جشن ثبت ملی «قصه‌گویی» در قم برگزار شد

قم(پانا)- جشن ثبت ملی قصه‌گویی با حضور جمعی از فعالان عرصه فرهنگ و ادبیات در تالار مرکزی شهر قم برگزار شد.

کد مطلب: ۱۳۷۸۹۳۸
لینک کوتاه کپی شد
جشن ثبت ملی «قصه‌گویی» در قم برگزار شد

جشن ثبت ملی قصه‌گویی سه شنبه ۲۳ خرداد با حضور جمعی از مسئولان استان و فعالان عرصه فرهنگ و ادبیات در تالار مرکزی شهر قم برگزار شد
این آیین با هم‌خوانی سرود ملی ایران و خوشامدگویی اسماعیل ذبیحی مربی هنری و قصه‌گوی کانون آغاز شد، سپس محمد غفاری مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قم با تقدیر از حضور دغدغه‌مندان قصه و قصه‌گویی اظهار کرد: بسیاری از قصه‌های ما ریشه در معارف دینی دارند و معجزه دین ما کتابی است که با بهره گیری از قصه، معارف و مفاهیم و احکام دینی و اخلاقی را آموزش می دهد.

وی گفت: از طرف دیگر در کشوری زندگی می‌کنیم که در تاریخ و آیین های ملی آن، قصه نقش بسیار پررنگی دارد و بسیار ی از حماسه‌ها و دلاوری‌های مردم ایران با زبان قصه نسل به نسل منتقل شده است و ما امروز میراث‌دار و پاسدار این هنر اسلامی و ایرانی هستیم و باید برای تقویت و ترویج آن کوشا باشیم و قدم های بزرگ برداریم.

همچنین فهیمه مرزبان قصه‌گو و پژوهشگر قصه‌های ایرانی به اجرای قصه‌ای دلنشین پرداخت. وی در گفتگو با ذبیجی مجری برنامه و محسن کریمی دیگر مربی و قصه‌گوی استان قم که با لباس و لهجه بومی محلی در مراسم حضور داشت، از روند پژوهش قصه‌های ایرانی و مجموعه‌ فرهنگ قصه‌شناسی با عنوان «قصه یلدا» گزارشی ارائه داد و از اعضا دعوت کرد این مجموعه را در مراکز کانون مطالعه کنند.

نقالی لیلاسادات موسوی، هنرمند نقال استان قم با موضوع غدیر نیز از دیگر بخش‌های شور انگیز این مراسم بود که مورد توجه قرار گرفت.

در ادامه، ابوالقاسم مقیمی معاون فرهنگی اجتماعی و زیارت استانداری قم، امیرعلی عموزاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و مهدی توکلیان مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قم به ترتیب در مورد نقش قصه و قصه‌گویی و اهمیت آن در میراث داری فرهنگ، هنر و ارزش‌های اسلامی به ایراد سخن پرداختند.

همچنین محمدرضا آزاد پیشکسوت تئاتر استان قم، محمد مخلصی و سید داوود عبدالمنافی مدیران اسبق کانون پرورش فکری استان، سید مهدی حسینی رئیس حوزه هنری قم، حجت الاسلام صانعی رئیس اداره مدارس عصری جامعة المصطفی العالمیة، رضوی مدیر مدارس انگلیسی زبان جامعة المصطفی العالمیة دیگر سخنرانان آیین ثبت ملی قصه گویی در قم بودند.

در آیین فوق از حجت الاسلام عبدالله حسن زاده آملی پیشکسوت ادبیات کودک و نوجوان و از مروجین قصه های دینی در دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی در نشریات کودک و نوجوان تقدیر شد.

اعضای مراکز کانون پرورش فکری استان و اعضای انجمن قصه‌گویی کانون استان و بویژه ربابه ولی نژاد مربی فرهنگی که روزهای زیادی را در هوای قصه و قصه‌گویی درکنار کودکان گذرانده از دیگر میهمانان این برنامه بود.
این آیین، با برش کیک جشن که نمادی از شیرینی بی‌پایان قصه گفتن و قصه شنیدن بود به دست ترنم رازقی عضو قصه‌گوی برگزیده کانون قم به پایان رسید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار