امام جماعت مسجد امام خمینی(ره) مشهد:

شیخ فضل الله نوری، از مبارزین سیاسی مطرح دوران مشروطه بود

مشهد (پانا) - امام جماعت مسجد امام خمینی(ره) گفت شیخ فضل الله نوری، از مبارزین سیاسی مطرح دوران مشروطه بود.

کد مطلب: ۱۳۹۲۵۹۹
لینک کوتاه کپی شد
شیخ فضل الله نوری، از مبارزین سیاسی مطرح دوران مشروطه بود

حجةالاسلام حسین میراحمدی، امام جماعت مسجد امام خمینی(ره) مشهد به مناسبت شهادت شیخ فضل‌الله نوری، عالم فقید و فرزانه دوران مشروطه گفت: شیخ فضل‌الله نوری، از مبارزین سیاسی مطرح دوران مشروطه و یکی از سردمداران انقلاب بود. پس از آنکه محمدعلی شاه قاجار مجلس را به توپ بست، انقلاب مشروطه با هدف کنار گذاشتن دولت محمد علی شاه به وجود آمد و شیخ فضل الله نوری هم در همین راستا به انقلاب پیوست.

میراحمدی ادامه داد: آیت الله بهبهانی، آیت الله طباطبایی، آخوند خراسانی و شیخ فضل الله نوری مقابل شاه ایستادند تا از ظلم و فساد جلوگیری کنند. انقلاب مشروطه بلافاصله پس از پیروزی از هم فرو پاشید، چون اختلافاتی بین آیت الله بهبهانی، شیخ فضل الله نوری و بقیه علما بروز کرد. آیت الله بهبهانی و آخوند خراسانی، می خواستند بر دولت نظارت کنند، اما شیخ فضل الله نوری می خواست حکومت توسط خود علما اداره شود، ولی بعضی از علما مخالفت کردند و اختلافاتی شکل گرفت.

امام جماعت مسجد امام خمینی(ره) افزود: روشنفکران اروپایی قسمت عبادی انقلاب را حذف کردند و شیخ فضل الله نوری وقتی چنین چیزی را مشاهده کرد، انقلاب دیگری به نام مشروعه به پا کرد تا مقابل مشروطه بایستد. فضل‌الله نوری که خود از سردمداران انقلاب مشروطه بود، حالا مخالف اصلی آن به شمار می آمد. روشنفکران اروپایی طوری از شیخ فضل الله نوری بد می‌گفتند که شیخ شخص منفوری نزد مردم شد و سرانجام توسط دادگاه روسی محاکمه و به اعدام محکوم شد.

دانش آموز خبرنگار:سید سبحان نعمتی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار