در آیین تجلیل از مدال‌آوران المپیادهای علمی مطرح شد؛

زندگی پرتلاش و حق‌محوری امروز، آینده درخشان را ترسیم می‌کند

تهران (پانا) - آیین تجلیل از مدال‌آوران المپیادهای علمی تابستان 1401 امروز با حضور وزیر آموزش و پرورش و جمعی از مسئولان در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.

کد مطلب: ۱۳۷۹۶۶۵
لینک کوتاه کپی شد
زندگی پرتلاش و حق‌محوری امروز، آینده درخشان را ترسیم می‌کند

الهام یاوری در آیین تجلیل از مدال‌آوران المپیادهای علمی تابستان ۱۴۰۱ که در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد، اظهار کرد: المپیادی‌هایی دیروز، امروز اساتید دانشگاه هستند و تعدادی از این اساتید هم اکنون در این برنامه حضور دارند.

وی خطاب به مدال‌اوران المپیادها با بیان اینکه تا چشم به هم بزنید ۳۰ سال می‌گذرد و با خاطره شیرین امروز تنها می‌مانید، خاطرنشان کرد: اگر می‌خواهید خاطرات شما ادامه‌دار باشد، ارتباطات امروز خود را تقویت و حفظ کنید.

یاوری تصریح کرد: سبک زندگی پرتلاش و حق‌محوری که امروز انتخاب کردید، آینده درخشانی به شما ترسیم می‌کند.

سابقه برگزاری المپیاد علمی در کشورمان به 37 سال می‌رسد

غلامعلی حدادعادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی نیز با اشاره به تاریخچه برگزاری المپیادهای علمی در کشورمان گفت: برگزاری المپیاد در ایران ۳۷ ساله شده و از سال ۱۳۶۵ فکر شرکت دانش‌آموزان ایرانی در المپیادها مطرح شد.

وی اظهار کرد: در اوایل دهه ۶۰ یکی از مشکلات در کشور، استقبال کم دانش‌آموزان از رشته ریاضی بود و در کل کشور ۱۰ هزار دانش‌آموز در سال چهارم رشته ریاضی تحصیل می‌کردند و در استانی مثل هرمزگان با وجود اهمیت آن، تعداد کل دانش‌آموزان رشته ریاضی در سال چهارم ۱۲ نفر بود.

حدادعادل با بیان اینکه تصمیم گرفتیم مسابقه کشوری بین دانش‌آموزان رشته ریاضی برگزار کنیم که در سطح ملی بود، خاطرنشان کرد: در سال 65 مطلع شدیم در دنیا المپیاد ریاضی وجود دارد و دعوتنامه‌ای هم به دستمان رسید که بلافاصله برندگان همان سال المپیاد علمی داخلی را به کوبا اعزام کردیم و با وجود اینکه کشورمان نیز درگیر جنگ تحمیلی بود فقط دو هفته برای آماده‌سازی آن‌ها فرصت داشتیم اما کشورمان در این المپیاد با کسب یک مدال بزنر در بین 42 کشور به رتبه 26 دنبا دست یافت.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت: امروز المپیاد، مبدل به یک نهاد علمی شده که سمپاد، باشگاه دانش‌پژوهان جوان، بنیاد ملی نخبگان، وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم، امیدوار به این فعالیت علمی هستند.

وی تصریح کرد: یک لشکر جوان، دانش‌پژوه و امیدوار برای ایران وجود دارد و بزرگترین سرمایه برای ملت و کشور ایران همین جوانان هستند. اگر همه چیز داشته باشیم اما نیروی انسانی باایمان، امیدوار، دانشمند، فعال و عاشق به کشور نداشته باشیم، انگار هیچ چیز نداریم اما با وجود چنین نیروهایی همه چیز به نتیجه می‌رسد.

حدادعادل افزود: ما توانستیم در برابر فلج‌کننده‌ترین تحریم تاریخ علیه کشور مقاومت کنیم و کشورهایی که ما را تحریم کرده بودند، خودشان بعدها گفتند تحریم، هیچ اثری نداشته و نتوانستند به مقصود خود برسند و ایران توانست نیازهای علمی خود را تا حدودی تامین کند و ایران امروز صادرکننده خدمات علمی است و کشورهای پیشرفته از ایران خرید می‌کنند و شرکت‌های دانش‌بنیان ما در نمایشگاه‌های بین‌المللی حضور پیدا می‌کنند.

96 هزار نفر در مرحله اول المپیاد شرکت کرده بودند

سیدرضا حسینی، سرپرست باشگاه دانش‌پژوهان جوان نیز گفت: باید قدر نخبگان را دانست و به آن‌ها کمک کنیم تا نقش‌آفرینی در کشور داشته باشند.

وی با اشاره به مراحل برگزاری المپیاد علمی 1401 اظهار کرد: مرحله اول المپیاد در بهمن‌ماه برگزار شد که 96 هزار نفر در ۱۳ رشته شرکت کردند.

حسینی با بیان اینکه ۱۲ هزار نفر از شرکت‌کنندگان در مرحله اول پذیرفته شدند، خاطرنشان کرد: پذیرفته‌شدگان در مرحله بعد در اردیبهشت‌ماه و در ۱۵ آزمون به رقابت با یکدیگر پرداختند که نتایج آن در تیرماه آمد و کلاس‌های دوره تابستان نیز از اواسط تیر تا اواسط شهریور سال گذشته بود که بیش از ۵۰ آزمون تستی، تشریحی، آزمایشگاهی و برنامه‌نویسی برگزار شد و تدادی از شرکت‌کنندگان، دیپلم افتخار را کسب کرده و تعدادی دیگر نیز موفق به کسب مدال‌های طلا، نقره و برنز شدند.

سرپرست باشگاه دانش‌پژوهان جوان با بیان اینکه در نهایت 8 تیم اعزامی به المپیاد جهانی مشخص شدند، گفت: از مجموع ۹۶ هزار شرکت‌کننده در مرحله اول ۵۲ درصد آقا ۴۸ درصد خانم بودند و از مجموع پذیرفته‌شدگان مرحله اول نیز 60 درصد آقا و 40 درصد خانم بودند.

وی افزود: از مجموع مدال‌آوران ۶۷ درصد آقا و ۳۳ درصد خانم بودند. همچنین ۴۴ درصد مدال‌آوران از شهر و استان تهران و ۵۶ درصد نیز از سایر استان‌ها بودند.

حسینی خاطرنشان کرد: سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان و باشگاه دانش‌پژوهان جوان تاکنون در قالب یک سازمان با یکدیگر همکاری می‌کردند که با پیگیری‌های صورت‌گرفته قرار شد 2 نهاد باشیم.

برنامه بنیاد ملی نخبگان برای حمایت از مدال‌آوران المپیادهای علمی

سیدمحمدصادق موحد، معاون مستعدان و آینده‌سازان بنیاد ملی نخبگان نیز از برنامه جدید بنیاد برای حمایت از مدال‌آوران المپیادهای علمی به منظور توانمندسازی و طی مسیر نخبگی آن‌ها خبر داد.

وی گفت: این نقطه شروعی برای طی مسیری پُرپیچ‌و‌خم است تا به نقطه نخبگی برسید و شاهد دستاوردها و اثرات شما برای توسعه و پیشرفت کشور باشیم.

موحد افزود: این طرح طی تفاهمنامه سه‌جانبه بین معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، وزارت علوم و بنیاد ملی نخبگان از سال گذشته آغاز شده و در سال پیش رو با قوت ادامه می‌دهیم.

علم موجب اقتدار و تلسط می‌شود

انسیه خزعلی، معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری نیز خطاب به مدال‌آوران المپیادهای علمی گفت: پیروزی شما پیروزی همه ملت ایران است و مردم به شما افتخار می‌کنند. در هر منطقه‌ای که مشغول هستید، بدانید که ریشه شما این خاک است.

وی با بیان اینکه علم موجب اقتدار و تسلط می‌شود و علم خود را برای پیشرفت کشور به کار بگیرید، افزود: اگر روزی لازم شد برای مسلح شدن به علم به خارج از کشور بروید، توجه داشته باشید که هیچ کس خانواده خود را ترک نمی‌کند.

المپیادی ماندن مهمتر از المپیادی بودن است

رسول جلیلی، رئیس دانشگاه صنعتی شریف نیز گفت: قطعا المپیادی بودن، یک افتخار است اما عالی‌تر از آن المپیادی ماندن است.

وی با بیان اینکه المپیادی ماندن، چشم‌اندازی است که از الان باید به آن فکر و برنامه‌ریزی کنید، اظهار کرد: المپیادی ماندن یعنی تعلق ملی زیاد داشتن، توانایی حل مساله را بروز دادن، شانه زیر بار کار سخت و مساله سخت و حل‌نشده قرار دادن، شانه زیر بار ارتقای لبه علم و ارتقای لبه فناوری گذاشتن و کار تیمی کردن.

جلیلی با بیان اینکه مدال‌اوران المپیاد به صورت تکی، خوب هستید اما باید به صورت تیمی هم خوب‌تر شوید، خاطرنشان کرد: المپیادی ماندن یعنی کم‌توقعی و بااخلاق بودن؛ وقتی آدم، کم‌توقع باشد به راحتی با سختی‌ها و مشکلات کنار می‌آید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار