کارگردان نمایش اولین بازی در گفت‌وگو با پانا:

«اولین بازی» تنها نمایش تعزیه عروسکی برای مخاطب کودک‌ونوجوان است

تهران(پانا) -کارگردان نمایش اولین بازی می‌گوید عدم کارشناسی مدیران فرهنگی و کمبود بودجه‌های نمایش حوزه کودک و نوجوان موجب بی‌کیفیت شدن نمایش‌ها و دور شدن از سلایق و انتظارات مخاطبان این حوزه می‌شود.

کد مطلب: ۱۳۹۵۴۵۲
لینک کوتاه کپی شد
«اولین بازی» تنها نمایش تعزیه عروسکی برای مخاطب کودک‌ونوجوان است

میثم یوسفی کارگردان نمایش «اولین بازی» در گفت‌وگو با پانا توضیحاتی درباره این نمایش ارائه کرد و گفت: «نمایش «اولین بازی» برای اولین بار در سال ۱۳۸۴ تولید و در تالار هنر به صحنه‌ی اجرا رفت. همچنین پس از گذر زمان در دو دهه در سال‌های ۹۱، ۹۵، ۹۷ و هم‌اکنون ۱۴۰۲ بازتولید شده و با حمایت‌های کانون پرورش فکری به روی صحنه آمده و تغییراتی اساسی در شکل اجرای آن صورت گرفته است.»

یوسفی افزود: «در این دوره و دوره قبل با همفکری مسئول طراح صحنه برای ایجاد جذابیت و نزدیک شدن به سلایق کودکان و نوجوانان، سعی کردیم که فضا را به‌گونه‌ای هیجان‌انگیز و رؤیایی طراحی کنیم و از رنگ لباس بازیگران گرفته تا رنگ دکور سعی کردیم فضا را جذاب کنیم.»

کارگردان نمایش «اولین بازی»در ادامه مطرح کرد: «به‌ عنوان کارگردان این نمایش، با استفاده از تجربیاتی که از اساتیدم آموخته‌ام سعی کرده‌ام تلاش کنم تا مخاطب نمایش، بتواند به‌درستی با این نمایش ارتباط برقرار کند و سرگرم شود، همچنین در بخش موسیقی، نوازندگان از ساز‌های متنوعی برای جذاب‌تر کردن نمایش و لذت‌بخش بودن آن برای مخاطب استفاده شده است.»

یوسفی با اشاره به اهداف خود در تولید این نمایش گفت: «هر کارگردانی برای هر متنی که انتخاب می‌کند و آن حرفی که در قصه نمایش وجود دارد، آن حرف را دنبال می‌کند و هدف ما در تولید «اولین بازی» این بود که بتوانیم نمایش را به زبان خود بچه‌ها و نزدیک به سلایق و روحیه آن‌ها اجرا کنیم، تا کودکان و نوجوانان بتوانند به‌درستی، مطالب یک نمایش را که به زبان خودشان اجرا می‌شود را درک کنند.»

وی عنوان کرد: «نود درصد قصه ‌ما در این نمایش یک تعزیه عروسکی برای کودکان و نوجوان است و این نمایش تنها تعزیه عروسکی در ایران برای مخاطب کودک‌و‌نوجوان است.»

میثم یوسفی به نبود امکانات سخت‌افزاری کافی در سالن‌های نمایش اشاره کرد و گفت: «تعداد سالن‌هایی که از لحاظ سخت‌افزاری تکمیل هستند به تعداد انگشتان یکدست هم نمی‌رسد، همچنین جایگاه نشستن مخاطبین برای تماشای نمایش حوزه کودک‌و‌نوجوان باید متفاوت باشد و این موضوع نیاز به طراحی اختصاصی برای این حوزه دارد، همچنین در سالن‌های حرفه‌ای حتی در سرویس‌های بهداشتی هم بسترسازی مناسب برای کودکان و نوجوانان نشده است درحالی‌که این مسائل بسیار تأثیرگذار و حائز اهمیت هستند، اما امیدوارم در سال‌های آتی، تغییرات و بهتر شدن وضعیت را شاهد باشیم.»

این کارگردان تئاتر در پاسخ به این سؤال که چه ابزاری برای جذب مخاطب در تولید یک اثر لازم است، بیان کرد: «در مرحله‌ نخست به یک متن قابل دفاع برای تقویت نقاط قوت نیاز است، همچنین کارگردان پس از انتخاب یک متن درست، در مرحله دوم انتخاب عوامل را باید جدی بگیرد چراکه انتخاب عوامل در تولید و اجرای یک نمایش بسیار مهم است، همچنین عواملی باید انتخاب شوند که در راستای پیشبرد اهداف کارگردان و بهبود کار تلاش کنند، چراکه حرفه‌ای بودن یک تیم تولید نمایش، می‌تواند اثراتی جذاب و بی‌نظیر برای مخاطب بسازد و لازمه این موضوع این است که عوامل حرفه‌ای بودن را در عمل به نمایش بگذارند، نه در شعار و ادعاهایشان.»

وی به هزینه‌های بالای تولید و اجرای نمایش‌ها اشاره کرد و گفت: «عدم کارشناسی درست مدیران فرهنگی و بودجه‌بندی‌های ناکافی که در سطح مدیریت‌های کلان اتفاق می‌افتد یقیناً عادلانه نیست، همچنین مدیران فرهنگی و متولیان این امر باید بیش‌ازپیش این موضوع را مورد توجه قرار دهند و نمایش‌هایی که حرفی برای گفتن دارند و مخاطب آن را می‌پسندد را به‌صورت ویژه حمایت کنند.»

میثم یوسفی معتقد است ابزار‌ها و گونه‌های مختلفی برای جذب مخاطب در اجرای نمایش وجود دارد که نیازمند هزینه‌ و بودجه‌های بالا نیست و لازمه‌ آن، تخصصی کار کردن عوامل نمایش است که در هر صورت باید با خلاقیت بالا برای جذابیت کار و برقراری ارتباط سرگرم‌کننده با مخاطب تلاش کنند، همچنین تفکرات گروه اجرایی در جذاب‌ ساختن یک نمایش بسیار مهم و تأثیرگذار است.

این کارگردان تاکید کرد: «هنرمندان و عوامل یک نمایش باید همیشه و هر روز، به روز باشند تا بتوانند با مخاطب کودک‌ونوجوانی که وقت خود را در شبکه‌های اجتماعی می‌گذراند همزادپنداری کنند و از آن‌ها شناخت‌ داشته باشند تا با آن‌ها ارتباط برقرار کنند.»

در خلاصه نمایش زنده عروسکی «اولین بازی» آمده است: گروه تعزیه‌خوان به خاطر نیامدن یکی از بازیگران اصلی نمی‌توانند تعزیه طفلان مسلم را در خانه رضا، نوجوان قصه اجرا کنند. به همین دلیل وسایل تعزیه را نزد رضا و مادرش به امانت می‌گذارند تا بازیگر اصلی را پیدا کنند. رضا در خلوت و تنهایی خود کلاه‌خود را بر سر می‌گذارد، شمشیر و سپر را در دست می‌گیرد و به تقلید از تعزیه‌خوانان بازی می‌کند. ناگهان اشیا و وسایل تعزیه جان می‌گیرند و وقایع روز عاشورا را از نگاه و زبان خودشان برای رضا روایت می‌کنند و...

سایر عوامل این نمایش عبارتند از طراح و سازنده عروسک: علیرضا حسین‌پور و مژده ذکریاپور، طراح صحنه: سینا ییلاق‌بیگی، آهنگساز: محمد فرشته‌نژاد، شاعر: آزاده فرهنگیان، طراح پوستر و بروشور: عماد سالکی، طراح و سازنده عروسک‌های بخش سایه: شراره یوسفی، بازی‌دهندگان و صداپیشگان عروسک: علی بیک‌محمدی، مریم خاکسارتهرانی، عاطفه بحرالعلوم طباطبایی، شراره یوسفی، میلاد ورجاوند، مهدی رحمتی، کوشا ساعی و آریا انصاری‌شاد، دستیار کارگردان: کوشا ساعی و مهدی رحمتی.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار