2 مرکز آموزش جراحی رباتیک در اندونزی راه‌اندازی می‌شود

تهران (پانا) - 2 مرکز آموزش جراحی رباتیک در کشور به واسطه سامانه ملی جراحی رباتیک از راه دور سینای ایرانی، اندونزی راه‌اندازی می‌شود.

کد مطلب: ۱۳۷۵۳۶۰
لینک کوتاه کپی شد
2 مرکز آموزش جراحی رباتیک در اندونزی راه‌اندازی می‌شود

به گزارش معاونت علمی ریاست‌جمهوری، پیرو تفاهم‌نامه اولیه همکاری مشترک ایران و اندونزی در حوزه تجهیزات پزشکی و علاقه‌مندی وزیر وقت بهداشت اندونزی در سال ۲۰۱۸ به استفاده از سامانه جراحی رباتیک از راه دور سینای ایرانی در آن کشور، تفاهم‌نامه مشترکی بین وزرات بهداشت اندونزی، دانشگاه‌های "پادجاجاران" و "گادجامادا"، بیمارستان‌های "حسن سدیکین" و "ساردجیتو" و همچنین شرکت ایندوفارمای اندونزی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ستاد توسعه فناوری نانو، دانشگاه علوم پزشکی تهران، مرکز آموزش مهارت‌های پیشرفته بالینی ایران و شرکت نوآوران رباتیک و پزشکی سینا در سال ۲۰۲۱ به ارزش ۳.۸ میلیون یورو منعقد شد.

بر اساس این تفاهم‌نامه مقرر شد طرفین با سرمایه‌گذاری مشترک، تاسیس دو مرکز آموزش مهارت‌های پیشرفته جراحی رباتیک از راه دور بر مبنای سامانه جراحی رباتیک از راه دور سینا را در دو بیمارستان اندونزی به فاصله ۵۰۰ کیلومتر راه اندازی کنند.

همچنین مقرر شد طرفین طی یک برنامه منسجم چهار ساله تا سال ۲۰۲۵ مراحل آموزش در محیط شبیه‌سازی شده، آموزش در محیط مصنوعی، آموزش روی حیوان زنده و در نهایت مطالعات بالینی روی بیماران داوطلب را در کشور اندونزی به انجام رسانند و به این واسطه مشخص شد که در نهایت محصول را برای تولید صنعتی، اخذ مجوزهای لازم در ایران _ اندونزی و در نهایت استفاده بالینی در هر دو کشور و به تبع آن در حوزه ASEAN آماده کنند.

تاکنون کشور اندونزی سهم ۵۰ درصدی خود در این سرمایه‌گذاری مشترک را به طور کامل به انجام رسانده و از سمت ایران نیز شرکت دانش‌بنیان سینا با تحمل مشکلات عدیده و فشارهای بسیار سنگین اقتصادی، سعی کرده تا این مرحله به کلیه تعهدات پروژه عمل کنند.

پیرو این برنامه، ابتدا در سال ۲۰۲۱ فضای فیزیکی و ساختمان‌های لازم برای مراکز یاد شده، هر یک به وسعت ۵۰۰ متر مربع در بیمارستان‌های اندونزی تاسیس و راه‌اندازی شده است که سیمولاتورهای جراحی رباتیک سینا در آن مراکز نصب شدند. طی سال ۲۰۲۲، مجموعا در دو مرکز ۱۱۱ جراح متخصص اندونزیایی، دوره‌های آموزش مهارتهای جراحی رباتیک را آغاز کرده و از بین آنها ۲۹ نفر برای ادامه مسیر انتخاب شده‌اند.

در انتهای سال ۲۰۲۲، سامانه‌های اصلی جراحی رباتیک از راه دور در هر دو مرکز، نصب و در ابتدای سال ۲۰۲۳ به صورت کامل راه اندازی شدند.

در ادامه فرایندهای مخابراتی اتصال دو سامانه بین دو شهر بندونگ و جوکجاکارتا به فاصله ۵۰۰ کیلومتر انجام و مصادف با سفر رئیس‌جمهوری ایران به اندونزی با هماهنگی مرکز تعاملات بین‌الملل علمی و فناوری ریاست جمهوری در روز دوم خرداد ماه ۱۴۰۲، فرایند جراحی از راه دور، بین دو شهر مذکور در حضور رئیس جمهوری دو کشور، رونمایی شد و مورد استقبال هر دو رئیس‌جمهوری قرار گرفت.

طی سفر رئیس‌جمهوری به اندونزی و در ادامه آن معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری و جمعی از مدیران این معاونت، فرایند راه اندازی تاسیس ربات سینا به صورت زنده توسط معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس‌جمهوری قرار گرفت.

در ادامه مسیر لازم است هر دو مرکز یاد شده، مابقی مراحل آموزش در محیط های مصنوعی، احشاء حیوانات و در نهایت حیوانات زنده را به انجام رسانده و در سال ۲۰۲۴ برای مطالعات انسانی روی بیماران داوطلب آماده شوند.

در صورت موفقیت طرح در مطالعات بالینی روی بیماران داوطلب طی سال ۲۰۲۴، کشور اندونزی مجوز استفاده از ربات در بیمارستان‌های خود از ابتدای سال ۲۰۲۵ را صادر خواهد کرد و تولید مشترک این سامانه در کشور اندونزی آغاز خواهد شد. طی سال جاری، تست‌های فنی لازم در ایران اتمام یافته و مجوزهای لازم برای شروع مطالعات انسانی اخذ می‌شود.

سرمایه‌گذاری لازم برای تولید صنعتی محصول و ابزارهای جراحی رباتیک مصرفی در ایران صورت می‌پذیرد تا تغذیه ابزارهای مصرفی در کشور اندونزی از طریق ایران امکان‌پذیر شود.

بر اساس تعهد پروژه مشترک از سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۶، در سال جاری یک سرمایه‌گذاری ۴ میلیون دلاری به صورت مشترک توسط دو کشور صورت می‌پذیرد تا تولید نیمه صنعتی ربات به صورت استاندارد و تولید ابزارهای مصرفی آن انجام شده و برای اخذ مجوزهای انسانی اقدام شود.

همچنین این شرکت متعهد است تا پایان اخذ مجوزهای انسانی در اندونزی فعالیت کرده و در صورت نیاز به تغییرات جدی بر اساس استانداردهای بین المللی، ربات‌های نصب شده را با نمونه‌های استاندارد تعویض کند. این شرکت نیازمند سرمایه‌گذاری جدی برای رقابت با بزرگترین غول‌های اقتصادی دنیا است که در حال حاضر برای خارج کردن محصول ایرانی از بازار اندونزی، پیشنهاد ارائه دستگاه‌های رایگان را به وزیر بهداشت اندونزی مطرح کرده‌اند.

چنانچه ایران هم اکنون سرمایه‌گذاری لازم برای ادامه مسیر این پروژه را به انجام نرساند، در سال آتی شاهد توقف این پروژه خواهیم بود. به تبع آن، کشور مجبور خواهد شد برای واردات ۵۰ دستگاه مشابه خارجی با هزینه سه میلیون دلار به ازای هر دستگاه، هزینه‌ای بالغ بر ۱۵۰ میلیون دلار را بپردازد و ضمن وابستگی کامل به تجهیزات مصرفی آمریکایی و هزینه‌های مصرفی بالغ بر ۳۷۵ میلیون دلار طی ۱۰ سال پیش رو، هزینه‌ای بالغ بر ۲۰ برابر سرمایه گذاری لازم برای این پروژه ملی را بپردازد. لذا برای تحقق این امر دو کشور تصمیم به راه‌اندازی دو مرکز آموزش جراحی رباتیک در کشور به واسطه سامانه ملی جراحی رباتیک از راه دور سینای ایرانی کردند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار