امیرعبداللهیان:

دولت، هیچ‌گاه از مسیر دیپلماسی فاصله نگرفته است

جمهوری اسلامی ایران به دنبال توافق موقت با آمریکا نبوده و نیست/ آزادسازی دارایی‌های ایران کار بزرگی بود

تهران (پانا) - وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه دولت، هیچ‌گاه از مسیر دیپلماسی فاصله نگرفته است، گفت در راستای بی‌اثر کردن تحریم‌‌های یکجانبه و غیرعادلانه آمریکا گام برداشته‌ایم.

کد مطلب: ۱۳۹۵۵۶۹
لینک کوتاه کپی شد
دولت، هیچ‌گاه از مسیر دیپلماسی فاصله نگرفته است

حسین امیرعبداللهیان در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن گرامیداشت روز خبرنگار، اظهار کرد: خوشبختانه هفته گذشته اعضای هیات دولت در رسانه‌ها سعی کردند این پیام را به شکل قوی منتقل کنند که دولت قدردان زحمات خبرنگاران هستند. کار ما در دستگاه دیپلماسی بدون حضور رسانه‌ها فعالیتی ناقص است. هر کجا که رسانه حضور دارد، صدای گفتگوها و تفاهمات ما بهتر شنیده می‌شود. شاید در موارد زیادی در میز مذاکره نتوانیم حرف خود را بیان کنیم اما شما آن حرف را در رسانه‌ها بیان می‌کنید. امروز اگر در داخل ایران وزارت امور خارجه سخنی را بیان کند و حرفی بزند، در کمتر از چند دقیقه این مطلب انعکاس پیدا می‌کند.

وی در خصوص تبادل زندانیان و آزاد شدن اموال بلوکه شده، گفت: آزادسازی دارایی‌های ایران کار بزرگی بود. ما هیچ گاه از مسیر دیپلماسی فاصله نگرفته‌ایم. در دو مسیر بی‌‌اثر کردن تحریم‌ها و تلاش از مسیر دیپلماسی برای لغو تحریم‌های یکجانبه و غیرعادلانه آمریکا گام برداشته‌ایم. بخشی که مربوط به تلاش برای بی اثر کردن تحریم‌هاست به محتوای مذاکرات برجام باز‌می‌‌گردد.

وزیر امور خارجه بیان کرد: در برجام توافقی انجام شده است اما در عین حال به دلیل مجموع شرایط مذاکراتی، یکی از بحث‌هایی که در برجام وجود دارد این است که برمبنای متن چند ده صفحه‌‌ای برجام نمی‌تواند دلار را تاچ کند. در نتیجه حتما باید بر بازگشت طرف‌ها به تعهداتشان تاکید کنیم.

مذاکرات و تبادل پیام‌های غیرمستقیم با آمریکا را روی میز داریم

وی ادامه داد: ما ماه‌هاست که گفت‌و‌گوها و مذاکرات و تبادل پیام‌های غیرمستقیم با آمریکا را روی میز داریم در این مسیر تاکید می‌کنم که هیچ گاه به دنبال توافق موقت نبوده‌‌ایم اما مساله زندانیان یک موضوع انسانی‌ است.

امیرعبداللهیان گفت: گام دوم در آزادسازی اموال بلوکه شده ایران نزد انگلیس بود؛ قبل از پیروزی انقلاب به دلیل خریدهای تسلیحاتی مبلغی در یکی از بانک‌های بریتانیا متعلق به ایران بلوکه شده بود. ما با احتساب سود آن مبلغ توانستیم 390 میلیون پوند از دولت انگلیس اخذ کنیم. این پول کاملا از مسیر رسمی بانکی در شرایط تحریم‌های سخت به دست ما رسید. توافق کردیم برای هر مصرفی که نیاز داریم از این پول استفاده کنیم و در نهایت توافق شد که کالاهای غیرتحریمی را وارد کنیم. این پول به دست ما رسید و بعد از دریافت، توانستیم به صورت رسمی اعلام کنیم که این اتفاق رخ داده است.

وی اضافه کرد: پنجشنبه گذشته اموال و دارایی‌های ما نزد بانک کره جنوبی به یک بانک اروپایی منتقل شد. توافق شد به این شکل عمل شود که این دارایی‌ها، جز بخش محدودی به صورت یکجا به بانکی اروپایی منتقل شود. در اروپا این مبلغ باید به یورو تبدیل شود بر همین اساس ما یک روند چند روزه در پیش داریم که حداکثر چند هفته را پیش‌‌بینی کردیم.

وی فرا رسیدن سالگرد پیروزی مقاومت در جنگ ۳۳ روزه را تبریک گفت و افزود: رژیم صهیونیستی از درون با بحران چند لایه‌ای روبروست و ما معتقدیم که آینده از آن منطقه است.وزیر امور خارجه کشورمان درباره ارتباط جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان نیز گفت: در روزهای اخیر تیم قضایی ما به باکو سفر کرد و بخشی از تحقیقات تیم قضایی باید در تهران تکمیل می‌شد. این مرحله ۴۰ روز پیش باید تکمیل می‌شد و بخش دوم نیازمند تحقیقات از عوامل در باکو بود که هیأت قضایی ما در سفر به آذربایجان داشت، این مرحله از کار را انجام داد. قوه قضائیه نهاد مستقلی است بر همین اساس هر طرف خاطی به مجازات خواهد رسید. بعد از صدور این حکم در موضوع توسعه هر چه بیشتر مناسبات دو کشور این مانع که در مناسبات وجود دارد نسبت به رفع آن در گام‌های بعدی اقدام شود.

سفرای ایران و عربستان ظرف چند روز آینده فعالیت خود را آغاز می‌کنند

وی در خصوص تاخیر در اعزام سفرای ایران و عربستان نیز اظهار کرد: در جهان عرب بعد از عید قربان و فطر تعطیلاتی طولانی دارند، این تعطیلات، دلیل اصلی تاخیر در اعزام سفرای دو طرف بوده‌ است. سفیر جمهوری اسلامی ایران در سفر چند روز آینده من به عربستان همراه من خواهند آمد و کارشان را آغاز می‌کنند. هم سفیر ایران و هم سفیر عربستان ظرف چند روز آینده در سفارتخانه‌های خود مستقر شده و کار خود را آغاز می‌کنند.

امیرعبداللهیان درباره حقابه هیرمند نیز بیان کرد: هفته گذشته بر مبنای قرارداد 1351 با همکاری هیات حاکمه موقت افغانستان هیات فنی ایران از وضعیت آب در سد کجکی بازدید کرد. این هیات اکنون به تهران بازگشته و ما منتظر هستیم که گزارش فنی آنها را دریافت کنیم. پیگیری حقآبه ایران از هیرمند ادامه دارد. گزارش اولیه بیانگر خشکسالی در این منطقه است اما ما تاکید بر این داشته‌ایم که تا زمانی که تیم ما از سرچشمه سد کجکی بازدید نکند و گزارش فنی در این ارتباط ارائه نشود، این صحبت هیات حاکمه افغانستان که خشکسالی هست نمی‌تواند ملاک باشد و ما امیدواریم که هر چه زودتر گزارش هیات را در این زمینه دریافت کنیم.

تمامی اقدامات درباره میدان نفتی آرش باید از مسیر فنی و حقوقی صورت گیرد

امیرعبداللهیان درباره حوزه نفتی و گازی آرش نیز گفت: برای ما مهم است که سر سوزنی از منابع کشور از دست نرود. در این راستا با وزیر خارجه کویت گفت‌وگو کردم؛ این موضوع، موضوعی نیست که در رسانه‌ها کسی بخواهد درباره آن جنجال ایجاد کند. تمامی اقدامات باید از مسیر فنی و حقوقی صورت گیرد. این موضوع از مسیر دیپلماسی و مذاکره حقوقی و نه از مسیر جنجال رسانه‌ای باید پیگیری شود.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه حضور نیروهای نظامی در منطقه خلیج فارس تهدیدات امنیتی را بیشتر می‌کند، افزود: این هیاهوها کمکی به امنیت خلیج فارس نمی‌کند. پیام ما به کشورهای منطقه جز صلح و دوستی نیست. ما از امنیت همه در منطقه دفاع می‌کنیم. مجاهدت حاج قاسم گواه این مهم است که هیچ طرفی دلسوزتر از ایران در کمک به امنیت منطقه نیست. در برهه‌ای داعش در منطقه در حال قدرت‌گیری بود و بیش از ۶۰ درصد خاک سوریه در کنترل داعش بود. داعش عملیات‌های بسیاری را در داخل عربستان انجام داد؛ جمهوری اسلامی ایران حتی برای کمک به عربستان در مبارزه با تروریسم هیچ خط قرمزی نداشته و ندارد.

وی با ارائه گزارشی در ارتباط با روابط ایران و مصر گفت: فعالیت‌ها در این زمینه برای گسترش روابط دیپلماتیک در مسیر خود ادامه دارد.

امیرعبداللهیان همچنین در این ارتباط گزارشی از سفر اخیر سلطان عمان به قاهره و تهران برای پیگیری این موضوع ارائه داد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار