رییس کمیته بهره وری وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد:

تحقق 92 درصدی پروژه‌ها و برنامه‌های ارتقاء بهره‌وری وزارت جهاد کشاورزی

تهران (پانا) - رئیس کمیته بهره‌وری وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد، در سال گذشته 87 اقدام اساسی و پروژه در راستای ارتقاء بهره‌وری بخش کشاورزی اجرا شده که به صورت میانگین در سطح ملی حدود 92 درصد برنامه‌ها تحقق یافته است.

کد مطلب: ۱۳۷۴۳۶۶
لینک کوتاه کپی شد
تحقق 92 درصدی پروژه‌ها و برنامه‌های ارتقاء بهره‌وری وزارت جهاد کشاورزی

به گزارش ایانا، سید مجتبی خیام نکویی با اشاره به موضوع بهره‌وری بیان کرد: محدودیت‌های منابع، مخاطرات محیطی و شرایط نامساعد حاکم بر درون و پیرامون بنگاه‌های کشاورزی منجر به ضعف رقابت‌پذیری آنها و ظرفیت تولید بلا استفاده در این بخش شده است. این مسئله رشد تولید محصولات کشاورزی و مهارم تورم قیمت آنها را در صورت عدم اتخاذ راهبردهای‌های مناسب با چالش مواجه می‌کند.

وی ادامه داد: با توجه مسائل فوق، راهبرد رشد بهره‌وری در بخش کشاورزی مبتنی بر تقویت سرمایه انسانی، تحقیق و توسعه فناوری‌ها از یک انتخاب، به یک ضرورت برای رشد تولید و مهار تورم تبدیل شده است.

رییس کمیته بهره‌وری وزارت جهادکشاورزی گفت: با هماهنگی سازمان ملی بهره‌وری ایران و طبق دستورالعمل ابلاغی و بر اساس هدف‌گذاری انجام شده در دستور العمل یادشده، 40 درصد از ارزش افزوده بخش کشاورزی باید مربوط به برنامه‌های ارتقاء بهره‌وری باشد و با متوسط میانگین رشد سالانه 3/2 درصد، باید به آن هدف برسیم.

خیام نکویی افزود: برای دستیابی به سهم بهره‌وری تعیین شده بخش کشاورزی از ارزش افزوده کل کشور، در دستورالعمل مربوطه 10 گام پیش‌بینی شده است.

شاخص بهره‌وری کشاورزی نسبت به سایر بخش‌های اقتصادی بیشتر بوده است

وی با اشاره به برنامه ارتقاء بهره‌وری بخش کشاورزی در سال 1401-1400 بیان کرد: مجموع پروژه‌های معاونت‌ها، دستگاه‌ها و شرکت‌ها در وزارت جهادکشاورزی برنامه سال1400، شامل 119 پروژه بود که درصد تحقق آنها به صورت میانگین 93 بوده است.

خیام نکویی افزود: این برنامه برای سال 1401 که حاصل از پایش و اصلاح برنامه‌های سال 1400 بوده است، شامل 87 اقدام اساسی و پروژه بوده است که به صورت میانگین در سطح ملی حدود 92 درصد آنها تحقق یافته است. همچنین اغلب این پروژه‌ها برش استانی داشته و در سطح استان عملیاتی و گزارش آنها به سازمان‌های مدیریت و برنامه‌ریزی استان برای پایش و جمع‌بندی گزارش‌های استانی ارسال شد. در نهایت این گزارش‌ها به سازمان ملی بهره‌وری ایران برای ارزیابی فرستاده شده است.

رئیس سازمان تات با اشاره به اثربخشی پروژه‌های شاخص‌های کلان کشور یادآور شد: بر اساس آخرین آمار رسمی سال 1400 در یک دوره پنج ساله از سال 1395 تا سال 1400 شاخص بهره‌وری کل عوامل تولید در بخش کشاورزی نسبت به سایر بخش‌های اقتصادی بیشتر است، به‌طوری‌که در سال 1400 شاخص بهره‌وری کل عوامل تولید نسبت به بهره‌وری بخش اقتصادی نفت و گاز تقریبا 1.5 برابر است.

خیام نکویی افزود: میزان ارزش افزوده بخش کشاورزی در بازه زمانی1390 - 1400 با رشدی معادل 30درصد روبرو بوده است. همچنین شاخص بهره‌وری نیروی کار از سال 1395 لغایت 1400 افزایش تقریباٌ افزایش 1/5 برابری داشته است که این نشان دهنده افزایش مهارت و دانش بهره‌برداران در اثر آموزش‌های مستمر در طی این سال‌ها است.

وی تاکید کرد: شاخص بهره‌وری سرمایه در طی این سال‌ها با نوسان روبرو بوده است.

رئیس سازمان تات گفت: این سازمان به‌عنوان متولی و دبیرخانه کمیته بهره‌وری وزارت جهادکشاورزی در سال جاری با همکاری دانشگاه تهران و موسسات مادری تابعه، طرحی را تحت عنوان اریابی و پایش شاخص‌های بهره وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی کشور با پنج پروژه تدوین و به تصویب رسانده است که در آن داشبورد مدیریتی طراحی خواهد شد.

وی افزود: در مرحله بعد با همکاری مرکز فن‌آوری اطلاعات این داشبورد در سامانه تحت وب بارگذاری خواهد شد. تمام شاخص‌های کمی، کیفی، سبز و اقتصادی به‌صورت آنلاین و دقیق احصاء، پایش و ارزیابی خواهد شد. این کار باعث افزایش چند برابری بهره‌وری، کاهش هزینه‌ها، دقت و تسریع در ارزیابی می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار