روایت قهرمان جهان از تاثیر ورزش رزمی بر بهبود عملکرد کارهای روزانه و آینده‌ نوجوانان

تهران(پانا) - قهرمان جهان سال ۲۰۱۶ و قهرمان چندین دوره مسابقات آسیا، رشته رزمی را علاوه بر ورزش، یک هنر موثر در افزایش اعتماد به نفس و عزت نفس دانست.

کد مطلب: ۱۳۸۷۹۵۱
لینک کوتاه کپی شد
روایت قهرمان جهان از تاثیر ورزش رزمی بر بهبود عملکرد کارهای روزانه و آینده‌ نوجوانان

شیهان وحید شرفی، در خصوص مسیر ۲۵ ساله ورزشی که تا به امروز طی کرده است، بیان کرد: «فعالیت در رشته های رزمی را از ۸ سالگی با کاراته آغاز کردم و تا کسب کمربند مشکی دان ۲ کاراته را ادامه دادم. سپس در رشته کیک بوکسینگ مشغول به فعالیت شده و ۴ سال عضو تیم ملی این رشته بودم و در حال حاضر چندین سال است که فعالیت رزمی خود را در رشته ورزشی MMA دنبال می کنم و دان ۶ جهانی در این رشته را دارم. در این مسیر ورزشی توانسته ام، ۳ دوره قهرمانی آسیا، یک دوره قهرمانی هنر های فردی در آسیا، یک دوره نائب قهرمانی اوراسیا، یک دوره قهرمانی جهان در رشته MMA سال ۲۰۱۶، ۱۶ دوره قهرمانی کشور و ۱۲ مرتبه قهرمانی استان را کسب کنم و همچنین موفق به ثبت رکورد ۵ دوره متوالی قهرمانی کشور در رشته کیک بوکسینگ شده‌ام.»

وی با اشاره به کارنامه فعالیت های فدراسیونی خود اضافه کرد:« ۴ سال رئیس کمیته مسابقات و ۲ سال رئیس کمیته کشوری داوران در سبک MMA بودم و در حال حاضر رئیس سبک دفاع شخصی سیستما استان تهران هستم و در این حوزه هم مشغول به فعالیت هستم.»

وی در خصوص معرفی سبک MMA عنوان کرد: «این سبک از اروپا گرفته شده است و تقریبا ۱۵ سال پیش توسط استاد سیامک خرمی که رئیس سبک Sport kick boxing بودند، وارد ایران شد. ایشان نائب رئیس جهانی سبک MMA هستند و در شورای فنی جهانی این سبک نیز عضو هستند، در ابتدا این فدراسیون با نام کیک جیتسو فعالیت می کرد و ۲ سال است که طی مجوز رسمی انجمن فدراسیون ورزش های رزمی جمهوری اسلامی ایران به نام MMA به فعالیت های خود ادامه می دهد.»

وی افزود:« MMA یک رشته قوی و قدرتمندی است، به همین دلیل تمام شاخصه های آن جدا از سایر رشته ها است و تجهیزات ورزشی، شرایط بازی و زمانبندی مخصوص به خود را دارد؛ پس شاید زمانی که جامعه از دور به این ورزش نگاه می کند، خشن دیده می شود، در حالی که اصلا اینطور نیست، و نسبت به سایر رشته ها آسیب دیدگی کمتری دارد. در این رشته ضربات تقسیم بندی می شود، استقاده از فنون درگیری بالا می رود، در نتیجه رد و بدل ضربات کمتر می شود؛ مانند ضربات پا و یا ضربات دست، که با وجود آنکه دستکش این رشته نیمه پنجه و کوچکتر است؛ به دلیل فنون درگیری تن به تن، زمین زدن ها و سپس ادامه‌ آن در خاک، ریسک زدن ضربات افزایش پیدا کرده؛ در نتیجه تعداد آنها کاهش پیدا می کند. همچنین از لحاظ زمانبندی نسبت به سایر رشته های رزمی فشار زیادی را به ورزشکار نمی آورد.»

شرفی بیان کرد: »افراد علاقمند می توانند فعالیت ورزشی خود را از ابتدا با این رشته ورزشی آغاز کنند و همچنین از سایر رشته های ورزشی نیز می توانند وارد این رشته شوند. شرکت در چند قالب مسابقه‌ای یکی دیگر از نکات مثبت این رشته‌ رزمی است، این رشته طوری تعبیه شده که ورزشکارانی که به مبارزه‌ تن به تن علاقمند نیستند می توانند در بخش هنرهای فردی مانند حرکات نمایشی و سلاح، دفاع شخصی، شکستن اجسام سخت و آکروبات فعالیت و در مسابقات شرکت کنند.»

این رزمی کار حرفه‌ای در خصوص دیدگاه خود نسبت به ورزش های رزمی بیان کرد: «با توجه به مشغله های کاری و فکری بسیار زیاد مردم، رشته های رزمی می توانند در وضعیت جسمانی، روحی، اعتماد به نفس و عزت نفس آنها مفید و موثر باشد، همچنین در بهبود عملکرد کارهای روزانه و تنظیم هوش هیجانی تاثیر مستقیم بگذارد. شاخصه اصلی رزمی زد و خورد نیست، بلکه در کنار ورزش و هیجان، یک هنر محسوب می شود که با خود نظم و انضباط را به ارمغان می آورد و در طول زمان می توان از آن بهترین بهره را برد.»

وی در خصوص عوامل موفقیت در رشته های رزمی، افزود: «تلاش و پشتکار و جسارتی که توام با ادب و احترام باشد از بارزترین عوامل موثر در ورزش های رزمی هستند که در انتها می توانند عملکرد خوبی را به همراه داشته باشند.»

این مربی و داور بین المللی عدم شناخت یا شناخت کم جامعه و خانواده را دلیل بروز تنبلی، کم تحرکی و دوری نوجوانان از ورزش دانست و اضافه کرد: «ریشه‌ این مشکل این است که برخی از دانش آموزان تمام تمرکز خود را تنها روی تحصیلات می گذارند در حالی که تحصیلات هم جزئی از زندگی محسوب می شود و نباید آینده یک نوجوان فقط به یک اتفاق ختم شود. یک نوجوان در کنار درس و تحصیلات نیاز به یادگیری مهارت های گوناگون، تفریح و هیجان دارد و رشته های رزمی یکی از مناسب ترین گزینه ها برای یادگیری مهارت است. شاید در جامعه، ورزش رزمی خشن دیده می شود و این موضوع حاصل جنگ های تن به تن، فضای مجازی، فیلم ها و... است و بسیاری هم ترس از آسیب دیدگی، ضربه و زمین خوردن را دارند، اما این موضوع ها اصل رزمی نیست، اولین نکاتی که رزمی به انسان آموزش می دهد، احترام، نظم و ترتیب و تواضع است که موجب می شود نتیجه بسیار مثبتی در زندگی افراد داشته باشد و در درس، تحصیلات و آینده‌ی آنها نیز موثر باشد.»

شرفی با تعلیم حدود ۴۵۰ شاگرد در گروه های سنی مختلف، آموزش به سنین پایه را با وجود سخت تر بودن ترجیح داده و دلیل آن را اینطور بیان کرد: «سن ۷ تا ۱۵ سال بهترین و مناسب ترین سن برای این کار است زیرا برای رشد و تعالی، شکلگیری شخصیت و آینده‌ی آنها موثر است.»

وی در خصوص احساس خود نسبت به قهرمانی شاگردهایش گفت: «قطعا احساس بسیار خوبی نسبت به قهرمانی و نتیجه گرفتن شاگردهایم دارم چون هم ثمره‌ زحمت هایی که کشیده‌ای را می بینی و هم خوشحال می شوی از خنده و شادی و لذتی که شاگردت در آن لحظه از قهرمانی برده است. شاید آن کودک یا نوجوان در لحظه خودش متوجه نشود که در حال انجام چه کاری است و برای چه هدف بزرگی تلاش می کند ولی وقتی او با ورود به مسابقات، عنوان قهرمانی را کسب می کند، بسیار لذت بخش، دارای احساسی وصف ناپذیر و خوشحالی عمیق است و به طور کلی خوشحالی عمیق برای انسان لذت بخش و دلنشین است.»

شیهان شرفی در خصوص ارتباط افراد جامعه با ورزش اذعان کرد: «دوست دارم که خانواده ها و فرزندانشان با ورزش بسیار دوست باشند و ورزش را جز کارهای روزمره‌ زندگی خود قرار دهند، زیرا به آنها در مسیرهای گوناگون بسیار کمک می کند و راه را برای آنها مشخص می کند. ورزش یک تفریح سالم و لذت بخش است که آنها را از کارها و مسیر های نادرست دور می کند و علاوه بر افزایش آگاهی، راه و مسیر های جدیدی که هدفمند، مفید و خوب است را برای شما باز می کند. شما هر چقدر که در ورزش انرژی بگذارید و کار کنید ورزش می تواند ۵ برابر آن را به خود شما بازگرداند.»

وی در پایان در خصوص حمایت خانواده خود طی این مسیر گفت: «من در یک خانواده ورزشی بزرگ شدم و پدر و مادرم هر دو ورزشکار حرفه‌ای بوده اند. حمایت خانواده‌ من همیشه برایم بسیار خوب، مفید و موثر بوده است. هیچ وقت از آنها در ورزش «نه» نشنیده‌ام و در هر رشته و سبک ورزشی که مشغول به فعالیت شدم، حمایتم کردند، حتی در دوران آسیب دیدگی ها یا اوقاتی که روحیه‌یمناسبی نداشتم خانواده‌ام باز هم در کنارم بودند و با حمایت خود بسیار کمک مناسبی به من کردند.»

دانش آموز خبرنگار: مهرنوش مهبد مقدم

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار