کنعانی در نشست خبری:

تبادل زندانیان در چارچوب تفاهم صورت خواهد گرفت

دولت در استیفای حقوق ملت جدی است/ امیرعبداللهیان به ریاض می‌رود

تهران (پانا) - سخنگوی وزارت امور خارجه درباره تبادل زندانیان، گفت روند قضایی درباره زندانیان مورد درخواست طرف مقابل انجام شده و تبادل در چارچوب تفاهم صورت خواهد گرفت.

کد مطلب: ۱۳۹۵۴۶۶
لینک کوتاه کپی شد
تبادل زندانیان در چارچوب تفاهم صورت خواهد گرفت

ناصر کنعانی در نشست خبری هفتگی با اصحاب رسانه ضمن محکوم کردن حادثه تروریستی اخیر در حرم شاهچراغ، اظهار کرد: حمله شوم و تروریستی به سومین حرم مطهر اهل بیت پیامبر مکرم اسلام حمله به شاهچراغ در شهر شیراز که منجر به شهادت و مجروح شدن تعدادی از خادمان و زائران این حرم مطهر شد را شدیدا محکوم می‌کنم و به خانواده‌ شهدا تسلیت و برای مجروحان طلب شفای عاجل مسئلت می‌کنم.

وی در خصوص آزادسازی پول‌های بلوکه شده نیز گفت: آزادسازی منابع مالی جمهوری اسلامی ایران که به دلیل تحریم‌های غیرقانونی در بازه زمانی نسبتاً طولانی مسدود شده بود، رفع انسداد از این منابع مالی در سالیان گذشته از جمله در دو سال اخیر در دستورکار دولت و وزارت خارجه بود. همچنین موضوع پیگیری حقوق ایرانیان در سراسر جهان را به عنوان یک وظیفه ذاتی همواره مورد توجه قرار دادیم. بنابراین اتفاقی که طی روزهای گذشته رخ داد، نتیجه مداومت و پیگیری استیفای حقوق ملت ایران بود.

وی درباره ارتباط آزادسازی پول‌های بلوکه شده و مذاکرات احیای برجام، گفت: روند تبادل و آزادسازی منابع مالی ایران با موضوع مذاکرات برجامی ارتباط مستقیمی ندارد اما این موضوعات می‌توانند بر هم تاثیر بگذارند. پیشرفت این روند می‌تواند موجب تنش‌زدایی شود. ایران به مسیر دیپلماتیک در روند مذاکرات رفع تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران پایبند است و این مسیر را برای احقاق حقوق ملت ایران ادامه خواهد داد.

روند مذاکرات حدوداً دو سال به طول انجامید

وی افزود: دولت ایران تضمین لازم را برای اجرای مفاد تفاهم توسط طرف آمریکایی دریافت کرده است. دستگاه دیپلماسی در چارچوب وظایف خود از ظرفیت دیپلماسی با قدرت برای استیفای حقوق استفاده خواهد کرد. پول‌هایی که متعلق به جمهوری اسلامی ایران بود به صورت غیرقانونی توسط آمریکا بلوکه شده بود همچنین تعدادی از شهر‌ندان ایرانی به بهانه‌های واهی تحت پیگرد قرار گرفته بودند و در امریکا زندانی شده بودند. روند مذاکرات حدوداً دو سال به طول انجامید و نتیجه‌ای که حاصل شد، طبق توافق طرفین در چارچوب تفاهم‌نامه اجرا خواهد شد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه دولت در استیفای حقوق ملت جدی است، گفت: درباره تبادل زندانیان قوه قضاییه اطلاعاتی را در اختیار رسانه‌ها قرار داده است. روند قضایی در مورد زندانیان مورد درخواست طرف مقابل انجام شده و تبادل در چارچوب تفاهم صورت خواهد گرفت.

درخواست پیگیری حقابه هیرمند به قوت خود باقی است

وی درباره بازدید هیات فرستاده شده از سوی ایران به افغانستان از هیرمند، اظهار کرد: هیات‌های مختلفی میان ایران و افغانستان به طور مستمر تبادل می‌شوند. در چارچوب معاهده ۱۳۵۱ میان ایران و افغانستان و با توجه به پیگیری‌های مکرری که دولت جمهوری اسلامی و دستگاه دیپلماسی برای استیفای حقابه ایران داشت، طرف ایرانی درخواست بازدید از سد و مرکز رصد و ایستگاه آب‌‌سنجی را داشت در این مرحله درخواست بازدید طرف ایرانی از ایستگاه ‌آب‌‌سنجی دهراود مورد موافقت افغانستان قرار گرفت بر همین اساس هیاتی فنی از وزارت نیرو و معتمدین و مسئولان استان سیستان و بلوچستان راهی استان نیمروز شدند تا با وضعیت منطقه آشنا شوند. پس از بازدید، این هیات به کشور بازگشت. گزارش‌های این هیات در حال ارائه و تبادل نظر است. ما در این مرحله می‌توانیم بگوییم که تنها یک درخواست از درخواست‌های ایران مورد تایید و اجابت قرار گرفته است. همانگونه که آقای کاظمی قمی در این زمینه توضیح دادند، این اولین بازدید هیات فنی جمهوری اسلامی ایران از سال ۱۳۵۱ تاکنون بوده است. طبیعتا درخواست پیگیری حقابه هیرمند به قوت خود باقی است.

کنعانی در پاسخ به سوالی درباره زمان سفر رئیس‌جمهوری به عربستان، بیان کرد: سفر آیت الله رئیسی به دعوت پادشاه عربستان به طور رسمی در دستور کار قرار دارد. تاریخی در نظر گرفته نشده است طبیعتاً تعیین تاریخ در چارچوب اراده سیاسی دو کشور است و در زمان مقتضی انجام خواهد شد. سفر وزیر امور خارجه به ریاض در بازه زمانی نزدیک را در دست انجام داریم. موضوعات مختلفی را در دستور داریم؛ روند پیشبرد ارتقای همکاری دوجانبه دو‌ کشور از جمله توافقات دو وزیر در نشست‌های مشترک بوده و در دستور کار قرار دارد.

وی در خصوص انتقال منافقین به کانادا نیز گفت: خبر تایید شده‌ای در این خصوص ندارم. دولت آلبانی اقداماتی را انجام داده است که در جریان جزئیات هستید. ما امیدواریم با توجه به ماهیتی که از این فرقه وجود دارد. دولت آلبانی اقدامات خود را تکمیل کند. متاسفانه برخی از کشورهای غربی با رویکردهای دوگانه به دنبال استفاده ابزاری از جریان‌های تروریستی علیه کشور ما هستند. بر این اساس شاهد حمایت مادی و معنوی از این فرقه بودیم. سابقه سیاه این گروهک تروریستی دال بر ماهیت غیرانسانی از قبیل ترور، بمب‌‌گذاری و پولشویی، انجام اعمال سایبری و اقدامات ضدحقوق بشری و نقض حقوق خانواده‌های اعضا نشان‌دهنده این است که چنین فرقه‌ای شایسته حمایت نیست.

سخنگوی وزارت خارجه درباره دارایی‌های ایران در ژاپن نیز اظهار کرد: میزان قابل توجهی از منابع مالی موجود در ژاپن در چارچوب تفاهم‌‌های دوجانبه در مقاطع مختلف دریافت کرده‌ایم. بخش محدودی از منابع مالی ایران در بانک‌های ژاپن باقی است که در این زمینه گفت‌وگوها در سفر اخیر امیرعبداللهیان با مقامات عالی ژاپن انجام شده است. خوشبین هستیم گفت‌وگوهای مثبتی است و امکان استفاده از منابع مالی ما در ژاپن به روش‌های مدنظر ایران و تفاهماتی که با طرف ژاپنی انجام خواهیم داد میسر خواهد شد.

وی ضمن اشاره به سکوت رسانه‌های غربی در قبال حادثه تروریستی شاهچراغ و نقش افرینی‌های شهید سلیمانی در مبارزه با تروریسم، گفت: نقشی که شهید سلیمانی در مبارزه با تروریست‌ها داشت مورد اعتراف اکثر کارشناسان و تحلیل‌گران خارجی بود. وقوع این حادثه تلخ یکبار دیگر همگان را به نقش موثر و بی نظیر شهید قاسم سلیمانی در مبارزه با تروریسم بیش از پیش متوجه کرد. یکی از مؤلفه‌های ناامنی درمنطقه غرب آسیا در سال‌های اخیر داعش بود که انواع جنایت های فجیع را مرتکب شد و اگر نبود حمایت برخی دولت‌ها از آن گروه، این اتفاقات نمی‌افتاد. متاسفانه برخی برای مهندسی سیاسی و امنیتی در منطقه این گروه‌ها را به جان مردم منطقه انداختند. ترور شهید سلیمانی با دستور مستقیم ترامپ رئیس جمهور وقت آمریکا به دلیل نقش بی‌بدیل ایشان در مبارزه با تکفیری‌ها و ناکام گذاشتن تروریست‌ها در منطقه بود که انتقام خود را در فرودگاه بغداد گرفتند. شهید سلیمانی نقش تعیین کننده در مبارزه با تروریست‌ها و به ویژه داعش داشت.

کنعانی درباره افتتاح رسمی سفارت عربستان در تهران نیز بیان کرد: اخبار درباره افتتاح رسمی باید توسط دولت عربستان اطلاع رسانی شود. در چارچوب توافقات انجام شده سفارت عربستان در تهران یکشنبه گذشته براساس یادداشت رسمی ارسالی از سوی سفارت پادشاهی عربستان رسما آغاز به فعالیت کرده است و به وزارت خارجه اطلاع رسانی شد و سرکنسولگری این کشور در مشهد نیز براساس اطلاع رسمی طرف عربستانی از شنبه گذشته در شهر مشهد آغاز به کار کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار