اصلاح و بهبود دارد. زیرا متن، تنها بخشی از فرآیند تربیتی است.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با بیان اینکه استاد درس معارف، خودش جزئی از متن و در واقع متن زنده است، افزود: احساس، فهم، دریافت و درکی که دانشآموز از معلم میگیرد، همه به استاد و معلم و نقش مهمی که او ایفا میکند، برمیگردد. محتوا فراموش میشود اما سلوک و روش استاد و اثر تربیتی او هرگز فراموش نخواهد شد و این مربی و معلم است که میتواند کاستیها و نارساییهای محتوا را پوشش دهد.
همزمان با این دوره، آموزش معلمان کتاب جدیدالتالیف کار و فناوری پایه ششم نیز در حال انجام است.
ارسال دیدگاه