معاون آموزشی موسسه آموزش و ترویج کشاورزی اعلام کرد:

نزدیک شدن آمار مزارع نوآوری به 100 مزرعه

تهران (پانا) - معاون آموزشی موسسه آموزش و ترویج کشاورزی عنوان کرد، تعداد مزارع نوآوری در مرحله نخست 20 عدد بوده و فرار است تا پایان سال جاری به 100 مزرعه برسد. در صورت محقق شدن این موضوع حداقل 2 هزار و 500 کشاورز با نوآوری‌های جدید در مزرعه آشنا می‌شوند.

کد مطلب: ۱۳۹۲۶۵۹
لینک کوتاه کپی شد
نزدیک شدن آمار مزارع نوآوری به 100 مزرعه

به گزارش ایانا، سید عباس میرجلیلی با اشاره به اقدامات موسسه آموزش و ترویج در سال جاری بیان کرد: در سه ماهه نخست سال جاری یکسری مزارع نوآوری در حوزه ترویج تعریف شده است.

وی در تعریف مزارع نوآوری گفت: این مزارع واحدهای تولیدی کشاورزی به‌صورت نمونه هستند که در آنها کار علمی انجام می‌شود و نوآوری خاصی در زمینه کاری خود داشته‌اند. بنا است تا این مزارع نوآوری، محوریت آموزشی و ترویجی داشته باشند و 25 کشاورز اطراف مزرعه را با خود همراه کرده و نوآوری را به 25 کشاورز اطراف خود منتقل کنند. این روند بهترین اقدام در حوزه ترویج در سال جاری بوده است.

معاون آموزشی موسسه آموزش و ترویج کشاورزی در ادامه گفت: تعداد مزارع نوآوری در مرحله نخست 20 مزرعه بود و قرار شده تا پایان سال جاری به 100 مزرعه برسد. در صورت محقق شدن این موضوع حداقل 2 هزار و 500 کشاورز با نواوری‌های جدید در مزرعه آشنا می‌شوند و آموزش نیز توسط خود مزرعه نوآور با نظارت دفاتر و مدیریت‌های هماهنگی ترویج استان اتفاق می‌افتد.

وجود شرکت‌های دانش بنیان به پیشبرد اهداف کشاورزی کمک می‌کند

میرجلیلی در پاسخ به این سوال که نقش شرکت های دانش بنیان در نفوذ دانش کشاورزی چیست؟ ادامه داد: ترویج و آموزش به دنبال افزایش ضریب نفوذ دانش و مهارت در کشاورزی است. در بخش کشاورزی کشور میانگین سنی بالا است و میزان درصد سواد نیز پایین است و وجود شرکت‌های دانش‌بنیان به پیشبرد اهداف کشاورزی کمک می‌کند اما ضریب نفوذ دانش را افزایش نمی‌دهد.

وی ادامه داد: بنابراین ترویج یافته‌های علمی این موضوع را محقق می‌کند و شرکت‌های دانش‌بنیانی که در حوزه انتقال دانش و فن‌آوری به کشاورزان فعال باشند، می‌توانند در راستای فعالیت‌های آموزشی و ترویجی کشاورزی قرار گیرند.

این مقام مسئول افزود: در حال حاضر روش‌های نوین ترویج، مزارع نوآوری، کاروان‌های ترویجی و ... در افزایش ضریب نفوذ دانش و مهارت در میان کشاورزان تاثیر گذار بوده است.

معاون آموزشی موسسه آموزش و ترویج کشاورزی بیان کرد: به‌عنوان مثال در یک منطقه‌ای آفتی طغیان می‌کند و ما مجموعه‌ای از متخصصان که به موضوع و محصول مرتبط هستند، گرد هم می‌آوریم و در قالب کاروان ترویجی در منطقه حاضر می‌شوند و تجربیات خود را برای رفع مشکل منطقه ارائه می‌کنند.

میرجلیلی در خصوص مروجان ارشد پژوهشگر گفت: در این طرح پژوهشگران در قالب کارهای ترویجی یا با حضور در مزرعه، انتقال دانش و مهارت را انجام می‌دهند و امیدواریم با این شیوه‌های جدید ضریب نفوذ دانش افزایش پیدا کند. البته ممکن است هر کدام از این روش‌ها اجرا شود اما بازخوردی که از کشاورز می‌آید متفاوت باشد.

چالش‌ها پیش روی آموزش کشاورزان

میرجلیلی در پاسخ به این سوال که آیا سطح آموزش کشاورزان مطلوب است، بیان کرد: ما تمام تلاشمان را انجام می‌دهیم اما محدودیت‌ها را نیز باید در نظر گرفت. به‌عنوان مثال اگرچه در تمام نقاط کشور مرکز خدمات کشاورزی داریم اما این مراکز گاهاً از نیروی انسانی و امکانات پژوهشی کافی برخوردار نیستند و نیاز به تلاش بیشتری دارد.

معاون آموزشی موسسه آموزش و ترویج کشاورزی گفت: مجموعه آموزش و ترویج به‌دنبال افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی است و این بهره‌وری با انتقال دانش فنی محقق می‌شود.

میرجلیلی اضافه کرد: نیاز است با توجه به سرعت دستیابی به دانش و نوآوری‌های جدید در دنیا، سرعت انتقال دانش و مهارت نیز افزایش یابد.

وی با اشاره به نقش تکنولوژی در انتقال دانش گفت: در این راستا به کمک بسیاری از شبکه‌های اجتماعی می‌توان با سهولت بیشتری دانش را منتقل کرد. همچنین تالار ترویج دانش و فنون کشاورزی دسترسی کشاورزان به داده‌های تحقیقاتی را افزایش داده است.

معاون آموزشی موسسه آموزش و ترویج کشاورزی در خصوص چالش‌های پیش روی آموزش و ترویج کشاورزان، گفت: دسترسی به افرادی که امکانات و سواد کافی برای استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا را ندارند، کمی دسترسی به برخی کشاورزان را دشوار می‌کند. در برخی موارد عدم پذیرش توصیه‌های ترویجی تا حدودی چالش ایجاد می‌کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار