معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش:

اردوی دانش‌آموزان عشایر در مسیر عملیاتی شدن سند تحول بنیادین است

تهران (پانا) - معاون آموزش ابتدایی گفت در برنامه‌های اردویی دانش آموزان به تمام ساحت‌های شش‌گانه ذکر شده در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش توجه شده است.

کد مطلب: ۱۳۸۶۱۸۳
لینک کوتاه کپی شد
اردوی دانش‌آموزان عشایر در مسیر عملیاتی شدن سند تحول بنیادین است

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، معصومه نجفی پازوکی شرکت بیش از ۶۰۰ دانش آموز پسر عشایر متوسطه اول و دوم که از ۲۴ استان کشور در مشهد مقدس حضور یافته‌اند را یک «گردهمایی باشکوه» توصیف کرد و گفت: بیست و دومین دوره اردوی دانش آموزان عشایر که در طول این دو هفته با حضور ۱۳۰۰ دانش آموز دختر و پسر برگزار می‌شود، اهداف مهمی در خود جای داده است.

معاون آموزش ابتدایی اضافه کرد: یکی از مطالبات جدی مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) عملیاتی شدن اسناد بالادستی از جمله سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است. در این سند شش ساحت وجود دارد؛ ساحت‌های اعتقادی اخلاقی، اجتماعی سیاسی، زیبایی شناسی، زیستی بدنی، اقتصادی و علمی فناورانه، منشوری چند وجهی است که در نظام جمهوری اسلامی دیده شده است.

وی افزود: هدف از رفتن مدرسه برای دانش آموزان فقط امتحان و حضور در کلاس درس نیست بلکه خروجی نظام تعلیم و تربیت باید تربیت یک انسان تمام‌ساحتی باشد.

وی تصریح کرد: در این برنامه سعی شده تا به تمام ساحت‌های شش‌گانه ذکر شده در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش توجه شود. اگر زیارت امام رضا علیه السلام تدارک دیده شده و محفل انس با قرآن برگزار خواهد شد، این‌ها یکی از نمودهای ساحت تربیتی اعتقادی است.

نجفی برپایی نمایشگاه اقوام و عشایر از استان‌های مختلف کشور در اردوگاه ثامن الحجج (محل برگزاری و اجتماع دانش آموزان) را نمونه‌ای از ساحت تربیت اجتماعی سیاسی دانست و گفت: وقتی به سیاه چادرها نگاه می‌کنید، اولا وحدت بین اقوام در آن دیده می‌شود، سپس عمق ارتباط اجتماعی که بین اقوام مختلف وجود دارد را درک می‌کنید و تنوعی که بین آن چادرها می‌بینید، گویای تفاوت‌های اقلیمی، فرهنگی، اجتماعی است و فرصت مغتنمی است که دانش آموزان عشایر در این فضا با عشایر دیگر نقاط کشور از همه نظر آشنایی یابند.

وی ادامه داد: وقتی از ساحت زیستی بدنی صحبت می‌کنیم، بازی های بومی محلی و آموزش‌های بهداشتی برای دانش آموزان شرکت کننده در اردو تدارک دیده شده، و هنگامی که از ساحت علمی فناورانه حرف می‌زنیم، برای دانش آموزان برنامه‌هایی همچون بازدید از ایران خودرو فراهم شده است.

معاون وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: بنابراین برای اینکه تربیت تمام‌ساحتی، عملیاتی . محقق شود در این اردو برنامه‌هایی اندیشیده و تلاش شده است که دانش آموزان در همه ساحت‌های تربیتی فعال باشند.

نجفی به مطالبه مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) از آموزش و پرورش اشاره کرد و یادآور شد: ارتقای کیفیت مدارس دولتی از مهم‌ترین مطالبات رهبر معظم انقلاب در دیدار روز معلم امسال بود؛ زمانی که بحث از کیفیت مدارس دولتی به میان می‌آید، مدارس عشایری و مرزی در زمره مدارس دولتی جای دارد که موضوعشان بااهمیت‌تر جلوه می‌کند.

وی به برخی از برنامه‌ها جهت ارتقای کیفیت مدارس عشایری اشاره کرد و گفت: معلم، نقش کلیدی در ارتقای مدارس دارد. بعضا به دلیل دوری مدارس عشایر ازشهرهای مرکزی، شاید معلمان با کیفیت کمتر بخواهند به آن مدارس بروند، هر چند معلمان خوب هم در آن مدارس کم نداریم، اما برای این امر دانشگاه فرهنگیان جذب دانشجو-معلمان خاص مدارس عشایری را در دستور کار دارد و علاوه بر آن در آزمون استخدامی اخیر، سهمیه مدارس عشایر در نظر گرفته شد.

معاون آموزش ابتدایی تأکید کرد: اگر بتوانیم معلمان موجود را آموزش دهیم و مشوق‌هایی بگذاریم تا آنها ماندگار باشند، می‌توانیم روی ارتقای کیفیت مدارس دولتی کار بیشتری انجام دهیم..

نجفی اضافه کرد: از دیگر کارهایی که پیرامون ارتقای کیفیت مدارس دولتی می‌توان انجام داد، منابع آموزشی است که در اختیار مدرسه قرار گیرد. امسال سعی کردیم تا تعدادی از مدارس عشایری را مجهز به کتابخانه کلاسی کنیم و تلاش کردیم تا محتوای مکمل را از جمله برای کلاس اولی‌ها آماده کنیم و به دست آن‌ها برسانیم. اما این کارها هنوز کافی نیست، چرا که آموزش و پرورش به تنهایی این امکان را ندارد تا مطالبه رهبری را به منصه ظهور برساند.

وی از مشارکت بنیاد غدیر در این آیین قدردانی کرد و گفت: این که ما و شما طی یک مشارکت به دانش آموزان عشایر خدمت می‌کنیم، هدایت امام هشتم(ع) و رزق و توفیقی از جانب آن امام همام برای ما است و امیدوارم با کمک این بنیاد و دیگر موسسات و نهادها بتوانیم به ارتقای کیفیت مورد نظر رهبر انقلاب دست یابیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار