رئیس کمیسیون حقوقی مجلس:
دیوان عدالت اداری مکلف به ارائه خدمات به صورت الکترونیکی شده است
تهران (پانا) - رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که دیوان عدالت اداری مکلف به ارائه خدمات به صورت الکترونیکی شده است.
حجت الاسلام و المسلمین غصنفر آبادی رئیس کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس شورای اسلامی در یک برنامه تلویزیونی درباره دلیل اصلاح قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری گفت: بر اساس ماده یک قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مسئول رسیدگی به شکایات و تظلمات مردم از کارکنان دستگاه های اداری را دارد. دیوان عدالت اداری برای رسیدگی به شکایات مردم از دستگاه های دولتی تشکیل شد و برای اینکه این شکایات آسان شود قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری تدوین شد و چندین بار اصلاح شد، آخرین اصلاحات در پایان اردیبهشت رخ داد. اصلاحاتی در زمینه رسیدگی سریع تر دادرسی انجام شد تا رسیدگی به شکایات یک مرحله ای شد و با حضور چند قاضی انجام می شود.
غضنفر آبادی ادامه داد: یکی دیگر از اصلاحات، شرایط قضات دیوان عدالت اداری است و نوآوری این اصلاحیه داشتن سابقه ۷ ساله است و اگر کسی که استخدام می شود دکتری داشته باشد بدون سابقه و با طی دوره کارآموزی می تواند مشغول شود. دیوان عدالت اداری مکلف به ارائه خدمات به صورت الکترونیکی شده است.
فراهم شدن امکان رسیدگی الکترونیکی به دعاوی در دیوان عدالت اداری
جواد سپهری کیا معاون حقوقی دیوان عدالت اداری گفت: دیوان عدالت اداری به بالای ۸۰۰ دعوا رسیدگی می کند که این دعاوی متعدد و متنوع است. دیوان صلاحیت رسیدگی به دعاوی نهادهای غیر دولتی و خصوصی رسیدگی نمی کند ولی در سایر امور دیوان وظیفه دارد.
به گفته این مقام مسئول؛ معاونت شهرداری و شهرسازی، اداری و استخدامی، کار و تامین اجتماعی ۳ معاونت دیوان عدالت اداری است. حق شکایت برای مراجع نظارتی در این اصلاحیه اعمال شده است. نظام پذیرش دادخواست از دیوان به چند روش حضوری و الکترونیکی انجام می شود.
معاون حقوقی دیوان عدالت اداری ادامه داد: به سازمان های مردم نهاد اختیار داده شده تا مواردی که موجب تضعیع بیت المال می شود به شعبات می توانند مراجعه کنند. نکته بعدی معاونت حقوق عامه است که اقدام به پایش اقدامات دستگاه های دولتی می کند که ممکن است در زمینه حقوق عامه استهکاکی رخ دهد. این قانون از ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ لازم الاجرا شده است. اشخاص شاکی با این اصلاحیه می توانند به دستگاهی که از آن شکایت دارند مراجعه کنند و دستگاه باید تا ۳ ماه به این شکایت رسیدگی کنند. این موضوع موجب اطاله دادرسی نمی شود و دستگاه مکلف به رسیدگی یه شکایت افراد است.
وی درباره دعاوی مطرح شده درباره عدم تعیین تکلیف جامعه ایثارگران گفت: دستگاه ها مکلف هستند جامعه ایثارگران را تعیین تکلیف کنند.
یک مرحله شدن طرح دعاوی در دیوان عدالت اداری
غلامرضا مولابیگی عضو حقوقی شورای نگهبان گفت: در بحث اصلاح قانون دیوان عدالت اداری، به دلیل اینکه ۳ نوع دعوا وجود دارد یکی شکایت از مصوبات، دیگری دعاوی اعتراض به مراجع شبه قضایی، دعاوی مربوط به تصمیمات و اقدامات است. یک مرحله ای شدن رسیدگی به دعاوی از جمله اقدامات خوب انجام شده در اصلاح قانون دیوان عدالت اداری بود.
وی ادامه داد: اصلاح دیگر این بود که پیش تر برای مطالبه خسارت باید شهروندان به دو مرجع طرح دعوی می کردند که در این اصلاحیه برطرف شد. مهمترین نکته در بحث تصمیمات و اقدامات است، که مقرر شد اگر دستگاه های اجرایی تصمیمی را درباره افراد می گیرند باید به آنها ابلاغ کنند و افراد تا ۶ ماه حق اعتراض به ابلاغ دیوان عدالت اداری را دارند.
ارسال دیدگاه