پاک آیین در گفت‌و‌گو با پانا:

گروه واگنر تهدیدی جدی برای پوتین نیست

شواهدی بر اینکه ناتو و آمریکا محرک واگنر هستند، وجود دارد

تهران (پانا) - سفیر اسبق ایران در جمهوری آذربایجان با بیان اینکه گروه واگنر تهدیدی جدی برای پوتین نیست، گفت این گروه با حرکت‌های خود می‌تواند بخشی از انرژی ارتش را به طرف خود متمایل کند و هزینه‌های جدیدی برای ارتش روسیه ایجاد کند.

کد مطلب: ۱۳۸۱۵۹۴
لینک کوتاه کپی شد
گروه واگنر تهدیدی جدی برای پوتین نیست

محسن پاک آیین در گفت‌و‌گو با پانا در خصوص وضعیت ایجاد شده در برخی از مناطق روسیه، اظهار کرد: «درگیری‌هایی که امروز در روسیه شاهد آن هستیم، یک موضوع داخلی است و به مخالفت یک ارتش غیررسمی مربوط می‌شود که به شبه نظامیان معروف هستند و حقوق‌بگیر ارتش روسیه بودند تا در بخشی از مناطق به نفع روسیه علیه اوکراین جنگ شوند.»

وی افزود: «استفاده از این نیروها برای کشورهایی که علاقمند هستند اتباع کشورشان کمتر کشته شوند یا نیروی کافی برای جنگ ندارند، مرسوم است. در جنگ یمن در تجاوز عربستان به یمن نیز نیروهای ائتلاف، مزدورانی را از مناطق مختلف جهان استخدام می‌کردند و به فرماندهی یک نفر در یمن و به نفع ائتلاف سعودی می‌جنگیدند؛ یا در افغانستان شاهد بودیم که آمریکا و ناتو نیروهای برخی از کشورهای آفریقایی یا کشورهای فقیر آمریکای لاتین را به عنوان مزدور جذب می‌کردند تا در افغانستان به نفع نیروهای آمریکایی بجنگند.»

پاک آیین بیان کرد: «این گروه واگنر نیز گروهی است که از ارتش روسیه حقوق می‌گرفته تا به نفع این ارتش در اوکراین بجنگد. امروز اختلافات بین این گروه و ارتش روسیه رخ داده است. با توجه به اینکه این گروه حدود ۲۵ هزار نفر نیرو دارد به نظر نمی‌رسد که گروهی باشند که بتوانند در مقابل ارتش روسیه مقاومت کنند.»

این کارشناس سیاست خارجی گفت: «شواهدی بر اینکه ناتو و آمریکا محرک این گروه واگنر هستند، وجود دارد. به خصوص رسانه‌های غربی که علیه روسیه فعالیت می‌کنند، حمایت از گروه واگنر را برای ایجاد فضای روانی در داخل روسیه علیه مردم این کشور دنبال می‌کنند.»

وی ادامه داد: «به نظر من این گروه واگنر تهدیدی جدی برای آقای پوتین نیست اما با حرکت‌های خود می‌توانند بخشی از انرژی ارتش را به طرف خود متمایل کنند و هزینه‌های جدیدی برای ارتش روسیه ایجاد کنند.»

پاک آیین در پایان خاطرنشان کرد: «فکر می‌کنم اینها پس از چند روز شکست بخورند البته ما باید صبر کنیم تا ببینیم که مخالفان روسیه از جمله ناتو تا چه اندازه از واگنر حمایت می‌کنند؛ ممکن است به این گروه سلاح دهند و این گروه را علیه روسیه تجهیز کنند. باید صبر کرد و دید چه اتفاقی رخ خواهد داد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار