مشاور آموزشگاه مریم ملارد در گفتوگو با پانا:
با تشخیص دقیق و بکارگیری روشهای نوین، دانشآموزان مبتلا به اختلال یادگیری نابغه میشوند
ملارد (پانا) - مشاور آموزشگاه مریم شهرستان ملارد عنوان کرد در صورت تشخیص دقیق و بکارگیری روشهای نوین، دانشآموزان مبتلا به اختلال یادگیری میتوانند جزو افراد نابغه باشند.
افسانه تاجیک، مشاور آموزشگاه مریم شهرستانملارد در مورد ضرورت شناسایی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری در مدارس گفت: «دبیران شاغل در مدارس باید بتوانند دانشآموزانی که در یادگیری درس دیرآموز هستند، با دانشآموزانی که اختلال یادگیری دارند را از یکدیگر تشخیص دهند و آنها را از یکدیگر تفکیک کنند.»
وی در ادامه بیان کرد: «متاسفانه تعدادی از بچهها دچار مشکلات رفتاری مانند اختلال سلوک، اختلالات اضطرابی و بیماری اوتیسم هستند، اما درصد اصلی که در مدارس قابل مشاهده هستند، اختلالات یادگیری دارند که متاسفانه این دانشآموزان از دانشآموزان دیگر تفکیک و تشخیص داده نمیشوند و در واقع هریک از این دانشآموزان متهم به این میشوند که این افراد مشکل دارند، عقبمانده ذهنی هستند، دیرآموز هستند، مشکل هوشی دارند و خواستار انتقال آنها به مدارس استثنائی می شوند که این روش کاملا اشتباه است.»
تاجیک در خصوص اهمیت این موضوع، افزود: «مهمترین و جالبترین نکتهای که درباره دانشآموزان مبتلا به اختلالات یادگیری وجود دارد، این است که این افراد حتی میتوانند جزو نوابغ و افراد بسیار باهوش جامعه نیز باشند و هیچ مشکل هوشی ندارند، اما دانشآموزانی که دیرآموز هستند، دارای مشکلات هوشی هستند.»
وی عنوان کرد: «ضریب هوشی دانشآموزان دیرآموز بین ۷۰ تا ۹۰ است، اما دانشآموزانی که دچار اختلالات یادگیری هستند، ضریب هوشیشان بالای ۸۵ است و سطح هوشی آنها به سطح ۱۵۰، ۱۶۰، ۱۸۰ و ۲۰۰ هم میرسد و حتی میتوانند جزو نوابغ در جامعه باشند. هنگامی که در مدارس برای دانشآموزان سنجش برگزار میشود، باید در انجام این سنجش نهایت دقت عمل را داشته باشند و بتوانند با دقت این دانشآموزان را تشخیص دهند و آنها را از یکدیگر تفکیک کنند.»
تاجیک در رابطه با تفاوت دانشآموزان دیرآموز و دانشآموزانی که دچار اختلال یادگیری هستند، افزود: «دیرآموزی با اختلال یادگیری بسیار متفاوت بوده و تفاوتش این است که دانشآموزان دیرآموز، کسانی هستند که در یادگیری تمامی دروس دچار مشکل هستند، اما دانشآموزانی که دچار اختلال یادگیری هستند، تنها در چند درس مشخص مثل ریاضیات، دروس خواندنی، املانویسی مشکل دارند و به راحتی با تکرار و تمرین کردن میتوانیم به آنها کمک کنیم.»
مشاور آموزشگاه مریم شهرستان ملارد بیان کرد: «دانشآموزان دیرآموز دارای حافظهای هستند که دیر میآموزند و همه چیز را زود فراموش میکنند، اما دانشآموزانی که دچار اختلالات یادگیری هستند، دچار مشکلات شناختی، مشکلات ادراکی، حافظه دیداری، حافظه شنیداری، دقت دیداری، دقت شنیداری، مشکلات نارسانویسی هستند و این افراد کسانی هستند که ما میتوانیم آنها را به متخصص مربوطه ارجاع دهیم و به آیندهشان کمک کنیم تا بتوانند سال تحصیلی خود را با موفقیت بالایی بگذرانند.»
دانشآموز خبرنگار: نیلوفر شاه آبادی
ارسال دیدگاه