مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشت:

عمده‌ترین علل مرگ زیر ٧٠ ساله‌ها بیماری‌های غیرواگیر است

نیشابور (پانا) - مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشت اعلام کرد بار بیماری‌ها و میزان مرگ ناشی از بیماری‌های غیرواگیر در جهان رو به افزایش است و مقابله با این مشکل یکی از اولویت‌های جهانی است.

کد مطلب: ۱۳۸۵۳۷۱
لینک کوتاه کپی شد
عمده‌ترین علل مرگ زیر ٧٠ ساله‌ها بیماری‌های غیرواگیر است

زهرا دستجردی، مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های معاونت بهداشت گفت: «از آن جایی که اغلب بیماری های غیرواگیر قابل پیشگیری هستند، تعداد مرگ های زودرس ناشی از آن به مقدار زیادی می تواند کاهش یابد. منظور از مرگ های زودرس مرگ های زیر ٧٠ سال هستند.»

وی افزود: «شواهد فعلی نشان می دهد که چهار بیماری غیرواگیر قلبی و عروقی، سرطان ها، بیماری مزمن ریوی و دیابت، بیشترین ارتباط با مرگ و میر را دارند. این بیماری ها عامل خطر مشترک مصرف دخانیات، رژیم غذایی ناسالم، کم تحرکی و مصرف بی رویه الکل دارند و با اجرای مداخلات موثر قابل پیشگیری هستند. به علاوه بهبود مدیریت این بیماری ها می تواند میزان ابتلا، ناتوانی و مرگ را کاهش داده و در بهبود وضعیت سلامت سهیم باشند.»

وی گفت: «۸۳ درصد مرگ های سال گذشته نیشابور به علت بیماری های غیرواگیر است که از این بین ۳۵درصد آنها به طور زودرس یعنی در سن زیر ٧٠ سال اتفاق افتاده است.»

دستجردی، علل اصلی مرگ های زودرس غیرواگیر در نیشابور را به ترتیب بیماری های قلبی و عروقی، سرطان، حوادث ترافیکی، بیماری های مزمن تنفسی، دیابت و مواد مخدر بیان کرد و در ادامه گفت: «اغلب این بیماری ها به شرط رعایت سبک زندگی سالم قابل پیشگیری هستند.»

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های غیرواگیر در پایان ضمن آرزوی سلامتی و افزایش طول عمر همراه با زندگی باکیفیت و استقلال و عدم وابستگی به مراقب، از همشهریان عزیز خواست فعالیت بدنی مطلوب، تغذیه مناسب، عدم مصرف الکل و دخانیات را در زندگی روزمره خود به کار ببرند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار