مدیرکل دفتر آموزش پیش‌دبستانی و دبستانی وزارت آموزش و پرورش:

۱۵ درصد از مدارس ابتدایی دوره اول به «نظام دوری» بازمی‌گردند

استقرار نظام دوری، دوره ابتدایی را به ریل خود بازمی‌گرداند و ارتباط دانش‌آموزان با خانواده را تقویت می‌کند

تهران (پانا) - مدیرکل دفتر آموزش پیش‌دبستانی و دبستانی وزارت آموزش و پرورش از هدفگذاری برای برگرداندن ۱۰ تا ۱۵ درصد مدارس دوره اول ابتدایی به نظام دوری ظرف ۳ سال خبر داد.

کد مطلب: ۱۳۸۱۳۵۰
لینک کوتاه کپی شد
15 درصد از مدارس ابتدایی دوره اول به «نظام دوری» بازمی‌گردند

محمد محمدی در خصوص اجرای طرح نظام دوری در مدارس ابتدایی به پانا گفت: «یکی از مترقی‌ترین راهکارهای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، راهکار ۸ - ۲۱ است که استقرار نظام دوری در دوره اول ابتدایی را به ما تکلیف کرده است.»

وی با بیان اینکه یکی از راهکارهایی که می‌تواند ریل آموزش و پرورش را به مسیر درست خود برگرداند، همین راهکار است، اظهار کرد: «دوره ۳ سال اول ابتدایی، هم طبق آموزه‌های دینی و هم طبق یافته‌های پژوهشی، دوران کودکی است. بنابراین باید اجازه دهیم تا بچه‌ها کودکی کنند و از کودکی خود لذت ببرند.»

محمدی تصریح کرد: «کودکی، مقدمه زندگی کردن نیست بلکه عین زندگی است در حالی که ما عطش داریم که در همان روز اول مدرسه، نوشتن و حساب کردن را به بچه یاد بدهیم اما این عطش و عجله را در هیچ کجای دنیا و در هیچ کدام از آموزه‌های دینی و یافته‌های پژوهشی نمی‌بینیم؛ چون تربیت، کوره است و بچه باید پخته شود.»

مدیرکل دفتر آموزش پیش‌دبستانی و دبستانی وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه استقرار نظام دوری، یکی از جاهایی است که دوره ابتدایی را به ریل اصلی خود برمی‌گرداند، گفت: «تمام یافته‌های پژوهشی دنیا و تجارب زیسته معلمان را از آبان ۱۴۰۱ جمع کرده و تجزیه و تحلیل کردیم. آیین‌نامه مربوط به آن نوشته شده و به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش رسیده است.»

وی افزود: «آخرین محلی که باید به تصویب برسد، قرارگاه اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین است که در حال تصویب شدن است و این قول را به مردم می‌دهیم که چهارچوب طرح نظام دوری را به زودی به مدارس ابلاغ می‌کنیم.»

محمدی با بیان اینکه برای اجرای نظام دوری در گام اول، بین یک هزار تا ۱۵۰۰ کلاس پایه اول ابتدایی را هدفگذاری کرده‌ایم، اظهار کرد: «این دانش‌آموزان در سال آینده به پایه دوم و ۲ سال بعد نیز وارد پایه سوم ابتدایی می‌شوند و در اجرای طرح نظام دوری این دانش‌آموزان را توانمند کرده و مدارس‌شان را بر اساس یافته‌های پژوهشی منسجم می‌کنیم و معلمی برای آن‌ها انتخاب می‌کنیم که این ریل را به درستی پیگیری کند.»

وی خاطرنشان کرد: «بلافاصله یک پژوهشگر قدرتمندی قرار داده‌ایم که از همان روز اول که طرح را شروع می‌کنیم، کار را رصد و دنبال می‌کند و هر کجا اشتباه کنیم به ریل برمی‌گرداند.»

مدیرکل دفتر آموزش پیش‌دبستانی و دبستانی وزارت آموزش و پرورش گفت: «هدفگذاری کرده‌ایم ظرف ۳ سال بتوانیم بین ۱۰ تا ۱۵ درصد مدارس دوره اول را به نظام دوری برگردانیم.»

وی افزود: «حُسن اجرای نظام دوری این است که ارتباط بچه‌ها از لحاظ عاطفی، قوی شده و ارتباط با خانواده‌ها برقرار می‌شود و دانش‌آموزان نیز مدت بیشتری با هم هستند.»

محمدی ادامه داد: «معلم با اجرای نظام دوری در فصل تابستان هم با بچه‌ها سروکار دارد و می‌داند که برای دانش‌آموزِ خودش وقت می‌گذارد. این‌ها یک تیم تشکیل می‌دهند که در کنار هم قدرتمند هستند و ما را به اهداف تعلیم و تربیت نزدیک‌تر می‌کنند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار