وزیر بهداشت مطرح کرد؛

تعمیق روابط ایران و تاجیکستان در حوزه سلامت

تهران (پانا) - وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ارتقای روابط ایران و تاجیکستان در حوزه سلامت، تعاملات علمی و دانشگاهی، تبادل استاد و دانشجو، توسعه گردشگری سلامت و اشتراک تجربیات موفق نظام سلامت را از دستاوردهای مهم سفر به این کشور عنوان کرد.

کد مطلب: ۱۳۸۷۶۳۷
لینک کوتاه کپی شد
تعمیق روابط ایران و تاجیکستان در حوزه سلامت

به گزارش وبدا، بهرام عین‌اللهی پس از ورود به شهر دوشنبه و دیدار عبدالله‌زاده وزیر بهداشت تاجیکستان گفت: اولین وزیر بهداشت جمهوری اسلامی ایران هستم که پس از ۳۲ سال به تاجیکستان سفر کردم؛ البته وزیربهداشت تاجیکستان، در دوران فعالیت دولت سیزدهم به تهران سفر کرد و مذاکرات موثری برای ارتقای همکاری‌های حوزه سلامت بین ۲ کشور داشتیم.

وی بازدید از مراکز بهداشتی و درمانی تاجیکستان را از اهداف سفر خود به این کشور دانست و اظهار داشت: روابط ۲ کشور در حوزه سلامت باید گسترده شود. آنچه ما را بیش از هر کشوری به تاجیکستان نزدیک می‌کند، زبان مشترک این کشورها است.

وزیر بهداشت با بیان اینکه تامین امنیت و سلامت از مهمترین وظایف هر حاکمیت است، از علاقه کشورمان برای توسعه همکاری‌های حوزه سلامت با کشورهای منطقه خبر داد و افزود: در همین راستا گروه جی ۵ ایجاد شده تا کشورهای عراق، پاکستان، افغانستان، ایران، سازمان بهداشت جهانی و به تازگی تاجیکستان بتوانند همکاری‌های منطقه‌ای خود در حوزه سلامت را گسترش کنند.

عین‌اللهی با اشاره به انتقال آسان بیماری‌های واگیر از یک منطقه و کشور به سایر مناطق، بر ضرورت اقدام جمعی کشورهای منطقه برای پیشگیری و مقابله با بیماری‌های واگیر تاکید کرد و انجام این اقدامات را نیازمند تبادل داده‌ها و تجارب حوزه سلامت این کشورها دانست.
تبادل استاد و دانشجو از زمینه‌های ارتقای همکاری‌های سلامت بین و تاجیکستان

وزیر بهداشت ادامه داد: دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران و تاجیکستان به علت اشتراکات فراوان از جمله زبان مشترک، می‌توانند همایش ‌های علمی مشترک برگزار کرده و تجارب و توانمندی‌های علمی خود در رشته‌های مختلف پزشکی را با یکدیگر به اشتراک بگذارند که این کار به نفع نظام سلامت و مردم هر ۲ کشور است.

وی از تبادل استاد و دانشجو به عنوان یکی از زمینه‌های ارتقای همکاری های سلامت بین ایران و تاجیکستان یاد کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران در حوزه بهداشت، پیشگیری از بیماری‌ها و مقابله با بیماری‌های واگیر، تجارب ارزنده‌ای دارد که می‌تواند با تاجیکستان به اشتراک گذاشته و منجر به کنترل و ریشه‌کن شدن برخی بیماری‌ها شود.

وزیر بهداشت با بیان اینکه واکسیناسیون همگانی از اقدامات مناسب کشور در زمینه پیشگیری از بیماری‌های واگیر بوده است، اظهار داشت: حوزه سلامت ۲ کشور می توانند همکاری‌های نزدیک و سازنده‌ای با یکدیگر داشته باشند.

عین‌اللهی با اشاره به همسایگی ایران و تاجیکستان و توانمندی‌های کشور ایران در ارائه خدمات درمان به بیماران خارجی، یادآور شد: ایران با وجود مراکز درمانی پیشرفته و نیروی انسانی متبحر، از کشورهای سرآمد منطقه در پذیرش بیماران خارجی است؛ به طوری که در کشورمان انواع عمل‌های جراحی پیشرفته و فوق پیشرفته انجام می‌شود و می‌تواند زمینه‌ساز توسعه گردشگری سلامت بین ۲ کشور باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار