رکورد دست‌نیافتنی استقلال؛ امتیازی که برانکو هم نتوانست از آبی‌ها بگیرد

تهران (پانا) - استقلال پُرامتیازترین تیم لیگ برتر است و بیشتر از همه در بین سه تیم بالای جدول بوده است. مجموعا با 17 حضور روی سکو، 4 بار بیشتر از پرسپولیس و 6 بار بیشتر از سپاهان در جمع برترین‌ها حضور داشته‌اند.

کد مطلب: ۱۳۹۰۴۸۳
لینک کوتاه کپی شد
رکورد دست‌نیافتنی استقلال؛ امتیازی که برانکو هم نتوانست از آبی‌ها بگیرد

‌حضور برانکو ایوانکوویچ در پرسپولیس، نقطه عطف بسیار بزرگی برای این تیم بود، چون پرسپولیس که تا پیش از آن به لحاظ تعداد قهرمانی و افتخارات ثبت‌شده در لیگ برتر پایین‌تر از سپاهان و استقلال قرار داشت با ورود این سرمربی کروات ناگهان دوران جدیدی را آغاز کرد و حالا از لحاظ تعداد قهرمانی خیلی بالاتر از 2 رقیبش ایستاده است. پرسپولیس حالا دو برابر استقلال جام قهرمانی دارد و حتی سپاهان که اوضاعش از این لحاظ بهتر از استقلالی‌هاست حداقل 3 سال با رسیدن به رکورد پرسپولیس فاصله دارد. اما با وجود این استقلالی‌ها همچنان بیشترین تعداد حضور در بین 3 تیم اول را دارند و تعداد کل امتیازات‌شان هم بیشتر از 2 رقیب است.

‌تا ابد مدیون برانکو

پرسپولیس نخستین قهرمان تاریخ لیگ برتر است و در فصل 81-1380 با هدایت علی پروین نخستین جام قهرمانی این رقابت‌ها را بالای سر برد. قرمزها همچنین دومین جام قهرمانی را هم زودتر از 2 رقیب یعنی سپاهان و استقلال کسب کردند. استقلال یک سال بعد از پرسپولیس به جام دوم رسید و سپاهان یک سال بعد از استقلال. اما از آنجا به بعد، دوران برتری رقبا آغاز شد و وقتی سپاهان به پنجمین قهرمانی و استقلال به سومین قهرمانی در لیگ برتر رسیدند، پرسپولیس هنوز همان 2 جام را در خانه داشت. آمدن برانکو اما ورق را برگرداند. پرسپولیس با این سرمربی به 3 قهرمانی و یک نایب‌قهرمانی در لیگ رسید و بعد از رفتن برانکو نیز همچنان روی دور قهرمانی باقی ماند. 4 سال از رفتن برانکو گذشته و پرسپولیس طی این مدت به 3 قهرمانی و یک نایب‌قهرمانی دیگر هم رسیده است. حالا قرمزپوشان در مجموع صاحب 8 قهرمانی، 3 نایب‌قهرمانی و 2 مقام سومی هستند؛ یعنی از لحاظ قهرمانی رکورد دارند و از لحاظ حضور در بین 3 تیم بالای جدول، رتبه دوم را بعد از استقلال دارند.

‌اولینِ اولین‌ها

سپاهان نخستین تیم تاریخ لیگ برتر بود که توانست از قهرمانی خودش دفاع کند. از دوره اول تا نهم لیگ برتر هیچ تیم قهرمانی نتوانست در فصل بعدی قهرمانی‌اش را تکرار کند تا اینکه بالاخره سپاهان قهرمانی در لیگ نهم را در فصل دهم تکرار کرد و حتی در لیگ یازدهم نیز به این روند ادامه داد. این قهرمانی‌ها سپاهان را خیلی بالاتر از 2 رقیب قرار داد؛ چنان که وقتی در لیگ چهاردهم اصفهانی‌ها به پنجمین قهرمانی خودشان رسیدند استقلال و پرسپولیس روی‌هم‌رفته 5 قهرمانی داشتند. اما تعداد جام‌های زردپوشان روی همان عدد 5 متوقف ماند. آن‌ها در حال حاضر 5 قهرمانی، 4 نایب‌قهرمانی و 2 مقام سوم دارند و از لحاظ امتیاز کلی هم پایین‌تر از استقلال و پرسپولیس قرار می‌گیرند.

برترینِ برترین‌ها

با اینکه پرسپولیس در 8 فصل اخیر خیلی بیشتر از استقلال امتیاز گرفته اما هنوز هم، امتیازات استقلال در 22 دوره لیگ برتر بیشتر از پرسپولیسی‌هاست. استقلال در مجموع 1226 امتیاز به‌دست آورده و 22 امتیاز بیشتر از پرسپولیس کسب کرده است. در واقع آبی‌ها به ازای هر دوره یک امتیاز بیشتر از رقیب سنتی گرفته‌اند. سپاهان هم با 1149 امتیاز در رتبه سوم این جدول قرار دارد. حتی تعداد حضورهای استقلال در جمع 3 تیم برتر هم بیشتر از سایر رقباست. آبی‌ها 4 بار قهرمان شده‌اند، 5 بار به مقام دوم رسیده‌اند و 8 بار هم در رتبه سوم قرار گرفته‌اند. آن‌ها مجموعا با 17 حضور روی سکو، 4 بار بیشتر از پرسپولیس و 6 بار بیشتر از سپاهان در جمع برترین‌ها حضور داشته‌اند.

همشهری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار