در راستای شناسایی دانشآموزان نیازمند دریافت خدمات راهنمایی و مشاوره؛
کارگاه تخصصی بررسی تحلیل آزمون غربالگری نماد ویژه مقطع ابتدایی برگزار شد
تهران(پانا) - کارگاه تخصصی بررسی تحلیل آزمون غربالگری نماد ویژه مقطع ابتدایی، در راستای ارزیابی وضعیت روانشناختی دانش آموزان و شناسایی دانشآموزان نیازمند دریافت خدمات راهنمایی و مشاوره، در اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران برگزار شد.
کارگاه تخصصی بررسی تحلیل آزمون غربالگری نماد، با رویکرد اجرای نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان (طرح نماد)، با موضوعاتی از قبیل آموزش شیوه نامه و محتوای طرح، نحوه ورود اطلاعات دانش آموزان، کلاس بندی و نحوه ایجاد دسترسی معلمین و عوامل اجرایی مدارس به سامانه نماد، با حضور رئیس اداره مددکاری وزارت آموزش و پرورش، رئیس اداره امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی شهر تهران، معاونت اداره پیشگیری از آسیب های اجتماعی شهر تهران و آموزگاران مقطع ابتدایی برگزار شد.
در این جلسه مسعود تقیانی؛ رئیس اداره امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی شهر تهران، ضمن اشاره به ماده ۴۴ آییننامه اجرایی قانون حمایت از اطفال و نوجوانان، خاطرنشان کرد: «وزارت آموزش و پرورش از طریق سامانه نماد (نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان) در تمامی مدارس دولتی و غیردولتی، نسبت به پایش مستمر وضعیت تحصیلی و رفتاری دانش آموزان اقدام می کند، از این رو مدیر مدرسه نیز باید با شناسایی دانش آموزان در معرض خطر یا بزه دیده، ضمن ارائه خدمات آموزشی، مشاوره فردی و خانوادگی و انجام مداخلات مختصر ضروری، در صورت نیاز به ارائه خدمات حمایتی و تخصصی یا مداخله قضایی، حسب مورد موضوع را فوراً به سازمان بهزیستی یا دفتر حمایت از اطفال و نوجوانان دادگستری اعلام کند.»
وی ادامه داد: «الزاماً ارائه هر طرح کارآمدی نمی تواند تضمین کننده موفقیت آن باشد، از این رو ابتدا باید با روش های مختلف، طرح را برای مجریان و مخاطبان آن تعریف کنیم تا عدم شناخت کافی معلمان و عوامل اداری آموزش و پرورش، موجب کاهش مشارکت متولیان تربیت در اجرای طرح نشود، چرا که با عدم مشارکت دستگاه های ذی ربط، طرح با شکست مواجه می شود.»
در این جلسه، راهکارهای مثبت این طرح، در دو بُعد مهم «تقویت عوامل محافظت کننده» و «کاهش عوامل مخاطره آمیز»، در زمینههای گوناگون آموزشی، غربالگری، مداخله مختصر، ارجاع، درمان، حمایتهای روانی، مددکاری اجتماعی، معاضدتهای انتظامی و قضایی، به همراه کوشش برای پیشگیریهای وضعی، مورد بررسی قرار گرفت.
غربالگری، آموزش، درمان و حمایت جویی چهار عنصر وجودی این طرح است که به صورت مشارکتی و ائتلافی در سطح کلان، با همکاری وزارت کشور، وزارت آموزش و پرورش، سازمان مدیریت و برنامه ریزی، قوه قضائیه، ستاد مبارزه با مواد مخدر، کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی، برگزار می شود که در شهر تهران زیر مجموعه آنها متولی همکاری این پروژه هستند.
سامانه طرح نیز با نام سامانه جامع نظام مراقبت اجتماعی از دانشآموزان، طراحی و راه اندازی شده است. در این سامانه، تمام عملیات شبکهسازی مراکز ارائه خدمت، انجام غربالگری، آموزشهای ارتقایی و نیز ارجاع برای مداخلات تخصصی و مددکاری، یکپارچه شده و به صورت نرم افزاری، هدایت و پیگیری میشود.
در پایان این جلسه؛ معاونت اداره پیشگیری از آسیب های اجتماعی شهر تهران، ضمن ارائه گزارش عملکرد این حوزه در سال تحصیلی جاری، به بیان طرح های اجرا شده در شهر تهران و همچنین دوره های توانمندسازی آموزگاران جدیدالورود به صورت کارگاهی پرداخت.
خبرنگار دانش آموز: عطیه چوپانی
ارسال دیدگاه