پیشنهادهای‌ وزیر کشور برای توسعه مبادلات اقتصادی استان‌های مرزی ایران و اقلیم کردستان عراق

تهران (پانا) - وزیر کشور روابط ایران و اقلیم کردستان عراق را راهبردی توصیف کرد و با بیان پیشنهادهایی گفت‌ نشست استان‌های مرزی ایران و اقلیم کردستان عراق هر ۶ ماه برگزار و دبیرخانه‌ای برای آن تشکیل شود.

کد مطلب: ۱۳۷۶۵۴۲
لینک کوتاه کپی شد
پیشنهادهای‌ وزیر کشور برای توسعه مبادلات اقتصادی استان‌های مرزی ایران و اقلیم کردستان عراق

‌به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، ‌احمد وحیدی روز پنجشنبه در نشست استانداران استان‌های مرزی جمهوری اسلامی ایران و اقلیم کردستان عراق در ارومیه افزود: ارتباط ما با اقلیم کردستان عراق در دوره‌های مختلف برقرار بوده و قوی و پایدار است.

وی‌ با بیان اینکه روابط دو طرف بر اساس منافع راهبردی و نه صرفا اقتصادی تنظیم شده است، ادامه داد: دشمنان ما از جمله رژیم صهیونیستی و آمریکا این برادری و همکاری را بین ایران و عراق نمی‌خواهند .

وزیر کشور اظهار کرد: پیام این نشست، این است که دشمنان در ایجاد گسست بین مردم دو سوی مرز شکست خورده اند.

‌وحیدی اضافه کرد: اولین مسأله این است که این نشست به صورت دوره‌ای و ۶ ماه یکبار برگزار شود ضمن اینکه دبیرخانه مشترکی مسایل مربوطه را به صورت مرتب پیگیری کند.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت های زیادی در حوزه اقتصادی بین دو طرف وجود دارد، افزود: می‌توانیم با پول‌های ملی تبادل داشته باشیم و روابط بانکی را به صورت مناسبی راه اندازی کنیم.

وزیر کشور بر توسعه روابط اقتصادی بویژه روابط بیمه ای و ساماندهی حمل و نقل و گمرکات بین دو طرف تاکید کرد و یادآور شد: افزایش تعداد گذرگاه‌های مرزی بررسی کارشناسی شود‌، هرچند در برخی مناطق مشکلی نداریم.

‌وحیدی با اشاره به اعطای اختیارات در تسهیل و تسریع روابط به استانداران مرزی اضافه کرد: نمایشگاه هایی را در دو طرف مرز می‌توان داشت که از ظرفیت ها با خبر باشیم.

وی ادامه داد: ایجاد شهرک صنعتی مشترک و سرمایه گذاری های مشترک کارهای ارزشمندی است که به توسعه روابط کمک می‌کند.

وزیر کشور تاکید کرد: امیدواریم بسته عملیاتی در این نشست تمهید شود که به دو برابر شدن روابط تجاری بین دو طرف منجر شود.

‌وحیدی افزود: علاوه بر حوزه اقتصادی، ما می‌توانیم همکاری‌های فرهنگی گسترده ای هم داشته باشیم.

وزیر کشور با اشاره به قاچاق سلاح در منطقه و وجود برخی افراد در منطقه برای جلوگیری از تعامل دو طرف مرز، اضافه کرد: مرزهای ما مرز دوستی ‌و محبت است و همسایگی ما فراتر از روابط همسایگی؛ روابط عاطفی احساسی و انسانی است.

‌وحیدی با قدردانی از همراهی اقلیم کردستان عراق در ایام اربعین سال گذشته یادآور شد: حضور پرشور مردم منطقه در پذیرایی از زوار حسینی بسیار قابل توجه بود؛ اربعین یک‌ کارنامه جدیدی آفرید که ان شاءالله در اربعین پیش رو هم از این ظرفیت بزرگ، استفاده کنیم.

وی ادامه داد: میزبانی اقلیم کردستان عراق از میهمانان اباعبدالله الحسین (ع) قابل افتخار است که ما نیز از شما قدردانی می‌کنیم.

اولیننشست استانداران استان‌های مرزی جمهوری اسلامی ایران و اقلیم کردستان عراق با حضور‌ احمد وحیدی وزیر کشور در ارومیه‌ برگزاری شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار