معاون وزیر آموزش و پرورش:

فرصت کودکی را نباید با آموزش های عجولانه تخریب کرد

قم(پانا)- معاون وزیر آموزش و پرورش در همایش موسسان کودکستان های استان قم گفت کودکی فرصت طلایی ساخت جامعه و انسان سازی است که نباید با آموزش های عجولانه و زودهنگام آن را خراب کرد.

کد مطلب: ۱۳۷۶۸۲۲
لینک کوتاه کپی شد
فرصت کودکی را نباید با آموزش های عجولانه تخریب کرد

مجتبی همتی فر، معاون وزیر و رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک روز پنجشنبه ۱۱ خردادماه در همایش موسسان و مدیران کودکستان های استان قم که در سالن همایش خانه علوم و فنون قم برگزار شد، اظهار کرد: پذیرندگی، اثرپذیری و آمادگی در دوران کودکی بیشتر است و به تعبیر امام خمینی(ره) «کودکان و نوجوانان جدیدالعهد به ملکوت هستند» و در آن دوران آنجا اثرپذیری بیشتری دارند و به همین دلیل در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در سال ۶۷ این دوره را دوران پایه و اساس نامگذاری کردند.
رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، تصریح کرد: دوران نوجوانی و جوانی هم مهم است اما در دوران کودکی باید زیرساخت ها را پایه گذاری کنیم زیرا نزدیکی به فطرت و اثرپذیری بیشتری وجود دارد اما برخی خطای بزرگی را مرتکب می شوند و آموزش های زودهنگام به شکل عجولانه که آرزوهای آنان است اما اقتضای سن کودکان نیست را از سر ناتوانی و نداشتن ابزار مناسب آغاز می کنند که متاسفانه این اقدام نادرست در برخی استان ها فراگیری بیشتری دارد.
وی اظهار کرد: به دلیل اینکه توان تربیتی ما کافی نیست و دستمان برای تربیت جوان و نوجوان به اندازه کافی پر نیست و توان ما به تربیت آنان نمی رسد به سراغ کودک بی زبان ابتدایی و پیش دبستانی می رویم که هیچ قاعده اسلامی و تربیتی از این نوع تربیت دفاع نمی‌کند.
همتی فر تاکید کرد: تربیت اصلی بویژه در پنج سال نخست زندگی باید در خانه و خانواده شکل گیرد و کودکستان معین خانواده است و جایگزین آن نیست و کودک نباید از خانه و خانواده جدا شود.
وی گفت: فرصت طلایی ساخت جامعه و انسان سازی در اختیار ما است لذا باید بدانیم به چه مواردی بپردازیم، چه اقداماتی انجام دهیم و به چه اقداماتی نپردازیم.
رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک بیان کرد: مقام معظم رهبری درسال ۹۲ گستره فعالیت های آموزش و پرورش را تحت عنوان سیاست های کلی تحول در نظام آموزش و پرورش از مهدکودک و پیش دبستانی تا بدو ورود به دانشگاه مشخص کردند.
وی ادامه داد: متاسفانه کسانی که مسوولیتی در این زمینه بر عهده داشتند اقدامات لازم را انجام ندادند و گویا متوجه اهمیت کار نبودند، همانطور که مسوولان مربوطه در سال ۶۷ متوجه نبودند و دوران متوسطه را با اهمیت می دانستند و در این سال ها ما از دوران پیش دبستانی غفلت کردیم؛ بنابراین با تذکر رهبری سازمانی شکل گرفت که متولی تربیت کودکان با هدف کمک به کیفیت و کمیت نسل است.
معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: ما باید با نگاه تربیتی و مشارکت بخش مردمی و غیردولتی فعال شویم و البته مراقبت کنیم در فضای تعلیم و تربیت نگاه کسب و کاری قالب نشود و مربیان باصلاحیت به کار گرفته شوند و موسسین کودکستان ها خود را با ضوابط جدید وزارت آموزش و پرورش تطبیق دهند.
وی با تاکید براینکه دوران پیش دبستانی نیاز به تحول و به روز شدن دارد، گفت: حمایت و تسهیل گری، تدوین الگوهای درست آموزشی، تامین تجهیزات و ایمنی مناسب، تامین استانداردهای آموزشی و تربیتی، تامین زیرساخت ها، افزایش کمی و کیفی جمعیت، تسهیل گری برای فرزندآوری خانواده ها، توانمندسازی خانواده، توسعه مراکز و خدمات از وظایف ما است که پیگیر آن هستیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار