کنعانی در نشست خبری:

سفر وزیر خارجه سوریه به تهران در راستای پیگیری اسناد اقتصادی- تجاری است

جمهوری اسلامی ایران برای از سرگیری برجام آمادگی لازم را دارد/ دولت برای آزادسازی پول‌های بلوکه شده توسط کره جنوبی از ابزارهای سیاسی و حقوقی استفاده می‌کند

تهران (پانا) - سخنگوی وزارت امور خارجه از سفر وزیر خارجه سوریه به تهران خبر داد و گفت این سفر در راستای پیگیری اسناد اقتصادی تجاری است.

کد مطلب: ۱۳۹۱۹۳۷
لینک کوتاه کپی شد
سفر وزیر خارجه سوریه به تهران در راستای پیگیری اسناد اقتصادی- تجاری است

ناصر کنعانی در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: موضوع حقابه هیرمند مبتنی بر عهدنامه سال ۱۳۵۱ را مدنظر داریم. دولت و وزارت نیرو این موضوع را از اولویت‌های جدی خود قرار داده است. در راستای دستور رئیس جمهوری به تمامی وزارتخانه‌ها، پیگیر این موضوع هستیم. در مذاکرات با مقامات سرپرستی افغانستان حقابه هیرمند را پیگیری می‌کنیم؛ اخیرا نیز گفتگوهایی در این باره داشتیم. در این زمینه توافقاتی نیز به صورت مقطعی وجود دارد. ما انتظار داریم مقامات افغانستان در حوزه عملی در این زمینه اقدام لازم را انجام دهند. این یک اقدام اعتمادساز است.

وی درباره سفر هیاتی از سوریه به تهران نیز گفت: وزیر امور خارجه سوریه و دو وزیر افتصادی و رئیس سوری کمیسیون مشترک دیروز وارد تهران شدند و در روزهای آینده مذاکرات مختلفی را در دستور کار خواهیم داشت. بخش قابل توجهی از هدفگذاری این سفر در چارچوب انجام گفت‌و‌گوها در راستای توافقات دو کشور است که در جریات سفر قبلی رئیس‌‌جمهوری به سوریه انجام شده بود، مذاکره صورت خواهد گرفت.

وی اضافه کرد: ۱۵ سند در حوزه‌های اقتصادی و تجاری میان مقامات دو کشور منعقد شد. در چارچوب سفر وزیر خارجه سوریه به تهران، موضوعات مختلفی را خواهیم داشت. مسائل منطقه‌ای و استمرار روند مبارزه با تروریسم و تحکیم ثبات سیاسی در سوریه انجام خواهد شد. روند تنش‌ز‌ایی در مناسبات میان سوریه و ترکیه و نشست آتی چهارجانبه روسیه، ایران، ترکیه و سوریه در مذاکرات مورد تبادل نظر قرار خواهد گرفت.

خط قرمز ایران منافع ملی است

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص فایل‌های افشاشده از رابرت مالی، بیان کرد: اینکه رابرت مالی در این فایل صوتی چه گفته وظیفه دولت آمریکاست که باید در این راستا تبیین و روشنگری کند. ایران مذاکرات برجام و مذاکرات رفع تحریم‌ها را مبتنی بر مصالح ملی و منافع ملت ایران و به منظور احقاق حقوق ملت ایران دنبال می‌کند و همواره اعلام کرده که خطوط قرمز ایران منافع ملی است و ایران در چارچوب خطوط قرمز و منافع اعلام شده آماده پیگیری روند گفت‌وگوها و جمع‌بندی مذاکرات است. هیچ گاه مبتنی بر اعتماد با دولت آمریکا گفت‌وگو و مذاکره نمی‌کنیم. برجام هم محصول اعتماد ما به آمریکا نبود و ادامه مذاکرات برای احیای برجام و رفع تحریم‌های ظالمانه و بازگشت همه طرف‌ها به برجام مبتنی بر اعتماد دولت و ملت ایران به رژیم آمریکا نیست. جمهوری اسلامی ایران در عمل نشان داده است که به توافق پایبند بوده و برای از سرگیری متعهدانه اجرای برجام از سوی همه طرف‌ها آمادگی لازم را دارد.

وی ضمن اشاره به عادی‌سازی روابط عربستان و رژیم صهیونیستی، گفت: کاملا روشن است که تقویت و تثبیت جایگاه رژیم غاصب صهیونیستی در منطقه اولویت اول و بسیار مهم دولت‌های آمریکا در طول سالیان متمادی اعم از جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها بوده است. دولت‌های آمریکا همواره تعهد بی‌قید و شرط خود را در حمایت تمام عیار از رژیم صهیونیستی نشان داده‌اند. در طول ۶ ماه نخست سال جاری شاهد کشتار حدود ۲۰۰ نفر از مردم بی‌گناه فلسطین و شهروندان و نیروهای وابسته به نیروهای مردمی مقاومت فلسطین بودیم. همچنین شاهد اسارت و بازداشت بیش از سه هزار فلسطینی در این مدت بودیم. طبیعتاً هر گامی که در مسیر شناسایی رژیم صهیونیستی از سوی دولت‌های اسلامی برداشته شود، به نفع ملت و آرمان فلسطین و صلح و ثبات و آرامش و امنیت در منطقه‌ نیست.

کنعانی در خصوص دستگیری گسترده شبکه تروریستی و صهیونیستی توسط وزارت اطلاعات، بیان کرد: مبارزه با تروریسم مسئولیت بین‌المللی کشورهاست. این موضوع یکبار دیگر نشان داد که دشمنان ملت ایران در ضربه به کشورمان از هیچ‌گونه اقدامات ضد انسانی فروگذار نیستند. ارتباط برخی از اعضای این شبکه با خارج از مرزهای ایران روشن است. دستگاه دیپلماسی مبتنی بر وظایف ذاتی خود، موضوعاتی از این دست را با مشورت و همکاری با دستگاه‌های امنیتی وزارت اطلاعات همواره مطرح کرده است. یک بار دیگر این موضوع نشان می‌دهد که مسئله تروریسم و ایجاد جرأت تنفسی برای آنها، بخشی ریشه در کشورهای اروپایی دارد. بارها مسؤولیت این کشورها را در ارتباط با ضرورت برخورد با جریان‌های تروریستی به آنها منتقل کرده ایم.

مذاکرات با کره جنوبی، پیشرفت لازم را نداشته است

وی در خصوص شکایت ایران از کره جنوبی برای آزادسازی پول‌های بلوکه شده نیز اظهار کرد: دولت جمهوری اسلامی ایران و دستگاه دیپلماسی در راستای استیفای حقوق ملت ایران از همه روش‌های سیاسی و حقوقی برای تحقق این منظور استفاده می‌کند. روند پیگیری برای آزادسازی مطالبات تاکنون به رغم قول‌های مقامات کره جنوبی پیشرفت لازم را نداشته است. ما با توجه به روند موجود در مسیر مذاکراتی، از مسیر حقوقی نیز استفاده خواهیم کرد. ریاست جمهوری با ارسال لایحه‌ای به رئیس مجلس شورای اسلامی خواستار صدور مجوز شدند. این اقدام دولت یک پیام روشن برای کره جنوبی دارد مبنی بر اینکه دولت ایران برای احقاق حقوق خود جدی است و به اقدامات و پیگیری‌های خود ادامه می‌دهد. انتظار داریم دولت کره با اقدامی مدبرانه پول‌های بلوکه شده را آزاد کند.

کنعانی در خصوص تحولات لبنان نیز گفت: موضوع لبنان و روند سیاسی در این کشور مربوط به ملت لبنان است. ما هیچ‌گونه تحرک و اقدامی را که مبتنی بر مداخله در امور داخلی لبنان باشد، نمی‌پذیریم اما اگر اقدامات مبتنی بر حسن نیت برای پیشبرد روند سیاسی در این کشور باشد، از چنین روش‌هایی حمایت می‌کنیم. در صورتی که از جمهوری اسلامی ایران دعوت به عمل بیاید، نسبت به آن دعوت واکنش نشان خواهیم داد.

وی در مورد سفر وزیر امورخارجه به پاکستان، گفت: برنامه ریزی این سفر در حال انجام است و بنا بر دعوت وزیر خارجه پاکستان از همتای ایرانی خود انجام خواهد شد. موضوعات مختلفی را با طرف پاکستانی برای گفتگو و تبادل نظر از جمله موضوعات سیاسی، اقتصادی و تجاری داریم. هیأت بلندپایه اقتصادی قرار است در این سفر وزیر امورخارجه را همراهی کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار