وزیر آموزش و پرورش در آیین گرامیداشت روز ملی ادبیات کودک و نوجوان:

طرح «کانون مدرسه» باید به صورت ملی برگزار شود

تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد طرح «کانون مدرسه» باید به صورت ملی برگزار شود و کانون پرورش فکری نگاه ویژه‌ای به این طرح داشته باشد.

کد مطلب: ۱۳۸۵۴۵۲
لینک کوتاه کپی شد
طرح «کانون مدرسه» باید به صورت ملی برگزار شود

صبح امروز مراسم گرامیداشت روز ملی ادبیات کودک و نوجوان با عنوان «در مسیر دانایی بر بال کتاب» با حضور وزیر آموزش و پرورش، حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، علی رمضانی مدیرعامل خانه کتاب و جمعی دیگر از مدیران آموزش و پرورش در سالن غدیر مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

طرح «در مسیر دانایی بر بال کتاب» که از امروز کار خود را آغاز کرده است در مرحله‌ اول، ارسال ۳ میلیون جلد کتاب به مراکز فرهنگی هنری کانون، کتابخانه‌های مناطق محروم و بازار نشر در سراسر کشور را در دستور کار خود قرار داده است و این روند تا هفته کتاب و کتابخوانی ادامه خواهد داشت.

در این طرح تعداد ۹۱ عنوان کتاب چاپ اول از تولیدات کانون و ۲۵ عنوان کتاب از سایر ناشران کودک و نوجوان که به تأیید کمیته کتاب کانون رسیده است به کتابخانه‌های کانون پرورش فکری در سراسر کشور ارسال می‌شود.

فرآیند تأمین کتاب به عنوان اصلی‌ترین موجودی مراکز فرهنگی هنری کانون از طریق چاپ کتاب‌های کانونی و خرید کتاب‌های مناسب از دیگر ناشران حوزه کودک و نوجوان در این طرح آغاز شده و در مرحله اول آن ۸۴۵ هزار جلد کتاب آماده توزیع به مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری و کتابخانه‌های مناطق محروم سراسر کشور است.

به گفته حامد علامتی برخی از این کتاب‌ها، برگزیده جایزه کتاب ماه و سال کانون هستند که کانون طبق تعهدات خود نسبت به خرید و ارسال آن به استان‌ها اقدام کرده است.

نباید از مدرسه غفلت کنیم

در بخشی از این مراسم رضا مراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به بازگشت خود از سفر حج گفت: من با آخرین پرواز به مکه سفر کردم و با نخستین پرواز نیز به کشور بازگشتم؛ چند نکته درباره کانون دارم اما پیش از آن باید از آموزش و پرورش صحبت کنم زیرا مسیر پیشرفت کشور از خیابان آموزش و پرورش می‌گذرد و هر دولتمردی که می‌خواهد به پیشرفت کشور فکر کند باید به آموزش و پرورش فکر کند.

وی با اشاره به این مطلب که ما از مدرسه غفلت کرده‌ایم اظهار کرد: مهم‌ترین ساختار و سازمان پیشرفت کشور، مدرسه است ولی ما در برخی دوره‌ها از مدرسه غفلت کردیم و فراموش کردیم معلمان و مدیران، مسیر پیشرفت کشور را می‌سازند. وقتی درباره آینده حرف می‌زنیم مرکز ثقل آن، آموزش و پرورش و معلمان است؛ پس همه ساختارهای آموزش و پرورش باید حول مدرسه بازتعریف شوند و برای تقویت مدرسه کوشش کنند.

معلم روح آموزش و پرورش است

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به این مطلب که معلم روح آموزش و پرورش است، افزود: هیچ محدودیتی با «معلم خوب» مانع پیشرفت نیست؛ امروز بیش از ۱۱۵ هزار مدرسه داریم، رابطه مدارس با یکدیگر وقتی محقق می‌شود که سایر اجزا و سازمان‌های آموزش و پرورش مرتبط باشند و یک فرایند به نام تعلیم و تربیت ایران شکل بگیرد.

وی تاکید کرد: کلیدواژه «به مدرسه برمی‌گردیم» سخنی است که من در تمام صحبت‌های خود بر آن تاکید دارم؛ امروز زیرمجموعه‌های آموزش و پرورش باید به کانون وصل شوند تا مدارس از لحاظ فرهنگی پیشرفت کند. همه ما جمع کسانی هستیم که با کتاب زندگی می‌کنیم و آرامش ما وقتی است که با کتاب‌های‌مان هستیم؛ واقعیت این است کتاب در دنیای امروز تبدیل به کالایی در قشر خاص تبدیل شده است و وظایف حاکمیت‌ها این است که نگذارند که چنین اتفاقی بیفتد و ما وظیفه داریم که کتاب را فراگیر کنیم به خصوص در شرایطی که کتاب گران شده است.

وی با اشاره به این مطلب که کانون یک بازیگر مستقل در حوزه کودک و نوجوان نیست اظهار کرد: به دلیل آنکه خانه ما کوچک است چند سال نمی‌توانم کتابخانه‌ بزرگی در منزل داشته باشم اما در محل کار کتابخانه‌ای دارم و روزی دو ساعت از وقت خود را صرف خواندن کتاب می‌کنم.

ضرورت رساندن کتاب به دست همه کودکان و نوجوانان

صحرایی با بیان اینکه فضای مجازی جای کتاب را نمی‌گیرد، افزود: کانون چند ماموریت مهم دارد که یکی از مأموریت‌های مهم کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان علاوه بر تولید و اثرگذاری، رساندن کتاب به دست همه کودکان و نوجوانان است.

وی به دیگر ماموریت‌های کانون پرورش فکری اشاره کرد و افزود: کانون باید روی تقویت هویت ملی و دینی کودکان و نوجوانان باید برنامه‌ریزی کند، خوشبختانه سراسر ادبیات ما هویت و غیرت است که باید روی آن کار کرد.

به گفته صحرایی نکته بعد امید و ایمان است که باید به آن توجه شود و کار سوم کانون هم رشد تفکر و تعقل بین کودک و نوجوان است.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه به جایگاه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: کانون می‌تواند در تمام شش ساحت تربیتی کار کند. ضمن اینکه اقدام «کانون‌مدرسه» بسیار حرکت خوبی است که با ۲۰ هزار مدرسه شروع شد و باید ادامه‌دار باشد تا این طرح ملی شود.

تکامل هر انسان با کتابخوانی اتفاق می‌افتد

وی خاطرنشان کرد: تکامل هر انسان با کتابخوانی اتفاق می‌افتد؛ کانون یک ظرفیت و الگو است و امیدواریم شاهد آن باشیم که زیرمجموعه‌های آموزش و پرورش با کانون ارتباط خوبی داشته باشند.

صحرایی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: امروز معاونت پرورشی، طرح کتابخانه کلاسی را اجرا می‌کند که درخواست داریم کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در این زمینه کمک کند. انتظار این است که شما برای ترویج قصه‌گویی کمک کنید و معلمان برای دانش‌آموزان قصه بگویند. نکته دیگر این است که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در تقویت سواد خواندن کمک کند چرا که در آزمون‌های تیمز و پرلز وضعیت ما خوب نیست.

وی افزود: درخواست داریم کانون موضوع مسابقات کتاب و کتابخوانی را در دست گیرد. همچنین انتظار می‌رود کتاب گلستان سعدی در برنامه آموزش برای کودکان و نوجوانان متناسب با سطح یادگیری آنها اقدام شود.

به گفته صحرایی طرح کانون مدرسه باید به صورت ملی برگزار شود و کانون پرورش فکری نگاه ویژه‌ای به این طرح داشته باشد؛ همچنین کانون باید توجه ویژه‌ای به نقاط دوردست داشته باشد زیرا وظیفه این نهاد میدان‌داری در بحث کتابخوانی است.

وی در پایان سخنان خود با اشاره به این نکته که معلم نامیرا است گفت: معلم نامیرا است زیرا تولید او هیچ‌گاه مرگ ندارد و کانون باید نخ تسبیح شود و همه ناشران و مراکز فرهنگی در تسبیح کانون باشند

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار