مسئول واحد مشاوره آموزش و پرورش منطقه ۸ در گفت‌وگو با پانا:

پرخاشگری در نوجوانان نشانه‌ای از نیازهای آنهاست

تهران (پانا) - مسئول واحد مشاوره آموزش و پرورش منطقه ۸، پرخاشگری در نوجوانان را نشانه‌ای از نیازها و احتیاجات آنها عنوان کرد.

کد مطلب: ۱۳۸۵۸۶۵
لینک کوتاه کپی شد
پرخاشگری در نوجوانان نشانه‌ای از نیازهای آنهاست

مائده راهپیما، مسئول واحد مشاوره آموزش و پرورش منطقه ۸ به پانا گفت: «خشم، هیجانی است که به طور معمول در موارد زیادی در طول روز ممکن است تجربه شود، در نتیجه لازم است هیچگاه وجود خشم را انکار نکرده و یا نادیده نگیریم، بلکه بهتر است در لحظه خشمگین بودن، به افکاری که در ذهنمان جریان دارند و تاثیری که خشم بر بدن ما می‌گذارد توجه کنیم.»

وی افزود: «پرخاشگری به معنای ابراز خشم همراه با خشونت فیزیکی و کلامی است و نکته حائز اهمیت این است که پیش از هر چیز، علت رفتار خشونت بار نوجوانان را باید بدانیم.»

‌راهپیما در ادامه گفت: «پرخاشگری گاهی ابراز نیاز است. نیاز به درک شدن و دیده شدن در جامعه و خانواده؛ شاید بهتر باشد قبل از هر اقدامی، بررسی شود که آیا نوجوانان ما، به صورت روزانه توسط والدین خود مورد محبت قرار می‌گیرند؟ و آیا فضای آرامی برای صحبت از احساسات و اتفاقات روزمره با والدین خود دارند؟ این یک واقعیت است که پرخاشگری نوجوان ارتباط مستقیم با رابطه صمیمانه و محبت‌آمیز آنها با والدین خود دارد.»

مسئول واحد مشاوره آموزش و پرورش منطقه ۸ گفت: «گاهی پرخاشگری با وجود رابطه عاطفی قوی با والدین، باز هم به قوت خود باقی است، شاید الگویابی نوجوان از رفتار مراقبان و اعضای خانواده، برای او نوعی آموزش رفتاری ایجاد کرده است. به طوری که رفتار خشونت آمیز تنها راه حل ذهنی او برای حل مسائل بوده است، بنابراین آموزش مهارت‌های خودآگاهی و همدلی، شناخت و مدیریت هیجانات، جرات ورزی و ارتباط موثر و مهارت حل مسئله تا حدود بسیار زیادی برای این افراد مناسب خواهد بود.»

راهپیما در پایان افزود: «گاهی پرخاشگری در نوجوان نشانه ایست از یک مسئله بزرگتر مانند افسردگی و اختلال دوقطبی، بنابراین اگر رفتار نوجوان طی چند هفته گذشته تغییرات چشمگیری داشته و به تازگی خشونت آمیز شده است، می‌تواند به علت تغییرات خلقی باشد و برای حل این مشکل، مشاور پس از بررسی دقیق بهترین درمان را به نوجوان پیشنهاد خواهد داد.»

خبرنگار دانش آموز: امیررضا نژادحاجی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار