در گفت‌وگو با پانا:

والدین بخوانند؛ همه آسیب‌هایی که فرزندان را تهدید می‌کند

کرج (پانا) - یکی از مشاوران خانواده و مدرس دانشگاه در استان البرز گفت یکی از آسیب‌هایی که می‌تواند برای فرزندان به وجود آید عدم توجه کافی به آنان است.

کد مطلب: ۱۳۹۶۷۵۲
لینک کوتاه کپی شد
والدین بخوانند؛ همه آسیب‌هایی که فرزندان را تهدید می‌کند

زهرا دستمردی، مشاور خانواده و مدرس دانشگاه کرج در گفت‌وگو با پانا عنوان کرد: «کودکان از زمانی که متولد می‌شوند تا قبل از ورود به مهد کودک در کنار پدر و مادر هستند. پس باید رفتارهایی که پدر و مادر انجام می دهند خیلی غیرمستقیم باشد که کودک این رفتارها را ببیند و آن را تقلید کند. در خیلی از موارد مادرهایی هستند که می گویند فرزند ما یکی، دو سال است فریاد می زند، دست بزن دارد باید گفت که کودک این رفتارها را از مادر یا پدر خود تقلید می کند و از آنها الگو می‌گیرد. اگر پدر و مادر رفتارهای خود را اصلاح کنند صد در صد کودک چنین رفتارهایی را یاد نمی گیرد.»

وی در ادامه گفت: «زمانی که این فرزندان وارد جامعه می شوند می توانند دچار آسیب‌های متعدد شوند، ولی اگر تربیت درست باشد در برابر این آسیب ها مقاوم هستند و دچار مشکل نمی شوند. پس یکی از آسیب هایی که می تواند برای فرزندان ما به وجود آید عدم توجه کافی به فرزندان است.»

دستمردی اضافه کرد: «متاسفانه هم اکنون پدر و مادرانی که به علت شاغل بودن مجبور هستند فرزندان خود را پیش پدربزرگ و مادربزرگ یا پرستار بگذارند، وقتی از سر کار برمی‌گردند به دلیل خستگی زیاد توجهی که باید به کودک خود داشته باشند را ندارند و وقتی کودک پدر و مادر را می بیند دوست دارد مورد توجه آنها قرار بگیرد و از آنها سوال بپرسد، ولی پدر و مادر خسته هستند و انرژی ندارند و نمی توانند رفتار درستی با فرزند خود داشته باشند. این رفتار آنها می تواند باعث آسیب رساندن به فرزند شود.»

دستمردی ادامه داد: «یکی دیگر از موضوعاتی که می تواند باعث آسیب رساندن به فرزندان شود تنبیه بدنی است. البته ما تنبیهات مختلفی داریم مثل تنبیه فیزیکی، تنبیه کلامی و... که این تنبیه ها می تواند تاثیر بدی روی فرزندان بگذارد. اگر زوجی می خواهد بچه دار شود باید شعور پدر و مادر شدن را داشته باشد و تاب و توانشان نسبت به مسائل کودک و تربیت او بالا باشد، در غیر این صورت این مسئله می تواند باعث رفتارهای غیرمنطقی شود که به روح کودک آسیب وارد می شود و باعث اعتماد به نفس پایین و اثرات جبران ناپذیری در کودکان خواهد شد.»

این مشاور خانواده ادامه داد: «از دیگر مشکلاتی که می تواند برای فرزندان توسط تربیت غلط پدر و مادر به وجود بیاید فشارهایی است که والدین به نوجوانان خود در زمان انتخاب رشته تحصیلی وارد می‌کنند. پدر و مادر دوست دارند که فرزندشان رشته ای که آنها تایید می‌کنند را انتخاب کنند یا بعضی از والدین فرزندشان را مجبور به انتخاب مدارسی همچون نمونه دولتی و تیزهوشان می‌کنند که در این موارد دانش آموز عزت نفس و اعتماد به نفس خود را از دست می‌دهد و این دانش آموزان اضطراب بیشتری نسبت به دانش آموزان دیگر دارند.»

وی همچنین گفت: «موضوعی دیگر در تربیت فرزندان شکست عزت نفس کودک است. رفتارهایی که بسیار مخرب است. وقتی رفتارهای تخریب کننده توسط پدر و مادر انجام می شود، دیگر فرزند به خود احترام نمی گذارد و عزت نفس کودک آسیب می بیند. مهم ترین موضوعی که والدین باید به آن توجه داشته باشند مشاجره در حضور فرزندان است، چون در زمان بحث و مشاجره، ترس، استرس و..‌.در فرزندان ایجاد می شود و در نهایت این کودکان رفتارهایی مثل جویدن ناخن، رفتارهای بد تکرار شونده و ...را بروز می‌دهند که دلیل اینگونه رفتارها می تواند دعوای پدر و مادر در حضور فرزندان باشد.»

دستمردی در پایان عنوان کرد: «زمانی که پدر یا مادری خیانت می کنند و فرزند از خیانت آنها آگاه می‌شود یا آن را می بیند، می تواند آسیب های روحی و روانی زیادی را برای آنها ایجاد کند که تا سال‌ها مشکلات زیادی در چنین کودکانی ماندگار خواهد شد.»

دانش آموز خبرنگار: پانیذ مرتضایی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار