سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس در گفتوگو با پانا:
سرفصلهای کتب درسی پالایش و بهروزرسانی شود
تهران (پانا) - سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی بر بهروز رسانی و پالایش سرفصلهای کتب درسی تاکید کرد.
احمدحسین فلاحی در گفتوگو با پانا با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری درباره بالیدن نوجوانان به هویت ملی، اظهار کرد: «در این خصوص تولید محتواهای مختلفی صورت گرفته است؛ حتی اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشآموزان، بیانیه گام دوم انقلاب را به یک درسنامه کاملا بهروز تبدیل کردهاند، سازمان دانشآموزی نیز به وظایف خود در این باره رسیدگی میکند و از این قبیل کارها در سازمانها و ارگانهای مختلف صورت گرفته است و در حال انجام است.»
وی توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری و امام خمینی (ره) را ضروری دانست و گفت: «رهبری چندین بار بر سرفصل قرار گرفتن موضوع اسناد لانه جاسوسی تاکید کردند یا امام خمینی (ره) که در بحث آموزش و پرورش، بحث استقلال اقتصادی را مطرح میکنند و میفرمایند که این بحث را در محتوا بگنجانید بنابراین ما باید با این رویکرد حرکت کنیم. اگر منظومه فکری امام خمینی (ره) و رهبری به عنوان ملاک قرار بگیرد و این تاکیدات را در مبحث سرفصلها مدنظر قرار دهیم، میتوانیم دغدغههای روز حوزه آموزش کشور را رفع کنیم.»
نماینده مردم همدان در مجلس درخصوص مصوبه اخیر کمیسیون تلفیق در جهت اصلاح عناوین کتب درسی و مهارتآموزی، بیان کرد: «ما باید توجه داشته باشیم که سرفصلها را با چه رویکردی تغییر میدهیم، چند مساله در سرفصلهای آموزش و پرورش وجود دارد به عنوان مثال حجم بالای کتب آموزشی و موضوع تکراری بودن سرفصلها که باید مدنظر قرار گیرد تا پالایش و بهروزرسانی شود.»
فلاحی ادامه داد: «محتوای سرفصلها باید برای زندگی دانشآموزان تدوین شود و اگر خروجی نظام آموزش و پرورش ما بخواهد فردی با تراز انقلاب اسلامی باشد، باید محتوا به این سمت و سو برود.»
۴۰ درصد سهم آموزش مهارتی در برنامه هفتم توسعه
وی درباره سهم آموزش در برنامه هفتم توسعه نیز گفت: «انتظار از برنامه هفتم توسعه در بحث آموزش بیشتر از این بود؛ اجمالا در بحث آموزش مهارتی در برنامه ششم ۵۰ درصد پیشبینی شده بود اما متاسفانه به این میزان نرسیدیم و ۳۶ درصد سهم آموزش و پرورش شد و اکنون در برنامه هفتم توسعه، ۴۰ درصد پیشبینی شده است. امیدواریم این ۴۰ درصد را تامین کنیم و شاهد پیشرفت در این حوزه باشیم.»
وی درباره وضعیت ساختمان دانشگاههای فرهنگیان افزود: «نکته حائز اهمیت، بحث ساختمانهای دانشگاه فرهنگیان است که در برنامه هفتم دیده شده اما مطلوب و کامل نیست چرا که حدود ۷۰ درصد ساختمانهای دانشگاه فرهنگیان کد تخریب خوردهاند و باید برای آنها فکر اساسی کرد.»
دانش آموز خبرنگار : محمدامین راست بندی
ارسال دیدگاه