در گفت‌وگو با پانا مطرح شد؛

آخرین آمار نوسازی تاکسی‌های فرسوده در پایتخت

پیش‌نویس آیین‌نامه جدید تاکسیرانی تهیه شده است/ اکنون کار برخی شرکت‌ها خرید و فروش تاکسی شده و از نوسازی‌ها هم کلی سود می‌کنند

تهران (پانا) - مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی، آخرین آمار نوسازی تاکسی‌های فرسوده پایتخت را اعلام کرد.

کد مطلب: ۱۳۹۲۹۶۳
لینک کوتاه کپی شد
آخرین آمار نوسازی تاکسی‌های فرسوده در پایتخت

مهدی وحدت‌کار در گفت‌وگو با پانا با اشاره به اینکه ریشه مشکلاتی که در حوزه حمل‌ونقل درون شهری است در مدل کسب و کار تعریف شده برای ناوگان، راننده‌ها و شرکت‌ها است، گفت: «مادامی که این مدل کسب و کار درست نشود هر قدر هزینه کنید باز هم نمی‌توانید به نتیجه مطلوب که ارائه خدمت بهینه به شهروندان و مسافران است برسید. این مشکل باید در آیین‌نامه اصلاح شود؛ آیین‌نامه تاکسیرانی که در هیات وزیران تصویب شده و توسط وزارت کشور ابلاغ شده و قدمت آن بالغ بر 20 سال است؛ یعنی زمانی که موبایل هم نبوده و بسیار محدود بودند. این آیین‌نامه باید اصلاح و متناسب با اقتضائات روز شود. شورای شهر طی 20 سال گذشته حدود پنج آیین‌نامه برای تاکسیرانی در موضوعات مختلف تصویب کرده که متناسب با زمان بوده است و بیش از 15 سال از آنها می‌گذرد و زمانی که تصویب شدند اینترنت، امکان ارتباط با راننده و موضوع مسافربرهای اینترنتی نبوده و باید این آیین نامه‌ها تغییر کند.»

وی ادامه داد: «پیش‌نویس آیین‌نامه جدید تهیه شده است و در مراحل نهایی برای ارسال به شورای شهر تهران است که در تدوین آن اقتضائات روز، فن‌آوری‌های نو و تغییر مدل کسب و کار مد نظر قرار گرفته است؛ مخصوصا مدلی که تاکسی‌ها بتوانند از یک مدل مناسب امرار معاش کنند. اصلی‌ترین موضوع که شاخص عملکردی دستگاه حمل و نقل شهری است، بهبود خدمات به مسافر است؛ یعنی مسافر باید احساس کند خدمات بهتری دریافت می‌کند. خدمات بهتر یعنی قابلیت برنامه‌ریزی برای سفر درون شهری، هزینه مناسب خدماتی که می‌گیرد، احترامی که دریافت می‌کند، زمان سفر و... اینکه خودرو نو شود هم خوب است ولی همه شاخص‌ها از این متبع نمی‌شود. خودروی نو وارد می‌شود اما در اختیار مردم نیست و دست کسی می‌افتد که آن فرد در دلالی تاکسی است و آن را با نرخ تعرفه‌ای می‌گیرد و با نرخ آزاد می‌فروشد و می‌شود امرار معاش برخی شرکت‌هایی که اسم تاکسیرانی دارند. اکنون کار برخی شرکت‌ها خرید و فروش تاکسی شده و از نوسازی‌ها هم کلی سود می‌کنند و این از آیین‌نامه‌هایی که نوشته شده سرچشمه می‌گیرد و اینها مسائلی است که باید درست شود. شهردار و شورای شهر تاکید دارند که این آیین‌نامه درست شود که هدف‌گذاری و انتقال خدمات بهینه به مردم است.»

وحدت‌کار درباره آمار نوسازی تاکسی‌های فرسوده هم گفت: «بیش از 2500 خودرو نوسازی شده است و امسال تا این ماه بالغ بر هزار خودروی نوسازی شده که نقدی بوده، شهرداری تهران با صندوق کارآفرینی امید قرارداد منعقد کرده است که 500 میلیارد پرداخت می‌کند و هزار میلیارد تومان هم صندوق کارآفرینی امید متعهد شده بپردازد که وام‌های 150 میلیون تومانی با نرخ هشت درصد و با پروژه چند ماهه پرداخت شود تا راننده‌ها بتوانند راحت‌تر فرایند نوسازی را انجام دهند و فرایند نوسازی سرعت بگیرد. تقریبا هر هفته با وزیر صمت و معاونان این وزارتخانه و همچنین معاونان حوزه وزارت نفت، سازمان برنامه‌ریزی و سازمان برنامه و بودجه در زمینه‌های گوناگون جلساتی در عالی‌ترین سطح کشور برگزار می‌شود و شهردار تهران و معاونت حمل و نقل ترافیکی شهرداری هم حضور دارند و به‌صورت جدی موضوع خودرو را پیگیری می‌کنند که نیاز ما هم از جهت تولید خودرو در کشور و هم از جهت واردات در حوزه بهره‌برداری بیش از ظرفیت تولید است و دولت و شهرداری به شدت پیگیر هستند تا بتوانند موضوع واردات خودرو را انجام دهند.»

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی گفت:‌ «امیدواریم مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد مرتفع شود که بخشی از آن در اختیار شهرداری نیست و دولت باید برای حل این مشکلات کمک کند و هم واردات خودرو در زمینه خودروهای برقی انجام شود، هم تسهیلات لازم به رانندگان داده شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار