از مهر ماه سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ آغاز می‌شود:

گسترش عدالت تربیتی و افزایش کیفیت تحصیل دانش‌آموزان در کلاس‌های درس جدید

تهران (پانا)- یکی از شاخص‌های اثرگذار بر کیفیت آموزشی، شمار دانش‌آموزان هر کلاس است؛ لذا  پرشماری دانش‌آموزان هر کلاس علاوه بر کاهش کیفیت آموزشی، زمینه‌ساز دشواری‌های اخلاقی، روحی و روانی برای دانش‌آموزان و آموزگارها می‌شود و امروز وزارت آموزش و پرورش با حمایت‌های همه جانبه خود، گام‌های اساسی، مهم و جدی در جهت گسترش عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برداشته است.

کد مطلب: ۱۳۹۱۹۴۵
لینک کوتاه کپی شد
گسترش عدالت تربیتی و افزایش کیفیت تحصیل دانش‌آموزان در کلاس‌های درس جدید

امروزه یکی از شاخص‌های اثرگذار بر کیفیت آموزشی، شمار دانش‌آموزان هر کلاس است؛ بنابراین پرشماری دانش‌آموزان هر کلاس علاوه بر کاهش کیفیت آموزشی، زمینه‌ساز دشواری‌های اخلاقی، روحی و روانی برای دانش‌آموزان و آموزگارها می‌شود. همچنین طبق مصوبات شورای‌ عالی آموزش و پرورش، ‌تراکم کلاس درس در دوره ابتدایی، نباید بیشتر از 26 دانش‌‌آموز باشد که این مسئله موجب نارضایتی معلمان، افزایش دغدغه اولیا و کاهش کیفیت تحصیل دانش‌آموزان شده است، به همین منظور، وزارت آموزش و پرورش همزمان با افزایش تراکم جمعیت در کلاس‌های درس با هدف استانداردسازی فضای مدارس و بهبود کیفیت آموزش، نسبت به افزایش تعداد کلاس‌ها و مدارس، اقدام کرده است.
بر کسی پوشیده نیست که وضعیت به سرانجام نرسیدن پروژه‌های احداث مدرسه در سال‌های اخیر، شرایط تحصیل و تدریس را برای دانش‌آموزان و معلمان سخت کرده بود، اما طی دو سال گذشته، شرایط به گونه‌ای دیگر رقم خورد. امروز وزارت آموزش و پرورش با حمایت‌های همه جانبه خود، گام‌های اساسی، مهم و جدی در جهت گسترش عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برداشته است.
سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کل کشور در یکی از اقدامات تحولی خود در راستای تکمیل پروژه‌های نیمه کاره تا مهرماه امسال نزدیک به 10 هزار کلاس درس را در قالب دو هزار مدرسه به مجموعه آموزش و پرورش تحویل می‌دهد.
تداوم و تقویت این رویکرد و حمایت از آن، دستاوردهای فراوانی را به همراه خواهد داشت؛ از جمله موضوع بهره‌برداری دانش‌آموزان از فضای آموزشی جدید، گسترش عدالت آموزشی و برخورداری دانش‌آموزان از فضای آموزشی با کیفیت در اقصی نقاط ایران اسلامی است.
به گفته حمیدرضا خان محمدی، رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور طی هدف‌گذاری‌های صورت گرفته، مقرر شد تا پروژه‌های نیمه تمام که در اولویت دولت مردمی است، با سرعت بیشتری به پایان برسد و دو هزار مدرسه در قالب حدوداً ۱۰ هزار کلاس درس آماده شود.
او در گفت‌وگو با خبرگزاری صداوسیما ضمن اشاره به حمایت‌های ریاست‌جمهوری از موضوع مدرسه‌سازی در تأمین منابع، بیان کرد در روز‌های آخر سال توانستیم منابع خوبی جذب کنیم و در سال جدید نیز منابعی از اعتبارات ملی‌ تزریق خواهد شد که این مسئله می‌تواند در تسریع و یا افزایش سرعت پروژه‌ها، کمک کند؛ امیدواریم بتوانیم آنچه را که تعهد کرده ایم را در فضا‌های نو، استاندارد به ثمر برسانیم تا دانش آموزی که در یک فضای استیجاری مخصوصاً در کلان شهر‌ها درس خوانده است، در یک فضای استاندارد و ایمن قرار بگیرد.
مجید عبداللهی، معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور نیز از بهره‌مندی 300 هزار دانش‌آموز از فضای آموزشی جدید خبر داده و به پانا گفت بخش عمده مدارسی که قرار است مهرماه امسال به وزارت آموزش و پرورش تحویل داده شود، در مناطق محروم مانند استان‌های خوزستان، سیستان و بلوچستان، فارس و تهران است.

همچنین دکتر مهدی نوید ادهم رئیس کمیسیون مدرسه یاری و کارشناس آموزش و پرورش در گفت‌وگو با پانا اظهار کرد: یکی از عوامل موثر در ارتقاء کیفیت آموزش و پرورش و گشایش عدالت آموزشی، فضای فیزیکی می‌باشد و لازم است تا تمام دانش‌آموزان، از مکان مناسب آموزشی برخوردار باشند؛ زیرا فرآیند یادگیری در محیط امن و بانشاط برای دانش‌آموز، با کیفیت بهتری طی می‌شود؛ متاسفانه به دلایل مختلف، بخشی از دانش‌آموزان کشور که در مدارس قدیمی، خشت‌گلی و یا نیازمند به تخریب و بازسازی، تحصیل می‌کنند، از دسترسی به مکان مناسب برای تحصیل، محروم هستند؛ به همین منظور سازمان نوسازی مدارس کشور با همکاری خیرین مدرسه‌ساز، اهتمام جدی برای ساخت کلاس درس و مدرسه دارند که این مسئله، به معنای پاسخ به نیاز طبیعی دانش‌آموزان است.
او در ادامه افزود: قطعا اگر فضای فیزیکی مدارس با استاندارد طراحی و ساخته شود، به تدریج پیامدهای آموزشی و تربیتی فراوانی را در پیش دارد؛ همواره لازم است تا کلاس درس، محیط امنی برای دانش‌آموزان باشد تا یادگیری به طور کامل به سرانجام برسد؛ همچنین کلاس درس باید محیطی با نشاط باشد زیرا اگر دانش‌آموز به محیط کلاس و درس و مدرسه، علاقه‌مند باشد، با اشتیاق کامل در کلاس درس حضور می‌یابد، شوق یادگیری در او تقویت می‌شود و تمرکز بیشتری برای او به ارمغان می‌آید.
نوید ادهم افزایش تعداد کلاس درس و مدرسه را موجب جلوگیری از متراکم شدن تعداد دانش‌آموزان دانست و اذعان کرد: آموزگار در کلاس درسی که در دوره ابتدایی با 25 نفر تشکیل می‌شود، قادر به داد و ستد فکری، علمی و عاطفی است و می‌تواند با دانش‌آموزان خود به راحتی ارتباط برقرار کند؛ اما اگر بدلیل مشکلات متعدد، تعداد دانش‌آموزان کلاس به 40 نفر برسد، قطعا برقراری ارتباط میان دانش‌آموزان و معلمان دشوار شده و در ایجاد نظم و انضباط، اختلالاتی پیش می‌آید؛ در نتیجه این نوع ساخت و ساز فضا، موجب کاهش تراکم، ایجاد محیط مناسب برای یادگیری و بهبود فرآیند تعلیم و تربیت می‌شود.
بر اساس استانداردهایی که در دنیا مطرح است افزایش تعداد مدارس و بهره‌مندی دانش‌آموزان از فضاهای جدید آموزشی می‌تواند مشکلاتی مانند تراکم زیاد دانش‌آموزان و کمبود کلاس‌های درس و مدرسه که موجب رنجش دانش‌آموزان، والدین و نیز معلمان شده است را بهبود بخشد و میزان بهره‌گیری آنها را از محتواهای آموزشی افزایش دهد.

خبرنگار: مهدیه درختی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار