کارشناس آمار و فناوری اطلاعات اداره آموزش و پرورش شهر جوادآباد:

فناوری اطلاعات عاملی مهم در پیشرفت و تحول است

جوادآباد(پانا)-کارشناس آمار و فناوری اطلاعات آموزش و پرورش شهر جوادآباد، فناوری اطلاعات را عاملی مهم در پیشرفت و تحول دانست و آن را دارای نقش اساسی در زندگی انسان خواند.

کد مطلب: ۱۳۸۶۶۵۸
لینک کوتاه کپی شد
فناوری اطلاعات عاملی مهم در پیشرفت و تحول است

فاطمه هداوندخانی به مناسبت فرا رسیدن روز فناوری اطلاعات به پانا گفت: «از اوایل سال 1990 به مجموعه سخت افزار، نرم افزار، شبکه و صنایع مرتبط به آنان، فناوری اطلاعات گفته می شد. در فناوری اطلاعات و ارتباطات، تاکید و محوریت بر روی جنبه ارتباطی می‌باشد، بگونه ای که ارتباطات به منزله ای مطرح باشد که فناوری اطلاعات بدون وجود آن امکان ارائه سرویس ها و خدمات را دارا نباشد. فناوری اطلاعات و ارتباطات، واژه ای است که به هر نوع دستگاه ارتباطی و یا برنامه هایی مانند رادیو، تلویزیون، تلفن های سلولی، کامپیوتر، نرم افزار، سخت افزارهای شبکه، سیستم های ماهواره ای و... اطلاق شده است، که سرویس ها، خدمات و برنامه های متعددی به آنان مرتبط می‌شود.»

او ادامه داد: «کنفرانس از راه دور، آموزش از راه دور ،فناوری اطلاعات و ارتباطات، اغلب در یک مفهوم و جایگاه خاص مورد بررسی کاربردی دقیق تر قرار می گیرد؛مانند فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش، بهداشت، کتابخانه ها و... همچنین فناوری اطلاعات و ارتباطات به مجموعه امکانات سخت افزاری، نرم افزاری، شبکه ای و ارتباطی به منظور دستیابی مطلوب به اطلاعات گفته می شود .»

هداوندخانی در ارتباط با نحوه شکل‌گیری فناوری اطلاعات و ارتباطات اظهار کرد: «در واقع همگرایی بین کامپیوتر و ارتباطات، فناوری اطلاعات و ارتباطات را شکل می دهد. پیوند بین کامپیوتر و بهره برداری از تمامی قابلیت های آن خصوصاً پردازش و ذخیره سازی داده با امکانات متعدد ارتباطی، با این که تکنولوژی های مرتبط با کامپیوتر به نوعی در جنگ جهانی دوم مورد استفاده قرار می گرفت، ولی پتانسیل های گسترده آن پس از تحقق دو تحول عمده در سال 1980 بر همگان آشکار شد و تحول در صنعت مدارات مجتمع، میکرو تراشه های کوچک و ارزان شدن کامپیوترها را به دنبال داشت.»

کارشناس آمار و فناوری اطلاعات اداره آموزش و پرورش شهر جوادآباد، بیان کرد: «متعاقب این تحول عظیم، امکان استفاده از کامپیوتر در ابعاد بسیار گسترده و برای عموم کاربران فراهم شد. دومین تحول عمده، ارتباط کامپیوترها با یکدیگر و بر پاسازی شبکه های کامپیوتری است و به دنبال آن با استفاده از فناوری‌های متعدد مخابراتی و ارتباطی، امکان اتصال و ارتباط بین شبکه های کامپیوتری، فراهم شد و این تحولات ، زمینه انقلاب عظیم اطلاعاتی در عصر حاضر و ظهور فناوری های متعدد اطلاعات و ارتباطات را ایجاد کرد.»

وی در رابطه با ویژگی های فناوری اطلاعات و ارتباطات گفت: «مهمترین ویژگی فناوری اطلاعات و ارتباطات، نحوه ذخیره سازی، پردازش و دستیابی به اطلاعات است .فناوری اطلاعات و ارتباطات به جایگاه برجسته اطلاعات، دستگاههای ذخیره سازی و پردازش اطلاعات و دستگاه های انتقال و دستیابی به اطلاعات تاکید دارد. بدیهی است در این راستا، علاوه بر ظرفیت های مخابراتی، رسانه هایی دیگر مانند رادیو و تلویزیون نیز در فهرست وسایل ارتباطی کانال نشر و توزیع اطلاعات قرار خواهند گرفت.»

هداوند خانی در ادامه گفت: «زیر ساخت فناوری اطلاعات و ارتباطات در مرحله اول نیازمند وجود یک زیرساخت اطلاعاتی است که در آن تمامی دستگاه ها و وسایل ارتباطی مانند تجهیزات مخابراتی، رادیو و تلویزیون قرار خواهند گرفت. زیرساخت اطلاعاتی به منزله فونداسیون زیرساخت فناوری اطلاعات و ارتباطات، مطرح بوده که امکان ارائه سرویس ها و خدمات اطلاعاتی را با کیفت مطلوب، فراهم می‌کند»

کارشناس آمار و فناوری اطلاعات اداره آموزش و پرورش شهر جوادآباد در پایان در رابطه با اهمیت فناوری اطلاعات اذعان کرد: «در واقع فناوری اطلاعات نقش مهمی در زندگی انسان دارد و عاملی مهم برای پیشرفت و تحول محسوب می‌شود همچنین بیشتر ابزاری که ما در طول شبانه روز از آنها استفاده می‌کنیم،فناوری اطلاعات به نوعی در آنها نقش دارد و این نشان دهنده اهمیت بسیار آن در زندگی انسان است.»

دانش‌آموز خبرنگار: معصومه حاجی پورشندی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار