مدیر آموزش و پرورش ناحیه یک بهارستان اشاره کرد:
سختگیری در گزینش فرهنگیان بهدلیل ارتباط مستقیم معلمان با دانشآموزان است
بهارستان یک (پانا) - مدیر آموزش و پرورش ناحیه یک بهارستان، سختگیری در گزینش فرهنگیان را بدلیل ارتباط مستقیم معلمان با دانشآموزان دانست و گفت در مراحل گزینش فرهنگیان، سه فرصت پیاپی برای معلمان در نظر گرفته شده است تا بتوانند تمام تلاش خود را برای کسب این مقام بکار گیرند.
آیت اصلانی، مدیر آموزش و پرورش ناحیه یک بهارستان در گفتوگو با پانا، سختگیری در گزینش فرهنگیان را به دلیل تأثیرگذاری مستقیم معلمان بر رفتار و منش دانشآموزان عنوان کرد و گفت: «معلمها در تعلیم و تربیت دانشآموزان نقش مهمی ایفا میکنند و بر رفتار و کردار آنها نیز اثر میگذارند، به طوری که هر رفتاری بهطور خواسته و ناخواسته از معلم سر میزند میتواند بر رفتار دانش آموز اثر گذارد.»
اصلانی همچنین به مراحل گزینش فرهنگیان، اشاره کرد و گفت: «با توجه به اهمیت رفتار و منش معلمان و اثرات آن بر روی دانشآموزان در گزینش آنها، سختگیریهایی انجام شده است و آنها باید از آزمونهایی گذر کنند تا خود را شایسته این مقام اثبات کنند؛ بنابراین در کنار بررسی توانایی آنها دررابطه با نحوه تدریس ویژگیهای دیگر نیز مورد بررسی قرار میگیرد.»
این مقام مسئول به تشریح مراحل پرداخت و اظهار کرد: «فرهنگیان در دو بعد، مورد بررسی قرار میگیرند؛ بعد اول در رابطه با تخصص آنها و ویژگیهای ظاهری و توانایی مناسب برای تدریس انجام میگیرد و در بعد دوم که گزینش صورت میگیرد، آنان مقداری ریزبینانهتر بررسی میشوند.»
وی همچنین در مراحل انجام گزینش به صلاحیتهای عمومی و اخلاقی فرهنگیان، اشاره کرد و گفت: «فرهنگیان جدا از تخصص خود، به صورت کلی با توجه به صلاحیتهای عمومی و اخلاقی خود، از جمله جنبههای اعتقادی و اخلاقی، مورد سنجش قرار میگیرند.»
اصلانی در ادامه گفتوگو با اشاره برابری و اهمیت رعایت حقوق بین داوطلبین، گفت: «فرآیند گزینش افراد، بیشتر جنبه کلنگری دارد و معلمان را همه با هم، بدون توجه به تخصص آنها، همه را در یک سطح و برابر در نظر میگیرد و همه آنها را در یک تراز مشخص میسنجد. فرصت دوباره، مسئلهای ارزشمند است و هر فردی در زندگی، لایق فرصتی دوباره است؛ زیرا انسانها همواره در حال تغییر هستند؛ بنابراین سه فرصت دوباره برای معلمان در نظر گرفته شده است تا بتوانند تمام تلاش خود را برای کسب این مقام، کنند.»
وی در ادامه گفتوگو در رابطه با نتیجه این آزمون، اعلام کرد: «چنانچه فردی علاوه بر تلاش و کوشش خود، نتوانست این مقام را کسب کند، نباید اینگونه در نظر گرفت که او نالایق و یا فرد بدی برای این جامعه است؛ قبول یا رد شدن در این آزمون نبایست هیچ تاثیری بر طرز فکر ما برروی آنها بگذارد؛ زیرا که هر انسانی بهر کاری ساخته شده است و اگر آنها برای این کار مناسب نیستند، نمیتوان نتیجه گرفت که برای هیچ کاری مفید واقع نمیشوند.»
مدیر آموزش و پرورش ناحیه یک بهارستان رفتار، کردار، منش، آراستگی و ادب یک معلم را امری قابل توجه در فرایند گزینش، دانست و افزود: «با درنظرگیری ذهن حساس و کنجکاو نوجوانها، فرایند گزینش بایستی مقداری ریزبینانه انجام شود؛ زیرا که ما درقبال هر رفتاری که از معلمان در مقابل دانشآموز سر میزند، موظف هستیم.»
دانشآموز خبرنگار: ملیکا سرائی
ارسال دیدگاه