در گفتوگو با پانا مطرح شد؛
دانشآموزان بهترین مروج برای استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر و بهرهوری برق هستند
امکان بازدید دانشآموزان سراسر کشور از سایت تحقیقاتی نیروگاههای تولید برق در طالقان، با هماهنگی مسئولان آموزش و پرورش وجود دارد
تهران (پانا) - مدیرکل دفتر توسعه نیروگاههای مقیاس کوچک سازمان انرژیهای تجدیدپذیر و بهرهوری انرژی برق (ساتبا)، مدارس را بهترین فرصت برای آموزش و دانشآموزان را بهترین نسل برای اشاعه و فرهنگسازی به منظور استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر و بهرهوری انرژی برق دانست.
جعفر محمدنژاد سیگارودی با اشاره به تفاهمنامه اخیر سازمان انرژیهای تجدیدپذیر و بهرهوری انرژی برق (ساتبا) با وزارت آموزش و پرورش به پانا گفت: «۲ موضوع مهم در این تفاهمنامه دنبال میشود که یکی بهرهوری انرژی برق و دیگری استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر است.»
وی اظهار کرد: «بهرهوری انرژی برق یعنی اینکه دانشآموزان راهکار سادهای در کلاس درس همچون خاموش کردن یک لامپ اضافه و مازاد بر نیاز را یاد گرفته و این آموزش و فرهنگ را به خانه منتقل میکنند تا در منزل نیز یک لامپ مازاد بر نیاز را خاموش کنند؛ این امر با راهکارهای بیهزینه و کمهزینه میتواند در سطح کلان به حوزه انرژی کشور کمک کند بدون اینکه خانوادهها دچار مشکل شوند.»
محمدنژاد سیگارودی با تاکید بر اینکه بهرهوری به معنی مصرف نکردن انرژی یا به زحمت افتادن خانواده در مصرف انرژی نیست که خود را از یک رفاه و آسایش محروم کند، تصریح کرد: «ما بهرهوری را به معنای «استفاده درست» تعریف میکنیم. یعنی برای مثال، دانشآموزی در مدرسه به واسطه آموزشی که به او میدهیم، بداند وقتی از اتاق خواب به پذیرایی میرود، برق اتاق خواب را خاموش کند یا بداند که دمای آسایش در فصل تابستان و زمستان چند درجه است. این خودش یک راهکار بهرهورانه برای موضوع کلان انرژی کشور است.»
دانشآموزان به عنوان نسل آینده میتوانند فرهنگ بهرهوری انرژی برق را اشاعه دهند
مدیرکل دفتر توسعه نیروگاههای مقیاس کوچک ساتبا گفت: «معتقدیم دانشآموزان به عنوان نسل آینده میتوانند این فرهنگ را اشاعه دهند و مدرسه، بهترین فرصت برای فرهنگسازی است. بنابراین دانشآموزان میتوانند مزیتهای بهرهوری و استفاده از انرژیهای تجدیذیر را با همکاری ما به عنوان متولی موضوع و نیز وزارت آموزش و پرورش به عنوان متولی آموزش کشور یاد بگیرند.»
وی افزود: «کما اینکه این آموزش از مقطع ابتدایی و متوسطه اول و دوم میتواند به دانشآموز ارائه شود که بعدها در انتخاب رشتههای کاربردی در دانشگاه به این موضوع و امر مهم و زیرساختی کشور توجه ویژه کند.»
محمدنژاد سیگارودی اظهار کرد: «این تفاهمنامه میتواند هم هدایتگر باشد و هم یک همکاری تنگاتنگی را بین وزارت نیرو و به طور مشخص سازمان ساتبا با معاونتهای مختلف در وزارت آموزش و پرورش شکل دهد.»
نیروگاههای خورشیدی پشت بام مدارس میتواند یک کارگاه عملی برای آموزش دانشآموزان باشد
وی با بیان اینکه نیروگاهها مذکور در تفاهمنامه قابلیت احداث بر پشت بام مدارس را خواهند داشت، خاطرنشان کرد: «سیستم این نیروگاهها بسیار ساده بوده و قابلیت نصب بر پشت بام مدارس را دارد و چون تولید برق خواهد کرد بنابراین مانند یک کارگاه عملی و اجرایی است که متولیان امر آموزش در مدرسه میتوانند مراحل نصب و فعالیت این نیروگاهها را به دانشآموزان آموزش دهند که دانشآموزان هم با سیستم آن آشنا شده و هم چگونگی کارکرد و نصب این نیروگاهها را یاد بگیرند.»
دانشآموزان تمام استانها میتوانند از نیروگاههای تولید برق بازدید کنند
مدیرکل دفتر توسعه نیروگاههای مقیاس کوچک ساتبا گفت: «یک سایت تحقیقاتی بسیار خوب در منطقه طالقان داریم که تمام پایلوتهای نیروگاهها در آنجا نصب شده است و روزانه یا به صورت هفتگی مورد بازدید مدارس، موسسات تحقیقاتی و دانشگاهها قرار میگیرد.»
وی با بیان اینکه برای سطوح مختلف آموزشی در این سایت برنامهریزی کردهایم، خاطرنشان کرد: «یکی از بندهای تفاهمنامه با آموزش و پرورش این است که ساتبا در بازدیدهای میدانی از سایتهای آموزشی خود هماهنگی و همکاری خواهد کرد تا آموزش و پرورش با برنامهریزی لازم بتواند دانشآموزان را به این سایت اعزام کند.»
محمدنژاد سیگارودی با بیان اینکه تمام نیروگاههای طرف قرارداد با سازمان ساتبا یک مسئولیت اجتماعی هم دارند، افزود: «در این راستا از قبل میتوانیم هماهنگی لازم با نیروگاههای موجود در تمام استانها برای بازدید دانشآموزان را داشته باشیم. خوشبختانه در تمام استانهای کشور، نیروگاههای تجدیدپذیر اعم از خورشیدی، بادی و... را داریم که میتوانند مورد بازدید دانشآموزان قرار بگیرند.»
ارسال دیدگاه