در گفت‌وگو با پانا

میثم معراجی: کودکان و نوجوانان پای فیلم‌های ارزان و بی‌کیفیت نمی‌نشینند

دوره فیلم‌های سفارشی سر آمده است/هر فیلمی که در آن بازیگر کودک باشد کار کودک نیست/ سینمای کودک و نوجوان، تمام مباحث اخلاقی و آموزشی را در قالب یک فیلم برای کودکان به نمایش بگذارند/اگر می‌خواهیم سینمای کودک و نوجوان را احیا کنیم باید فیلم‌های سرگرم‌کننده بسازیم

تهران (پانا) - کارگردان سریال «فوفو مسافری از کامادو» می‌گوید کودکان و نوجوانان پای فیلم‌های ارزان و بی‌کیفیت نمی‌نشینند بنابراین اگر بناست سینمای کودک و نوجوان احیا شود باید فیلم‌های سرگرم‌ کننده ساخته شود.

کد مطلب: ۱۳۸۹۶۴۱
لینک کوتاه کپی شد
میثم معراجی: کودکان و نوجوانان پای فیلم‌های ارزان و بی‌کیفیت نمی‌نشینند

میثم معراجی کارگردان در گفت‌وگو با پانا با اشاره به ایده تولید سریال «فوفو مسافری از کامادو» گفت: «این سریال در ابتدا ایده یک‌خطی من بود که با کمک سلمان خورشیدی، مجید افشاری و حسام حیدری تکمیل شد. تهیه‌کنندگی این مجموعه را نیز آقای حسین بهمنی به عهده دارد. برای تولید این سریال تیم بسیار حرفه‌ای به همراه داشتم و بازیگران توانایی چون جواد رضویان، الیکا عبدالرزاقی، بهراد خرازی، پاشا جمالی، ستاره حسینی، سارا مقربی، محمدمهراد دادخواه، مجید افشاری در آن ایفای نقش کرده‌اند.»
این کارگردان ادامه داد: «خروجی این سریال همان چیزی شده که در ذهن داشتم و برای خودم در جایگاه کارگردان این اثر مطلوب است، بچه‌ها خیلی با کاراکترها ارتباط خوبی گرفته‌اند.»
این کارگردان با اشاره به بازیگرانی که در این سریال ایفای نقش کرده‌اند عنوان کرد: «اکثر بازیگران «فوفو مسافری از کامادو» از روز اول در ذهنم بودند و خوشبختانه موفق شدم با تمام آن‌ها همکاری کنم. من افتخار این را داشتم که در اولین تجربه‌ام همچنین بازیگرانی را جلوی دوربینم داشته باشم. در وصف آقایان رضویان و خرازی نیز فقط می‌توانم بگویم که آن‌ها برای کار ما نعمت بودند، این بازیگران در کار واقعاً خوش انرژی، حرفه‌ای و همراه بودند.»
معراجی با اشاره به بازیگران کودک این سریال خاطرنشان کرد: «کاش این مصاحبه تصویری بود تا موهای سفیدم مشخص بودند و مشخص می‌شد کار کردن با بچه‌ها چقدر سخت است، ما برای انتخاب بازیگران کودک تست‌های زیادی گرفتیم تا این سه نفر انتخاب شدند و تمرین‌ها آغاز شد، باوجود سختی زیاد خوشبختانه هر سه بازیگر کودک ما از پس‌کار برآمدند.»


این کارگردان با اشاره به‌احتمال تولید فصل‌های بعدی این سریال تصریح کرد: «سریال «فوفو مسافری از کامادو» 15 قسمت خواهد بود و مانند خیلی از سریال‌های معروف کودک و نوجوان دنیا پایانی برای آن قرار ندادیم تا در صورت رضایت مردم، فصل‌های بعدی را نیز تولید کنیم.»
معراجی بابیان اینکه فیلم و سریال کودک و نوجوان باید برای آن‌ها ساخته شود نه درباره آن‌ها گفت: «در ایران روی فیلم‌های کودک و نوجوان برچسب فیلم خانوادگی می‌خورد درصورتی‌که اصلاً همچین چیزی وجود ندارد. کارگردان در ابتدای کار باید مشخص کند فیلمی که تولید می‌کند برای چه رده سنی مناسب است. در وهله دوم کارگردان باید خودشان را با نمونه‌های باکیفیت خارجی قیاس کنند نه با نمونه‌های بی‌کیفیت »
وی ادامه داد: «متأسفانه بسیاری از مسئولین و کارگردانان نمی‌توانند تشخیص بدهند که فیلم برای کودک و فیلم درباره کودک باهم تفاوت دارند، صرفاً هر فیلمی که در آن بازیگر کودک باشد کار کودک نیست.»
این کارگردان با اشاره به ویژگی‌های فیلم و سریال مخصوص کودک و نوجوان عنوان کرد: «مهم‌ترین ویژگی کار کودک و نوجوان، قصه جذاب، طراحی فضای خوش آب و رنگ، ایجاد لحظه‌های کمدی و بهره‌گیری از موسیقی مناسب کودک است.»
وی ادامه داد: «ازنظر خودم ویژگی‌هایی که ذکر کردم 100 درصد در سریال «فوفو مسافری از کامادو» رعایت شده اما بازهم مخاطب باید این موضوع را مشخص کند و درباره سریال نظر بدهد. تا این لحظه مردم از کار حمایت زیادی کردند و حتی هنرمندان و منتقدان زیادی از آن تعریف کرده‌اند.»
کارگردان سریال «فوفو مسافری از کامادو» با اشاره به آشنایی و دلیل ورودش به عرصه کودک و نوجوان گفت: «من از ابتدای کارم، دغدغه کار کودک را داشتم، شروع این ماجرا به سال 74 در همدان بازمی‌گردد که با تئاتر کودک کارم را آغاز کردم. همچنین پیش از سریال «فوفو مسافری از کامادو» به‌عنوان تهیه‌کننده اجرایی فیلم «بازیوو» به کارگردانی امیرحسین قهرایی حضور داشتم و علاقه‌ام به این حوزه بیشتر شد.»
معراجی با اشاره به عقب‌ماندگی سینمای کودک و نوجوان در ایران تصریح کرد: «به نظرم در ایران برعکس باقی ژانرها که موفقیت‌های زیادی در عرصه بین‌المللی کسب کرده‌ و پیشرفت چشمگیری برایشان حاصل‌شده سینمای کودک و نوجوان عقب‌مانده است. زمانی که نام سینمای کودک و نوجوان می‌آید همه منتظر یک فیلم سطحی، ارزان و ساده هستند و توقع می‌رود کارگردان و فیلم‌بردار با بچه‌ها به جنگل بروند و فیلمی ساده بسازند.»


وی ادامه داد: «از سینمای کودک و نوجوان توقع می‌رود تمام مباحث اخلاقی و آموزشی را در قالب یک فیلم برای کودکان به نمایش بگذارند. همچنین تولیدات کودک و نوجوان آن‌قدر درگیر مسائل شعاری می‌شوند که کار ضعیف می‌شود.»
این کارگردان تصریح کرد: « اصلاً درک نمی‌کنم چرا فیلم‌سازان کودک سعی دارند کودکان را کثیف و فقیر در فیلم‌ها نشان بدهند یا بدبختی به تصویر بکشند، بهتر نیست بچه‌ای نشان بدهیم که وضعیت مالی و معیشتی و والدین خوبی دارد؟ ما باید به بچه‌ها زیبایی نشان بدهیم، باید فیلم‌های فانتزی بسازیم، بچه‌های این نسل از دیدن بدبختی و فقر لذت نمی‌برند. اگر می‌خواهیم سینمای کودک و نوجوان را احیا کنیم باید فیلم‌های سرگرم‌کننده بسازیم.»
معراجی با اشاره به هنرمندانی که در حوزه کودک و نوجوان زحمات زیادی کشیده‌اند و نحوه قدردانی وی از آن‌ها گفت: «هر قسمت سریال «فوفو مسافری از کامادو» را به یک هنرمند که در عرصه کودک و نوجوان زحمت زیادی کشیده است تقدیم می‌کنم. قسمت اول را به کیومرث پوراحمد، قسمت دوم را به ایرج طهماسب و قسمت سوم را نیز به بیژن بیرنگ تقدیم کردم و این روند تا پایان سریال ادامه خواهد داشت. این هنرمندان کارهای بسیار ارزشمندی در حوزه کودک و نوجوان تولید کرده‌اند و این کار کوچکی است که به نشانه قدردانی انجام دادم.»
این کارگردان جوان با اشاره به دلایل عقب‌ماندگی سینمای کودک و نوجوان توضیح داد: «امروز کارهای خوب تولید نمی‌شود، دلیلش هم این است که بودجه دولتی زمانی به کارگردان تعلق می‌گیرد که تمام شرایط و ضوابط را قبول و بر اساس خواست مدیران فیلم بسازد.»

وی ادامه داد: «در سال‌های اخیر تنها 5 درصد فیلم خوب کودک و نوجوان تولیدشده است، 95 درصد دیگر بد و بی‌کیفیت بودند، فیلم‌هایی که اکثراً موضوع و جذابیت نداشتند، این فیلم‌ها در گیشه هم موفق نبودند، بچه‌ای که به تماشای سینمای مارول یا هزاران هزار فیلم و انیمیشن متنوع و جذاب در گروه سنی خودش می‌نشیند هرگز پای فیلم‌های ارزان و بی‌کیفیت داخلی نخواهد نشست.»
معراجی با اشاره به اینکه مخاطب امروز باهوش است و تفاوت آثار خوب و بد را تشخیص می‌دهد عنوان کرد: «زمانی تلویزیون مخاطب زیادی داشت و هر چیزی که پخش می‌شد مردم از آن استقبال می‌کردند، آن زمان تلویزیون تنها رسانه‌ای محسوب می‌شد که در اختیار مردم بود و مردم عملاً چاره‌ای نداشتند. اما امروز که تکنولوژی در دسترس است و تنوع فیلم‌ها و کیفیت آثار بالاست، مردم خودشان انتخاب می‌کنند که چه چیزی ببینند. مخاطب امروز باهوش است، سال گذشته اوضاع جامعه در شرایطی بود که تبلیغ خاصی برای سریال «پوست شیر» صورت نگرفت اما این سریال بسیار معروف شد و همه دیدند، چون محصول خوبی تولیدشده بود.»
وی ادامه داد: «مخاطب امروز حق انتخاب دارد، اگر دو بار از یک پلتفرم محصول بد ببیند دیگر اشتراکش را تمدید نخواهد کرد و به نظرم این اتفاق بسیار مثبت است زیرا همین کار نشانه اعتراض است و باعث می‌شود این‌گونه محصولات دیگر تولید نشوند.»
این کارگردان گفت: «جا دارد از مجموعه فیلم نت تشکر ویژه داشته باشم که از اهمیت پرداختن به کار کودک آگاهند و روی این سریال سرمایه‌گذاری کردند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار