مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان:

«کتاب» محور فعالیت‌های کانون است

تهران (پانا) - مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، کتاب را محور برنامه‌ها و فعالیت‌های کانون عنوان کرد.

کد مطلب: ۱۳۸۵۴۵۴
لینک کوتاه کپی شد
«کتاب» محور فعالیت‌های کانون است

مراسم گرامیداشت روز ملی ادبیات کودک و نوجوان با عنوان «در مسیر دانایی بر بال کتاب» با حضور وزیر آموزش و پرورش ، حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، علی رمضانی مدیرعامل خانه کتاب و جمعی دیگر از مدیران آموزش و پرورش در سالن غدیر مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

طرح «در مسیر دانایی بر بال کتاب» که از امروز کار خود را آغاز کرده در مرحله‌ اول ارسال ۳ میلیون جلد کتاب به مراکز فرهنگی هنری کانون، کتابخانه‌های مناطق محروم و بازار نشر در سراسر کشور را در دستور کار خود قرار داده است و این روند تا هفته کتاب و کتابخوانی ادامه خواهد داشت.

در این طرح تعداد ۹۱ عنوان کتاب چاپ اول از تولیدات کانون و ۲۵ عنوان کتاب از سایر ناشران کودک و نوجوان که به تأیید کمیته کتاب کانون رسیده است به کتابخانه‌های کانون پرورش فکری در سراسر کشور ارسال می‌شود.

در این طرح، فرآیند تأمین کتاب به عنوان اصلی‌ترین موجودی مراکز فرهنگی هنری کانون از طریق چاپ کتاب‌های کانونی و خرید کتاب‌های مناسب از دیگر ناشران حوزه کودک و نوجوان آغاز شده و در مرحله اول آن ۸۴۵ هزار جلد کتاب آماده توزیع به مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری و کتابخانه‌های مناطق محروم سراسر کشور است.

به گفته حامد علامتی برخی از این کتاب‌ها، برگزیده جایزه کتاب ماه و سال کانون هستند که کانون طبق تعهداتش نسبت به خرید و ارسال آن به استان‌ها اقدام کرده است.

در بخشی از این مراسم حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: لازم است یاد مرحوم آذر یزدی نویسنده کتاب کودک و نوجوان را گرامی بداریم؛ باید اذعان کنم موضوع کتاب و کتابخوانی در کانون از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و همه فعالیت‌ها در کانون یا از کتاب است یا به کتاب ختم می‌شود.

وی با اشاره به این مطلب که تاکنون کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ۳ هزار عنوان کتاب چاپ کرده است، اظهار کرد: مجموع کتابخانه‌های کانون بیش از ۴۰ هکتار در ۳۱ استان است؛ البته این کتاب‌ها به جز ۲۱ هزار عنوان کتاب کودک و نوجوان در سراسر کشور است.

علامتی اضافه کرد: بیش از ۹ میلیون کتاب در کتابخانه‌های کانون داریم که با فرایند ارسال ۳ میلیون جلد کتاب به ۱۲ میلیون کتاب می‌رسد؛ تاکنون برای هر دو دانش‌آموز، یک کتاب داشتیم که سعی داریم این عدد را به ۱.۳ برسانیم و هدف کانون افزایش نرخ مطالعه بین کودکان و نوجوانان است.

وی ادامه داد: جمع‌بندی کارشناسان کانون این است برای افزایش نرخ مطالعه در کودکان و نوجوانان چاره‌ای نداریم جز اینکه نرخ مطالعه را در میان پدر و مادرها بالا ببریم که تأثیر مستقیم دارد و بر این اساس مطالعه والدین را در فعالیت‌های کانون قرار دادیم.

علامتی با اشاره به این مطلب که هدف اصلی کانون افزایش نرخ مطالعه بین دانش آموزان است، گفت: سطح خوانش کودکان نسبت به دانش‌آموزان بالا است و بحث خوانش متون کهن که در مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اجرا می‌شود مورد توجه نسل جدید است.

وی اضافه کرد: در این طرح ۳ میلیون جلد کتاب به بیش از یک هزار مراکز کانون و مناطق کمتر برخوردار ارسال می‌شود؛ همچنین ۱۵۰ عنوان کتاب چاپ اول و ۳۵۰ عنوان کتاب تجدید چاپ داریم.

علامتی ادامه داد: فروشی که در نمایشگاه کتاب داشتیم بیش از ۶۵ هزار جلد کتاب بود، البته کتاب‌های ما ۲۵ تا ۳۰ درصد تخفیف دارد و رقم درآمدی ما کمتر می‌شود.

وی یادآور شد: در مرحله اول ۸۴۵ هزار جلد کتاب ارسال می‌شود و در کنار آن اسباب‌بازی و سرگرمی پیش‌بینی کردیم؛ ۲۰۰ هزار جلد کتاب هم به مناطق کمتر برخوردار و برای سازمان های مردم‌نهاد که در زمینه اهدای کتاب کودک و نوجوان فعالیت می‌کنند، ارسال می‌کنیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در این مرحله از ارسال کتاب، از ۲۵ ناشر کتاب خریدیم و پیش‌بینی می‌کنیم که طی سه مرحله از ۹۰ ناشر کتاب خریداری کنیم؛ همچنین ۲۹ میلیارد تومان برای چاپ این کتاب‌ها هزینه شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار