در گفت‌وگو با پانا عنوان شد؛

جشنواره بین‌المللی فیلم حوا به واقعیتِ زن و خانواده می‌پردازد

رفع مشکلات زنان با استفاده از سینما/ سینما در تصویر کردن زنان و خانواده و ارتقای آن نقش مهمی دارد

تهران (پانا) - مانا پاک‌سرشت با بیان اینکه سینمای ایران در سال‌های گذشته نگاه ابزاری به زن داشته است، توضیحاتی درباره جذابیت‌های پرداختن به موضوع زن و خانواده برای اهالی سینما ارائه کرد.

کد مطلب: ۱۳۸۰۳۷۰
لینک کوتاه کپی شد
جشنواره بین‌المللی فیلم حوا به واقعیتِ زن و خانواده می‌پردازد

مانا پاک‌سرشت کارگردان فیلم «وقفه» و برگزیده سی‌و‌نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، در گفت‌وگو با پانا به بهانه برگزاری نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم حوا بیان کرد: «شخصاً در خانواده آموخته‌ام که زن و مرد همگی برابر و دارای شان و جایگاه هستند و البته هرکدام به دلیل ویژگی‌ها و توانایی‌هایی که دارند طبیعتاً قابلیت‌های ویژه خودشان را دارند لذا وظایف آن‌ها در جامعه متفاوت است.»

وی با تاکید بر اینکه زن جایگاه انکارناپذیری در جهان دارد، گفت: «همه اذعان دارند که اگر زن‌ها نباشند قطعاً زندگی ادامه نخواهد داشت البته به دلیل این قاعده نباید نگاه فمینیستی ایجاد شود که موجب افراط خواه بود؛ در دنیای من میان زن و مرد یک جایگاه همسان وجود دارد لذا همان‌طوری که زنان برایم باارزش‌اند، مردان نیز ارزشمند هستند.»

رفع مشکلات زنان با استفاده از سینما

کارگردان فیلم «وقفه» درباره روایت زنانه در سینما و تاثیر آن در برطرف کردن مشکلات آنها توضیح داد: «حتماً چنین است و سینما می‌تواند به رفع مشکلات و مسائل زنان کمک کند و من به شخصه از کسانی هستم که خیلی به این نوع سینما معتقدم و آن را می‌پسندم. ما به عنوان سینماگران زن حرف‌هایی را که نمی‌توانیم به زبان بیاوریم، به‌تصویر می‌کشیم لذا سینما کمک می‌کند تا یک‌سری از مفاهیم را به سمع و بصر مخاطبان برسانیم که درکشان از مسائل زنانه دورتر است.»

سینما در تصویر کردن زنان و خانواده و ارتقای آن نقش مهمی دارد

پاک‌سرشت در پاسخ به اینکه سینما چقدر در تصویر کردن زنان و خانواده و ارتقای آن نقش دارد، عنوان کرد: «این نقش بسیار زیاد است ولی در سینمای ایران طی چند سال اخیر این اتفاق کم رنگ و کم‌شمار رخ داده است. متاسفانه در سینمای ما نگاه ابزاری به زن وجود داشته است و همواره زن را عامل یک‌سری اتفاقات نشان داده‌اند. در واقع زن مستقل روایت نشده است. شخصیت‌پردازی سینمای ایران نسبت به زنان خیلی کمتر و کمرنگ است و البته من دلیل آن را نمی‌دانم که امیدوارم این روند را کمتر در فیلم‌ها، به ویژه آثار شبکه نمایش خانگی شاهد باشیم.»

وی در تشریح ویژگی سینمای خانوده گفت: «هر فیلمی که صرفاً نمایش دهنده یک خانواده باشد حتما فیلم خانوادگی نیست. فیلمی که به مشکلات و مسائل یک خانواده با یک نگاه متفاوت بپردازد و یک خانواده را زیر ذره‌بین و مسائل آن را مورد کندوکاو قرار می‌دهد و نگاه نو دارد تا اعضای هر خانواده‌ای را متوجه آن اتفاق کند، فیلم خانواده است. به‌نظرم اگر این روند در فیلم یک فیلمساز لحاظ شود می‌تواند از بهترین اتفاقات سینما باشد که متاسفانه این رویه را نیز در سال‌های اخیر کمتر داشته‌ایم.»

جشنواره فیلم حوا به واقعیتِ زن و خانواده می‌پردازد

این فیلمساز جوان، رویداد جشنواره بین‌المللی فیلم حوا با موضوع زن و خانواده را یک اتفاق مثبت دانست و تاکید کرد: «پرداختن به این موضوعات قطعاً برای اهالی سینما جذاب است فقط به این شرط که پرداختنِ آن یک پرداخت واقعی باشد؛ ما باید به عنوان فیلمساز واقعیت را بپذیریم و به واقعیتِ زن و خانواده بپردازیم.»

پاک‌سرشت درباره تجربه فیلمسازی خود در فیلم کوتاه داستانی «وقفه» گفت: «این فیلم یک اثر با موضوع و مساله‌ زنان بود که در قرآن کریم به آن پرداخته شده است که اگر یک بانو در شرایط عادت ماهانه است، صیغه طلاق بر او جاری نمی‌شود. اگر شخصاً کمی رویکرد مغرضانه در این فیلم دنبال می‌کردم به‌راحتی می‌توانستم قوانین را زیر سوال ببرم اما واقعیت آن است که این قانون بسیار قانونِ لطیفی است که این فرصت را به زن می‌دهد تا در یک شرایط دشوار فرصت تنفسی پیدا و تصمیم درستی اتخاذ کند. این قانون بسیار قانون زنانه‌‌ای بود که یک شناخت قشنگ و زیبا را به ما گوشزد می‌کرد که در درجه اول چقدر خداوند وضعیت روحی و روانی زنان را مورد عنایت قرار داده و در قانون اساسی نیز رعایت شده که برای من خیلی قشنگ بود.»

وی در پایان با بیان اینکه قطعاً قوانین لطیف و زیبای دیگری می‌تواند وجود داشته باشد که به ما آموزش داده نشده است، بیان کرد: «همواره گفته شده است اطلاع‌دادن درباره یک‌سری از مسائل زنانه عیب است و کسی نباید از آن مطلع شود؛ چیزی که باعث شده من حتی نتوانم در بسیاری از جاها موضوع فیلم خودم را عنوان کنم که به ذات انسان ایرانی برمی‌گردد درحالی که یک‌سری از مسائل علمی باید حتماً آموزش داده شود. دختران و پسران ما بدانند که آموزش‌هایی که برای فاصله ما زنان و مردان قرار داده شده است بسیار لطیف و روانشناسانه است.»

نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم حوا به دبیری مهدیه سادات محور و با همت بنیاد بین‌المللی گوهرشاد ۱۶ تا ۲۳ تیر ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار