رییس کمیته واردات اتاق ایران در گفت وگو با پانا مطرح کرد:

وام ریالی و تعهد به پرداخت وام ارزی تخلف آشکار بانکها

خبرگزاری پانا: رییس کمیته واردات اتاق ایران با اشاره به اینکه بانکها در سالهای گذشته وام دلاری به متقاضیان داده اند که وجه ریالی آن را پرداخت کرده اند ، اظهار کرد: در چند سال گذشته بانکها به جای پرداخت وام ریالی ، وام ارزی به متقاضیان پیشنهاد می دادند و آن را تبدیل به ریال می کردند ، به عبارت دیگر متقاضی وام ریالی می گرفت اما متعهد پرداخت وام ارزی بوده است .

کد مطلب: ۱۳۸۳۳۷
لینک کوتاه کپی شد

مجید رضا حریری در گفت وگو با خبرنگاراقتصادی پانا ، درباره تمایل اندک بخش خصوصی در دریافت تسهیلات از محل منابع صندوق توسعه ملی ، تصریح کرد: یکی از مهمترین دلایل این موضوع آن است که بی ثباتی ارزی در کشوروجود دارد و در حال حاضر تفاوتی میان تسهیلات ارزی و ریالی وجود ندارد.


حریری با اشاره به کاهش تقاضای بخش خصوصی در دریافت تسهیلات از محل منابع صندوق توسعه ملی ، بیان کرد: فعالان اقتصادی به این فکر می کنند که امروز با دلار 3000 تومانی وامی ارزی دریافت می کنند که در زمان پرداخت با توجه به ناپایداری اقتصادی و شرایط بد اقتصادی باید آن را به نرخ ارز زمان پرداخت تحویل دهند به همین دلیل بخش خصوصی در حال حاضر در تصمیم گیری برای این موضوع مردد است .


تخلف بانکها در ارایه تسهیلات ارزی


رییس کمیته واردات اتاق ایران تصریح کرد: در چند سال گذشته اینگونه نبوده که بخش عمده ای از تسهیلات گیرندگان متقاضی وام ارزی بوده باشند و بانکها به جای پرداخت وام ریالی وام ارزی به متقاضیان پیشنهاد می دادند و وام ارزی را تبدیل به ریال کرده و به متقاضی ارایه می داند و به عبارت دیگر متقاضی وام ریالی می گرفت اما متعهد پرداخت وام ریالی بوده است .


بخشی ازتسهیلات گیرندگان بخش عمومی یا خصوصی واقعی نیستند


وی ادامه داد:موضوع بدهکاران ارزی به بانکها باید تفکیک شود و مشخص شود که چند درصد از تسهیلات گیرندگان ارزی و ریالی در اصل متعلق به بخش خصوصی واقعی هستند و چه کسانی ارز گرفته و به چه دلایلی قادر به پرداخت تسهیلات ارزی خود نیستند .


حکم واحد برای همه بدهکاران صادر نشود


حریری عنوان کرد: بنابراین در برخورد با مطالبات معوق بانکی نباید یک حکم برای همه افراد صادر شود و چه در بخش های عمومی و چه بخش خصوصی در طول سالهای گذشته سفره رانت گسترده بوده و همه از آن بهره برده اند .


وی افزود: البته در بخش خصوصی نیز رانت خواری وجود دارد اما نباید تمامی بخش ها و فعالان با یک حکم واحد ارزیابی شوند .


دنیا باید رفتار سیاسی ایران را بپسندد
وی در پاسخ به این پرسش که با قوت گرفتن بحث تقلیل تحریم ها چه مواردی را در اولویت رفع تحریم می دانید ، گفت : بخش عمده ای از مشکلات اقتصادی کشور ناشی از موضوعات سیاسی است و به طور قطع باید مشکلات سیاسی خود را با دنیا حل کنیم .


رییس کمیته واردات اتاق ایران افزود: اگر همه چیز به شرایط عادی برگردد نیز اقتصاد کشور آنچنان ضربات اساسی خورده که تنها راه بهبود آن جذب سرمایه گذاری های عظیم خارجی است و باید منابع ثروت از خارج از ایران جذب شود .


ضرورت جذب سرمایه گذاری خارجی و جلوگیری از خلق پول جدید در اقتصاد


وی با تاکید بر کنترل نرخ تورم و جلوگیری از خلق پول جدید در اقتصاد ، ادامه داد: جذب سرمایه گذاری خارجی می تواند از خلق پول جدید در اقتصادی جلوگیری کند و ارزهای خارجی درکشور سرمایه گذاری شود و تنها راه نیز این است که به علاقه مندان سرمایه گذاری در ایران اعلام کنیم که شرکای خوبی برای آنها هسیتم و قواعد شراکت بین المللی را رعایت می کنیم که بوجود آوردن این شرایط نیز به تضمین های سیاسی نیازمند است .


حریری خاطرنشان کرد: دنیا باید رفتار سیاسی ایران را بپسندد و حیاتی ترین وظیفه بعد از رفع بحران های سیاسی فراهم کردن شرایط برای دعوت از سرمایه گذاران خارجی است .


رییس کمیته واردات اتاق ایران عنوان کرد: به نظر می رسد اراده سیاسی در بالاترین ارکان نظام وجود دارد که به شرایط کاهش تنش ها دست یابیم .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار