کارشناس مشاوره آموزش و پرورش شهرستان پاکدشت:
انتخاب رشته پایه نهم، فرایندی مؤثر برای داشتن تحصیلات هدفمند است
پاکدشت (پانا) - کارشناس مشاوره آموزش و پرورش شهرستان پاکدشت، انتخاب رشته پایه نهم را فرایندی مؤثر برای داشتن تحصیلات هدفمند برای دانشآموزان دانست.
طیبه ایوبی کارشناس مشاوره آموزش و پرورش پاکدشت، در خصوص فرایند هدایت تحصیلی با پانا بیان کرد: «با ورود دانشآموزان به متوسطه اول، دانشآموزان تمام درسهایی را که در هدایت تحصیلی مؤثر هستند را مطالعه میکنند و با دروس مختلف آشنا میشوند. این دانشآموزان ضمن اینکه دوران بلوغ خود را سپری میکنند، ویژگیهای شخصیتی خود را شناخته و با کمک دبیران، خانواده و مشاوران مدارس، با محیط پیرامون خود آشنا میشوند.»
ایوبی تصریح کرد: «در پایه نهم علاوه بر مطالعه جدیتر دروس، اقدامات دیگری در خصوص هدایت تحصیلی انجام میدهند که شامل آزمونهای توانایی و رغبت و نظرسنجیها میشود. بسته به امتیازات دانشآموزان در بررسیهای مشاورهای و عملکرد تحصیلی، دانشآموز ممکن است در برخی از اولویتها شرایط ورود را احراز نکند و یا در همه اولویتها (الف) شود و بتواند در رشته مورد نظر خود به تحصیل ادامه دهد.»
وی خاطرنشان کرد: «به طور کلی ۱۲ اولویت داریم که در سه شاخه نظری، فنی حرفه ای و خدمات تقسیم میشوند؛ رشته نظری شامل رشتههای ریاضی فیزیک، علوم تجربی، ادبیات و علوم انسانی و علوم و معارف اسلامی میشود و شاخههای فنیحرفهای و کاردانش، هر کدام شامل رشتههای خدمات، هنر، کشاورزی و صنعت هستند که رشتههای موجود شاخه کاردانش و فنیحرفهای، در مناطق مختلف بر اساس نیاز آن منطقه است.»
این کارشناس مشاوره ادامه داد: «دانشآموزان باید با آگاهی و شناخت کامل، رشته خود را انتخاب کنند و صرفا براساس احساسات زودگذر خود تصمیم نگیرند، تا آینده روشن و هدفمندتری را برای خود فراهم آورند. انتخاب رشتهای که براساس شناخت دقیق استعداد و علاقه دانشآموز باشد؛ ادامه تحصیل جذابتر و عملکرد تحصیلی مؤثرتری را برای دانشآموز به ارمغان خواهد آورد.»
کارشناس مشاوره آموزش و پرورش پاکدشت در پایان اذعان کرد: «دانشآموزان علاوه بر داشتن پشتکار در درس خواندن، با راهنمایی مشاوران، دبیران و منابع اطلاعاتی، میتوانند در خصوص انتخاب رشته دبیرستان خود بسیار موفق و آگاهانهتر عمل کنند.»
خبرنگار دانشآموز : ریحانه رستگار
ارسال دیدگاه