قهوه بیرجندی ثبت ملی می‌شود

بیرجند (پانا) ‌- مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری خراسان جنوبی گفت‌ فرایند ثبت ملی قهوه بیرجندی با همکاری اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی ‌در فهرست میراث ناملموس ملی آغاز شد.

کد مطلب: ۱۳۸۸۶۴۱
لینک کوتاه کپی شد
قهوه بیرجندی ثبت ملی می‌شود

هادی شاهوردی افزود: قهوه بیرجندی یکی از نوشیدنی‌های ویژه مراسمات عزاداری در این منطقه است که با ترکیبی از قهوه، کاکائو، هل، گلاب، آب و نبات به منظور استقبال از عزاداران حسینی مورد استفاده قرار می گرفت.

وی گفت: قهوه بیرجندی در سالیان گذشته به جز ایام محرم و صفر در مراسمات تشییع جنازه و ختم اموات نیز استفاده می‌شد اما در سالیان اخیر به دلیل استفاده از نوشیدنی‌های جایگزین مثل چای و شربت کمتر مورد مصرف قرار گرفته است.

وی تاکید کرد: از این رو اداره کل کتابخانه‌ های عمومی به منظور ثبت ملی این میراث قدیمی در فهرست آثار ملی اقدام به مستند سازی و ترویج استفاده مجدد از آن در آیین عزاداری کرده و با هماهنگی با کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی فرایند جمع آوری داده‌ها،مستند سازی و تهیه آرشیو در حال انجام است.

وی همچنین گفت: مستندات پس از تکمیل به وزارت متبوع ارسال و قهوه بیرجندی به عنوان یک میراث ملی ثبت خواهد شد وثبت ملی قهوه بیرجندی علاوه بر احیای یک سنت نیاکانی باعث معرفی بیشتر این شهر در کشور می شود.

مستند سازی نمادین این میراث ناملموس امروز پنج شنبه در محل حسینیه کتاب اداره کتابخانه‌ای عمومی استان انجام شد.

دانش آموز خبرنگار: فاطمه علی نژاد

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار