یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با پانا مطرح کرد:

‌امارات به جرگه میانجیگران پیوست‌؛ گفت‌وگوی ایران‌ و اروپا در ابوظبی

‌این گفت‌وگوها مکمل مذاکرات آمریکا و ایران با واسطه عمان و قطر است

تهران (پانا) - یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل با بیان اینکه امارات به جرگه میانجیگران میان ایران و غرب پیوسته است، تاکید کرد این گفت‌وگوها مکمل مذاکرات آمریکا و ایران با واسطه عمان و قطر است.

کد مطلب: ۱۳۷۸۹۵۴
لینک کوتاه کپی شد
‌امارات به جرگه میانجیگران پیوست‌؛ گفت‌وگوی ایران‌ و اروپا در ابوظبی

علی باقری، معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و مذاکره‌کننده ارشد ایران در مذاکرات رفع تحریم‌ها روز گذشته عازم امارات شد و در توئیتی نوشت‌: «‌در چارچوب تحکیم سیاست همسایگی و در راستای استمرار رایزنی‌های سیاسی با همسایگان، به امارات متحده عربی سفر کردم تا درباره ارتقای همکاری‌های دوجانبه و بررسی مسایل منطقه‌ای با مقام‌های این کشور گفت‌وگو کنم. دو هفته پیش، وزیر مشاور امارات سفری به ایران داشت که گفت‌وگوهای مفصلی با یکدیگر داشتیم.» ظهر روز گذشته نیز وی از دیدار با همتایان خود در تروئیکای اروپایی در ابوظبی خبر داد و نوشت: «در ادامه رایزنی‌های دیپلماتیک با طرف‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای، با همتایان آلمانی، فرانسوی و انگلیسی خود در ابوظبی ملاقات کرده و در مورد طیفی از موضوعات و نگرانی‌های متقابل با هم گفت‌وگو نمودیم.»

یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل درباره این دیدارها به میزبانی ابوظبی به پانا گفت: «برگزاری گفت‌وگوها در امارات نیز حائز چند نکته است. اول این‌که تنش فزاینده میان ایران و اروپا، احتمالا کار را به میانجیگری و مذاکرات در کشور ثالثی کشانده و امارات نیز با مشاهده این تنش و نقش قطر و عمان قصد نقش‌آفرینی دارد و به جرگه میانجیگران میان ایران و غرب پیوسته است. گویا سفر دو هفته پیش شاهین المرر نیز بی‌ارتباط با این قضیه نیست.»

صابر گل‌عنبری ادامه داد: «با شروع جنگ اوکراین و اتهامات مطرح، مواضع اروپا در قبال مذاکرات و پرونده هسته‌ای بسیار تند و به رژیم صهیونیستی نزدیک شده است؛ تا جایی که مذاکرات دو طرف به کشور ثالثی و با میانجیگری آن منتقل شده است.»

وی اضافه کرد: «دوم این‌که این گفت‌وگوها مکمل مذاکرات آمریکا و ایران با واسطه عمان و قطر است. اما این‌که تا چه اندازه مذاکرات ابوظبی در سایه خواسته‌های اروپا درباره جنگ اوکراین موفقیت‌آمیز خواهد بود، تردید وجود دارد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار