دانشآموز خبرنگاران پانا:
پانا بستری مناسب برای فعالیت اجتماعی دانشآموزان است
من در پانا آموختم که نسبت به جامعه خود بی تفاوت نباشم
شیراز(پانا) - محبوبه سادات شریف سعدی، دانشآموز خبرنگار پایه دوازدهم، خبرگزاری پانا را بستری مناسب برای فعالیت اجتماعی دانشآموزان برشمرد و گفت خبرگزاری پانا یک بستر مناسب برای فعالیت دانشآموزان است تا بتوانند هرچه بهتر علایقشان را دنبال کنند و در جامعه حضور موثرتری داشته باشند.
شریف سعدی با بیان اینکه نوجوانانی که به عنوان یک خبرنگار در خبرگزاری پانا فعالیت میکنند آگاهی بیشتری نسبت به فضای جامعه دارند، گفت: «نوجوانان، با حضور در خبرگزاری پانا میتوانند به عنوان یک فعال اجتماعی به انعکاس رویدادها و مسائل جامعه بپردازند و به بهبود فضای جامعه کمک کنند.»
وی که دو سال سابقه فعالیت در خبرگزاری پانا را دارد اظهار کرد: «به نظر من هر یک از آفیشهای خبری خاطراتی زیبا و تجربههای زیادی را برای یک خبرنگار و مخصوصا من به همراه دارد که قابل استفاده در زندگی روزمره است.»
شریف سعدی بیان کرد: «در خبرگزاری پانا دانشآموزان در یک فضای دوستانه و صمیمی به همکاری با یکدیگر میپردازند و در عین رقابت، رفاقت را سرلوحه فعالیت خود قرار میدهند.»
وی بیان کرد: «علاقه فراوان من به اخبار به روز در کنار آشنایی با خبرگزاری پانا باعث قدم گذاشتن در عرصه رسانه شد.»
در ادامه این گفتوگو امین رحمتی، دانشآموز خبرنگار پایه یازدهم بیان کرد: «از کودکی به گویندگی و گزارشگری علاقه زیادی داشتم و بالاخره با معرفی مدرسه با خبرگزاری پانا آشنا شدم و موفق به گامبرداری در مسیر علاقه خود شدم.»
رحتمی با اشاره به رفاقت دانشآموزان در خبرگزاری پانا گفت: «تاکنون از دوستان پانایی خود درسهای زیادی یاد گرفتم و با کمک و همراهی آنها به تصحیح و ویرایش اخبار خود پرداختم.»
وی که دو سال سابقه فعالیت در خبرگزاری پانا را دارد، وجه تمایز دانشآموز خبرنگاران خبرگزاری پانا با سایر نوجوانان را، قدم گذاشتن آنها در مسیر استعداد و علاقه خود بیان کرد و گفت: «بسیاری از دانشآموزان با فعالیت در این خبرگزاری موفق به کشف استعداد و علاقهمندی خود به حرفه خبرنگاری شدند.»
رحمتی با بیان اینکه من خبرگزاری پانا را به دوستان و همکلاسیهای خود معرفی میکنم، گفت: «خبرگزاری پانا باعث ظهور اجتماعی نوجوانان میشود، به طوریکه فرد با آگاهی از مناسبات اجتماعی میتواند به برقراری ارتباط موثر با افراد و نهادهای اجتماعی بپردازد.»
پانا سکوی حرکت به سمت موفقیت
وی پانا را سکوی حرکت به سمت موفقیت عنوان کرد و گفت: «من عضویت در خبرگزاری پانا را به تمام نوجوانان پیشنهاد میکنم تا بتوانند در مسیر موفقیت و پیشرفت گام بردارند.»
در ادامه این گفتوگو حنانه صداقت جو، دانشآموز خبرنگار پایه یازدهم اظهار کرد: «از ابتدای شرکت در کلاسهای آموزش خبرنویسی، به این حرفه علاقه نداشتم و تنها این نکته که دانشآموزان چگونه میتوانند خبرنگار شوند توجه من را به این خبرگزاری جلب کرد.»
صداقت جو ادامه داد: «کم کم، همزمان با فعالیت در حرفه خبرنگاری به این حرفه علاقهمند شدم. آگاهی سریع از مسائل روز جامعه، ارتباط با افراد جدید در علاقه من به این حرفه نقش موثری داشته است.»
او که یک سال سابقه فعالیت در خبرگزاری پانا را دارد، ویژگیهای یک دانشآموز خبرنگار پانا نسبت به سایر نوجوانان را در تیزبینی، سرعت و دقت، برقراری روابط اجتماعی صحیح و موثر عنوان کرد و گفت: «به نظر من دانشآموزانی که وارد خبرگزاری پانا میشوند، رشد همه جانبهای را تجربه میکنند.»
در ادامه این گفتوگو، پارمیدا رکن منظر، دانشآموز خبرنگار پایه پنجم، با اشاره به روند مبادله آموختههای خبری بین دانشآموزان خبرگزاری پانا گفت: «در خبرگزاری پانا با انتقال آموختههای خود به دیگران علاوه بر رفاقت به پیشرفت یکدیگر کمک میکنیم.»
رکن منظر اظهار کرد: «یک دانش آموز خبرنگار پانایی اطلاعات بیشتر و صحیحتری نسبت به وقایع روزمره دارد و آگاهیاش نسبت به سایر نوجوانان بیشتر است.»
خبرنگاری حرفهای جذاب و پرهیجان است
رکن منظر بیان کرد: «خبرنگاری حرفه جذاب و پرهیجانی است که دانشآموزان را مجذوب فضای خود میکند. آنها میتوانند با اطلاعاتی که به واسطه خبرگزاری پانا از جامعه به دست میآورند برای آینده شغلی خود بهتر تصمیم گیری کنند.»
وی بیان کرد: «اطلاع از اتفاقاتی که در محیط اطراف من رخ میدهد و با تجزیه و تحلیل آنها میتوانم به عمق وقایع و رویدادها پی ببرم، از جمله دلایل علاقهمندی من به حرفه خبرنگاری است.»
رکن منظر ادامه داد: «در طول دوران فعالیت خود، با مسئولین زیادی به مصاحبه کردن میپرداختم و از طرف آنها مورد تشویق قرار میگرفتم و این عوامل در افزایش جذابیت حرفه خبرنگاری برای من نقش موثری داشته است.»
در ادامه این گفتوگو، بهاره گنجی، دانشآموز خبرنگار پایه پنجم اظهار کرد: «علاقهمندی من به حرفه خبرنگاری به اندازهای است که دوست دارم در آینده خبرنگار شوم و به انعکاس وقایع و رویدادهای مهم و جذاب بپردازم.»
گنجی نقطه تمایز یک دانشآموز پانایی با سایر نوجوانان را در آگاهی از مسائل روز جامعه، فن بیان موثر و ارتباط اجتماعی با اشخاص متفاوت عنوان کرد و گفت: «مصاحبه با افراد و شخصیتهای مهم جزء جذابترین خاطره یک سال فعالیت من در خبرگزاری پانا است.»
وی بیان کرد: «بسیاری از دانشآموزان خجالتی هستند و در ارتباطات اجتماعی خود مشکلات زیادی دارند و من به عنوان یک دانشآموز خبرنگار، حتما خبرگزاری پانا را به این افراد، تمام دوستان خود و نوجوانان پیشنهاد میکنم.»
من در پانا آموختم که نسبت به جامعه خود بی تفاوت نباشم
گنجی با اشاره به تاثیر خبرگزاری پانا در تقویت احساس مسئولیت اجتماعی در او گفت: «من در پانا آموختم که نسبت به جامعه خود بی تفاوت نباشم و با دریافت رسالت خبرنگاری، در قبال مردم خود را مسئول بدانم و به انعکاس رویدادها بپردازم.»
لازم به ذکر است، خبرگزاری پانا اولین و تنها خبرگزاری دانشآموزی در جهان است که خرداد ۱۳۸۱ تاسیس شد و فعالیت خود را به طور رسمی در تابستان ۱۳۸۲ به صورت پایگاه اطلاعرسانی آغاز کرد.
خبرگزاری پانا (PANA) مخفف عبارت Pupils Association News Agency به معنای «خبرگزاری کانون دانشآموزان» است که به صاحب امتیازی سازمان دانش آموزی وابسته به وزارت آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران و با هدف تربیت اجتماعی دانشآموزان فعالیت میکند. این خبرگزاری با تحت پوشش قراردادن و آموزش هزاران دانشآموز، توانسته شعبات خود را در سازمان دانشآموزی استانهای سراسر کشور و مناطق و شهرستانهای استانها گسترش دهد. در استان فارس نیز به عنوان یکی از فعال ترین دفاتر استانی، امسال بیش از ۵ هزار دانشآموز آموزشهای لازم در خصوص عکاسی خبری، گزارشگری تلویزیونی و خبرنگاری را گذراندند.
دانش آموز خبرنگار: محمد فروتن
ارسال دیدگاه