مشاور وزیر آموزش و پرورش در اختتامیه رویداد «الف‌تا» بیان کرد

سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش به دنبال تحول در قالب یک شبکه انسانی است

تهران (پانا) - مشاور وزیر آموزش و پرورش در اختتامیه رویداد «الف‌تا» گفت سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش به دنبال تحول در قالب یک شبکه انسانی است.

کد مطلب: ۱۳۸۶۴۹۷
لینک کوتاه کپی شد
سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش به دنبال تحول در قالب یک شبکه انسانی است

علی پارسانیا، مشاور وزیر آموزش و پرورش در آیین اختتامیه رویداد بین‌المللی «الف‌تا» که پیش‌ از ظهر امروز ۲۱ تیرماه در محل شبستان مصلی تهران برگزار شد با اشاره به اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین اظهار کرد: رویداد «الف‌تا»، رویداد نوآوری‌های آموزشی نیست؛ هرچند لازمه تحول، نوآوری و خلاقیت است اما نوآوری و خلاقیت تنها شرط تحول نیست. چیزی که سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش به دنبال آن است، تحول در قالب یک شبکه انسانی است و رویداد «الف‌تا» در این راه می‌تواند بستر لازم را فراهم کند.

وی افزود: لازمه تحول در آموزش‌و‌پرورش، شکل‌گیری شبکه انسانی متصل به‌هم است که همه، یک قله مشترک را هدف می‌گیرند و دست به دست هم حرکت می‌کنند تا به قله برسند. البته مسیرها می‌تواند متفاوت باشد و نمود بارز آن را در رویداد «الف‌تا» دیدیم که افراد شرکت کننده هر کدام از مسیر خود به دنبال رسیدن به هدف غایی که همان تحول است، بودند.

مشاور وزیر آموزش و پرورش افزود: تحول بنیادین از این جهت بنیادین نامگذاری شده است که دنبال تربیت دیگری است؛ در واقع به دنبال تربیت انسان است و مسیر را زمانی درست رفته‌ایم که یک انسان تعالی‌یافته را پرورش داده باشیم.

پارسانیا ادامه داد: رویداد «الف‌تا» اگر صرفا جایی برای عرضه نوآوری‌های آموزشی و پرورشی باشد، خود ضدتحول خواهد شد. اصل این است که یک انسان تعالی‌یافته که رابطه خود با خداوند متعال، جامعه و طبیعت را تعریف می‌کند، پرورش دهیم تا جامعه‌ را بسازد و افق تقویت هویت ملی، انقلابی، دینی و اخلاقی را در پیش گیرد.

وزیر علوم: آموزش‌وپرورش و آموزش عالی راهی جز این ندارند که تغییر اقلیم‌ها را بپذیرند

در ادامه این مراسم محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اظهار کرد: با نسلی سر و کار داریم که در همین زمان کوتاهی که از زندگی‌شان می‌گذرد، تغییرات بزرگی را تجربه کرده‌اند و باید چند اقلیم متفاوت و چند فضای مختلف را باید مدیریت کنند؛ فضای واقعی که شامل کلاس درس و مدرسه می‌شود و فضای مجازی که یک واقعیت انکارناپذیر است.

وی ادامه داد: با نسلی روبه‌رو هستیم که شیوع کرونا را تجربه کرده و آموزش را از طریق مجازی پیگیری کرده است. با نسلی روبرو هستیم که دائما نوآوری‌ها و خلاقیت‌های جدید را در عرصه‌های مختلف می‌بیند و تجربه می‌کند، لاجرم چاره‌ای نداریم جز اینکه به‌عنوان مدیر، معلم، دبیر و آموزگار خودم را با این تغییرات بزرگ تطبیق دهیم و منعطف باشیم. در واقع آموزش و پرورش و آموزش عالی راهی جز این ندارند که تغییر اقلیم‌ها را بپذیرند.

وزیر علوم با اشاره به اینکه اقلیم‌های آموزشی، فرهنگی، نوآوری و خلاقیت، اجتماعی تغییر کرده است، عنوان کرد: راهی جز این نداریم که شیوه‌های خود را با تغییرات اقلیم‌ها تطبیق دهیم. نسلی را شاهد هستیم که با هوش مصنوعی و علوم شناختی آشنایی دارد و از ضریب هوشی بالایی برخوردار است و به‌واسطه فضای مجازی سرانه مطالعه آن‌ها نیز بیشتر شده است و نگرانی‌ها در این خصوص تا حدودی جبران شده است.

زلفی‌گل ادامه داد: پس چاره‌ای نداریم جز تلفیق آموزش حضوری و مجازی. باید باور کرد که شغل‌های آینده و آینده شغل‌ها تغییر کرده‌ است. آموزش و پرورش و آموزش عالی باید خود را با آینده تطبیق دهد.

وزیر علوم در پایان سخنان خود خطاب به جامعه فرهنگیان گفت: به‌عنوان معلم، هنرآموز، دبیر و آموزگار به یاد داشته باشید وقتی سرکلاس حاضر می‌شوید اندیمشندان، داشنمندان، نخبگان، رهبران، پزشکان و تمامی آینده‌داران سر کلا شما حاضر هستند. آن‌ها را دست کم نگیرید، بپذیرید وقتی سرکلاسی حاضر می‌شوید تمام آینده در دستان شما است، برای آینده این آینده‌داران را بسازید، تغییر و تحولات را بومی کنید و از آن‌ها نهایت استفاده را ببرید‌. البته نباید یادمان برود زمانی مسیر پیشرفت خوب طی خواهد شد که معلمان، استادان و دبیران قدر ببینند و بر صدر بنشینند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار