ناظر مناظره علمی ناحیه یک بهارستان در گفت‌وگو با پانا:

مناظره‌های علمی، موجب ارتقاءمهارت‌های تفکر انتقادی و پژوهشگری دانش‌آموزان می‌شود

بهارستان یک (پانا) - ناظر مناظره علمی ناحیه یک بهارستان، شرکت در مسابقات مناظره علمی را موجب تقویت و ارتقاء مهارت‌‌های تفکر انتقادی و پژوهشگری دانش‌آموزان دانست.

کد مطلب: ۱۳۹۱۵۹۳
لینک کوتاه کپی شد
مناظره‌های علمی، موجب ارتقاءمهارت‌های تفکر انتقادی و پژوهشگری دانش‌آموزان می‌شود

مناظره در لغت به معنای با هم‌نظر کردن، فکر کردن در ماهیت و حقیقت یک چیزی است؛ به صورتی که هر یک از افراد با استدلال و ارائه دلایل مختلف، سعی می‌کنند که نظر خویش را به اثبات برسانند تا در نهایت، حقیقت روشن شود.

حسین آهن‌جان، ناظر مناظره علمی از ناحیه یک بهارستان در گفت‌و‌گو با پانا در خصوص فواید مناظرات علمی، اظهار کرد:«جشنواره نوجوان خوارزمی دارای مسابقات فوق‌‌العاده‌‌ای برای پرورش استعداد‌های دانش‌آموزان کشور است؛ مناظره علمی نیز جزء یکی از پرفایده‌ترین مسابقاتی است که توسط جشنواره نوجوان خوارزمی در میان دانش‌آموزان رواج پیدا کرده‌‌است که موجب تقویت مهارت‌های تفکر انتقادی و پژوهش‌گری در دانش‌آموزان می‌شود.»

وی در ادامه سخنان خود، مناظره‌های علمی را بر مبنای علاقه و استعداد دانش‌آموزان دانست و افزود: «دانش‌آموزان با شرکت در این رویداد علمی، پیشرفت‌ چشمگیری در زمینه‌های متعدد به خصوص سخنوری خواهند کرد؛ همچنین مناظره به رفع خجالت‌زدگی و افزایش اعتماد‌ به‌ نفس نیز کمک می‌کند؛ این رویداد علمی حس رقابت را در میان دانش‌آموزان شرکت کننده پدیدار می‌سازد و هر یک از افراد می‌کوشند تا از استدلال‌‌های معتبر و خوبی استفاده‌ کنند و در نتیجه با اندیشه، تحلیل‌ و استفاده مداوم از مغز، ضریب هوشی دانش‌آموزان ارتقاء می‌یابد.»

آهن‌جان با اشاره به تأثیر مناظره علمی بر پیشرفت دانش‌آموزان، ادامه داد:«این محور میان رشته‌ای است و ناخودآگاه موجب می‌شود که دانش‌آموز تلاش کند تا بر روی مطالب‌، تسلط کافی پیدا کند و در نتیجه در جشنواره نقش خوبی را ایفا کند؛ این روند تا زمانی ادامه پیدا می‌کند که دانش‌آموز، همیشه تمامی مسابقات خود را با سربلندی و راحتی طی کند؛ همچنین شرکت در این رویداد، اثرات مثبتی بر دروسی مانند مطالعات‌‌ اجتماعی، نگارش، تفکر و سبک‌ زندگی و حتی پیام‌های‌ آسمانی و زبان انگلیسی دارد.»

ناظر مناظره علمی‌ ناحیه یک بهارستان در ادامه تصریح کرد:«از آن جایی که تمامی مسابقات مدرسه‌ای به خصوص مناظرات علمی، اثرات مثبتی بر روی دانش‌آموزان دارند، بنده همیشه با دبیران راهنمای مدارس صحبت می‌کنم و آنان را توجیه می‌کنم تا بتوانند ایجاد انگیزه کنند و مشوق خوبی برای دانش‌آموزان باشند تا فراگیران در رویداد مناظره علمی، مشارکت حداکثری داشته‌باشند؛ دبیران راهنما بیشترین انگیزه را به دانش‌آموزان می‌دهند و دلگرمی را به آنان می‌بخشند، در همین راستا دبیران نیز می‌توانند در افت انگیزه آنان نقش بسزایی داشته‌باشند؛ زیرا دانش‌آموزان، دبیران خود را پشتوانه‌ای برای رسیدن به درجات والا می‌دانند و هرگونه کم اهمیتی از سوی آنان، دانش‌آموز را تحت‌تأثیر قرار‌ می‌دهد.»

آداب مناظره، مجموعه ضوابطی است که هنگام بحث و گفت‌وگوی فلسفی، علمی، دینی و اعتقادی باید مراعات شود و همواره از روزگاران قدیم مورد توجه دانشمندان مختلف بوده‌است

آهن‌جان مهم‌ترین نکته مثبت مناظره علمی را شکوفا شدن استعداد‌های بالقوه دانش‌آموزان دانست و بیان کرد:«تقویت مهارت کلامی و ارتباطی بین دانش‌آموزان از نکات مثبت و مورد اهمیتی است که به اجتماعی شدن آنان کمک می‌کند؛ اگر از همین لحظات در موقعیت‌های اجتماعی قرار بگیرند، ورود آنان به دنیای اجتماع بسیار راحت خواهد بود؛ زیرا رویکرد اجتماعی شدن از همین ارتباط‌هایی که دانش‌آموزان با یکدیگر برقرار می‌کنند، منشأ می‌گیرد.»

وی در ادامه سخنان خود، با تأکید بر نکته منفی مسابقات مناظره علمی افزود:« ظرفیت کم مرحله استانی موجب می‌شود تا گروه‌های شرکت‌کننده با اختلاف تک امتیاز از ادامه مسابقه محروم شده و یا به آن ادامه دهند؛ بنده به عنوان ناظر مناظره علمی از دانش‌آموزان می‌خواهم که پذیرش یا عدم پذیرش در هر مرحله این رویداد، موجب افت روحیه آنان نشوند؛ همیشه پرقدرت به راه خود ادامه دهند و با تلاش و صبر پله‌های موفقیت را طی کند و به اوج برسند.»

همچنین آهن‌جان در ادامه، تأکید کرد:« دانش‌آموزان هیچ‌ گاه نباید فراموش کنند که این مسابقات، موجبات توانمندی‌های علمی بیشتر و معدل بالا را برای آنان به ارمغان می‌آورند؛ زیرا آینده آنان بستگی به فعالیت‌هایی دارد که اکنون انجام می‌دهند؛ بنده بسیار خرسند هستم که می‌توانم نقشی در جهت شناسایی دانش‌آموزان مستعد داشته‌‌ باشم و همیشه از دیدن شور و اشتیاق آنان نهایت لذت را می‌برم و خدا را شاکرم که کشورمان دارای چنین دانش‌آموزان توانمندی است.»

حسین‌آهن‌جان در پایان با اشاره به همراهی خود با دانش‌آموزان، گفت:« از این که در خلال این رویداد، دانش‌آموزان توانا و مستعد را دیدم، بسیار خوشحال هستم و توصیه‌ می‌کنم که اگر دانش‌آموزان نتوانستند به مراحل بالاتر در این زمینه دست‌ پیدا کنند، غمگین نشوند؛ زیرا بنده مطمئن هستم که سال آینده با تجربه مضاعف و آمادگی بیشتر موفق خواهند شد، از خداوند منان خواستار سربلندی هر چه بیشتر کشور ایران توسط نوجوانان و جوانان تلاش‌گر، هستم.»

خبرنگار دانش‌آموز:صبا فخام

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار