معاون پرورشی دبیرستان تربیت رودهن در روز جهانی محیط زیست:
مدرسه، خاستگاه آموزش مفهوم مسئول بودن و رفتار درست با محیط زیست است
رودهن (پانا) - معاون پرورشی دبیرستان تربیت رودهن همزمان با روز جهانی محیط زیست، مدرسه خاستگاه آموزش مفهوم مسئول بودن و درست و باوجدان اخلاقی و انسانی با محیط زیست رفتار کردن است که به جامعه نفوذ کرده و اشاعه مییابد.
شیما شیرازی، معاون پرورشی دبیرستان تربیت رودهن همزمان با روز جهانی محیطزیست در گفت وگو با پانا بیان کرد:«هدف اصلی از گرامیداشت روز جهانی محیطزیست گسترش آگاهی در مورد آن است. در این روز جهان به دنبال ایجاد یک دیدگاه مشترک بنیادین در مورد چگونگی رسیدن به چالش حفظ و ارتقای محیطزیست انسانی است، این رویداد درواقع نقطه عطفی در توسعه سیاست بینالمللی محیطزیست است تا به یک دیدگاه مشترک بنیادین در مورد چگونگی حفظ و ارتقای محیطزیست انسانی برسد تا سیاست بینالمللی آن نیز توسعه یابد.»
وی افزود:« انسان برای حفظ حیات خودش با آن در تماس است، از هوایی که تنفس میکنیم و آبی که مینوشیم تا مناظر شهری و مناسباتی که انسانها را با یکدیگر و محیط خود در تماس قرار میدهند، همهْ محیط زیست ما را تشکیل میدهند.روز جهانی محیط زیست به ما یادآوری میکند که سیاره خود را ارزشمند بدانیم و اطمینان حاصل کنیم که محیط زیست به هر قیمتی حفظ میشود. این روز همچنین دلایل و آسیبهایی را که بیشترین آسیب را به محیط زیست ما وارد میکنند، روشن و مطرح میکند تا متوجه عوامل تهدیدزا بشویم و چارهاندیشی کنیم.»
معاون پرورشی دبیرستان تربیت رودهن، در ادامه مطرح کرد:« این روز باعث میشود آگاهی همه به ویژه عموم مردم نسبت به وضعیت موجود گسترش یابد. علاوه بر این، جوامع مختلف را تشویق میکند تا نقش فعالی در گرامیداشت این روز ایفا کنند. نهتنها این، بلکه همه را تشویق میکند که محیط زیست خود را ایمن و تمیز نگه دارند تا همه آیندهای پاک، سبز و مرفه داشته باشند.»
شیرازی نیز اذعان کرد:«یکی از مسائل مهم تربیتی و آموزشی که در مدارس ما باید پیگیر اجرای آن در بین دانشآموزان باشیم تعهد و مسئولیت نسبت به محیط زیست است، مسلماً دانشآموزان ما اگر در مدارس تحت اینگونه آموزشها و یادگیریها قرار بگیرند میتوان به جامعهای بافرهنگتر و مسئولتر و متعهدتر به محیط زیست در آینده امیدوار بود، میتوان امید داشت که نسلهای بعدی جامعه حافظ و نگهدارنده محیط طبیعی خود هستند و آن را سالم، تحویل نسلهای بعد از خود خواهند داد، این یک هدف تربیتی و آموزشی مهم و اجتماعی در مدارس محسوب میشود اینکه دانشآموزان یادبگیرند نسبت به محیط اطراف خود بیتوجه نباشند و بدانند حفظ همه منابعی که در در اختیار آنان است فقط متعلق به آنها نیست بلکه همه مردم و حتی آیندگان است.»
وی در ادامه تصریح کرد:« وقتی مناسبتی تحت عنوان روز جهانی محیطزیست مطرح میشود این مسئله و اهمیت آن بیشتر مطرح و باعث میشود زنگهای هشدار و آگاهی نسبت به این پدیده مهم به صدا در بیاید و بار دیگر توجهات و پیگیریها نسبت به این مسئله افزایش یابد، دانشآموزان یکی از اقشار مهم جامعه هستند آنان در واقع نسلهای بعدی جامعه و در نقشهای اجتماعی مختلف و متعدد از مسئولین گرفته تا اقشار عادی جامعه را تشکیل خواهند داد، بنابراین آموزش و نهادینهکردن این آموزشها در دانش آموزان، یک اقدام آیندهنگر و عاقبتاندیش مثبت و بسیار کارآمد در مدارس است که اگر درست، اصولی و علمی انجام شود قطعاً در آینده محیط زیست ما، با مشکلات جدی مواجه نخواهد بود و میزان خطرات نسبت به آن، بسیار کاهش خواهد یافت.»
این معاون پرورشی در پایان خاطرنشان کرد:« برگزاری کارگاهها، نشستهای تخصصی، برگزاری مسابقات و جشنوارههای مختلف پیرامون محیط زیست در مدارس و بین دانشآموزان میتواند ذهن و افکار دانشآموزان را به اینمساله مهممعطوف کند و حس مسئولیتپذیری را در آنان برانگیخته و تقویت کند، بنابراین با جدیت و بابرنامه باید اجرا شود چرا که بسیاری از مهارتها و مفاهیم مهم پایهریزی و اساس اگر در مدرسه به درستی انجام شود تاثیرات شگرف آن به وضوح در جامعه مشاهده خواهد شد، و این نشاندهنده این است که مدرسه و نقش آن در جامعه بیبدیل و کاملا بارز و درخشان است.»
دانشآموز خبرنگار: فاطمه عمادی نژاد
ارسال دیدگاه